دکتر حسینی در گردهمایی مدیران آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین خبر داد
80 میلیارد ریال اعتبار ویژه ایاب و ذهاب، توانبخشی و بسته های حمایتی دانش آموزان استثنایی اختصاص خواهد یافت.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درگردهمایی مدیران مدارس و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین از اختصاص 80 میلیارد ریال اعتبار ویژه ایاب و ذهاب، توانبخشی و بسته های حمایتی دانش آموزان استثنایی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ دکتر حسینی در گردهمایی مدیران مدارس و کارشناسان ستادی آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین که در آمفی تئاتر علامه امینی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) به رسالت برانگیخته نشد مگر اینکه برای همه عالم پیامبر رحمت باشد.
وی با بیان اینکه هدف از رسالت پیامبر (ص) برپایی قسط و عدالت بود، تصریح کرد: اتفاقا در آموزش و پرورش یکی از جلوه های مهم عدالت آموزشی پرداختن به استاندارد سازی کیفیت آموزش و پرورش، دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
حسینی افزود: کیفیت آموزشی به نیازهای ویژه در نقاط مرزی کشور، عشایری و استانهای محروم و به دانش آموزان استثنایی در تمامی نقاط کشور یکی از جلوه های عدالت آموزشی و مهمترین آموزه ی سند تحول بنیادین می باشد.
وی در ادامه بیان داشت، دو جوهره اصلی سند تحول بنیادین عدالت آموزشی و ارتقا کیفیت می باشد که یکی از جلوه های مهم عدالت آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی است که باید با ارتقاء کیفیت همراه باشد تا بتوانیم در جهت اهداف این سند پیش برویم.
دکتر حسینی با بیان سخنی از امام راحل(ره) که فرموده اند؛ کار در حوزه استثنایی به مثابه کار برای شهداست، اظهار داشت: با توجه به این که هیچ کاری بهتر و با ارزش تر از جهاد و شهادت در راه خدا نیست، ما افتخار این را داریم که برای دانش آموزان استثنایی که هم شان کار برای شهدا است، خدمت کنیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ در ادامه گفت: در اساسنامه ی سازمان که در سال 1370 به تصویب رسیده، اولین چیزی که برای ارتقا کیفیت و همچنین عدالت ذکر شده این است که همه دانش آموزان با طیف های مختلف باید به موقع شناسایی و تحت پوشش قرار بگیرند.
حسینی با بیان اینکه ابزار ما طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است عنوان کرد: با همت شما و همکاران سازمان قریب به 98درصد دانش آموزان در این طرح پوشش داده شده اندکه باید ابتدا این پوشش به 100 درصد برسد سپس بازماندگان از این طرح باید دقیق شناسایی و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود و در نهایت با توجه به اینکه در دنیا امروز مداخلات پیرامون دانش آموزان با نیازهای ویژه از 3 سال شروع می شود باید پوشش پیش دبستانی را که 50 درصد هدف گذاری شده است، به سمت 100 درصد برسانیم و به سمت 3 سال آن را نزدیک کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: باید بر فقر آزمونی که ناشی از عوامل کمبود اعتبارات، کمبود نیروی انسانی و کمبود آزمون های مورد نیاز می باشد، غلبه کنیم.
دکتر حسینی تاکید کرد: در خصوص غلبه بر فقر آزمونی و شناسایی دقیق و به هنگام دانش آموزان با نیازهای ویژه باید آزمون های به روز، جامع ودقیق در سطح دنیا شناسایی و هنجاریابی نماییم در این راستا رویکرد ما ایجاد پایگاه و بانک اطلاعاتی جامع آزمونی است که در انجام آن همت خواهیم گمارد که به شکل دیجیتالی و فیزیکی آزمون ها در این بانک قرار داده خواهند شد.
وی اعلام کرد اگر خواسته باشیم سند بنیادین را تحلیل محتوا کنیم چند آموزه دارد که عناوین آن شامل 1- تحقق عدالت آموزشی 2- ارتقاء کیفیت 3- تعلیم و تربیت تمام ساحتی 4- هویت آفرینی ترکیبی ( ایرانی- اسلامی ) در مقابل هویت آفرینی تقلیلی 5- خرده نظام ها 6- ایجاد فرصت های متعدد یادگیری با چرخش های تحول آفرین است که خوشبختانه این چرخش ها درآموزش و پرورش استثنایی شروع شده و ما باید آن را با ظریب نفوذ بالاتر ادامه دهیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ خطاب به همکاران گفت: اینکه شما از نگاه صرف مدارس استثنایی به سمت مدارس تلفیقی و از تلفیقی به سمت فراگیر پیش می روید کار بسیار ارزشمند است.
حسینی افزود: اینکه همکاران از سمت کتب ویژه به سمت کتب مناسب سازی شده، از سمت خدمات تک ساحتی معلمین به سمت خدمات آموزشی و حمایتی و توانبخشی، از تک تخصصی به سمت چند تخصصی هدایت شده و پیش می روید کار ارزشمندی است که برای دانش آموزان استثنایی انجام می شود و به عدالت آموزشی کمک می کند.
وی با تاکید بر اینکه باید بر اساس اساسنامه بتوانیم فرصت های برابری را فراهم کنیم افزود: آموزش زبان اشاره از سال گذشته آغاز شده که در این راستا مدرسین آن 950 هزار نفر ساعت آموزش دیده اند و همچنین تولید کتب صوتی که باید کمی و کیفی ادامه پیدا کند و نهضت آموزش بریل را هم به زودی کلید خواهیم زد.
حسینی در پایان: ضمن اشاره به رویکرد مدرسه سازی و مرکز سازی عنوان کرد باید در کنار این دو مقوله گسترش مشارکت خرد با عنوان مدرسه یاری که استفاده از ظرفیت ها، توانمندی ها، و تخصص های اولیاء دانش آموزان می باشد نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.