• انتشار: 1398/09/01 - 17:02
  • تعداد بازدید: 299
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دکتر حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور

سند سی هشت نود و هشت مشهد را تشریح کرد ( بخش اول )

دکتر حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور در مشهد مقدس مصوبات سند سی هشت را تشریح کرد.

2183.mp3 سند سی هشت نود و هشت مشهد را تشریح کرد ( بخش اول )

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، دکتر حسینی در پایان اجلاس یک روزه روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور که در روز پنجشنبه ۳۰ آبان در مجتمع فرهنگی و تربیتی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه یکی از سیاست های راهبردی و اهداف اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ایجاد فرصت تحصیل و تحت پوشش قرار دادن همه دانش آموزان بانیازهای ویژه است افزود: طرح سنجس سلامت وآمادگی تحصیلی گام بسیار خوبی است که به پوشش 98 درصدی رسیده، که باید تلاش شود به پوشش 100 درصدی نزدیک شود .


وی با اشاره به اینکه مداخله بهنگام در دوران طلایی که تحت عنوان مداخله طلایی محسوب می شود تصریح کرد: باید طرح سنجش زودتر انجام گیرد تا مداخلات موثرتر واقع شود با همت شما و همکاران سازمان قریب به ۹۸درصد دانش آموزان در این طرح پوشش داده شده اند که باید ابتدا این پوشش به ۱۰۰ درصد برسد سپس بازماندگان از این طرح باید دقیق شناسایی و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.


حسینی همچنین افزود:  باید پوشش سنجش 50 درصدی پیش دبستانی را به صورت پلکانی به 100 درصد برسانیم و مداخلات را بهنگام تر و به ۳ سال نزدیک کنیم.


دکتر حسینی در ادامه بیان کرد: باید بر فقر آزمونی که ناشی از عوامل کمبود اعتبارات، کمبود نیروی انسانی و کمبود آزمون های مورد نیاز می باشد، غلبه کنیم و در خصوص غلبه بر فقر آزمونی و شناسایی دقیق و به هنگام دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: باید آزمون های به روز، جامع و دقیق را در سطح دنیا شناسایی و هنجاریابی نماییم که در این راستا رویکرد ما ایجاد پایگاه و بانک اطلاعاتی جامع آزمونی است که در انجام آن همت خواهیم گمارد که این آزمون ها به شکل دیجیتالی و فیزیکی در این بانک قرار خواهد گرفت.


حسینی همچنین در ادامه گفت:  این پایگاه و بانک جامع آزمون ها برای دانش آموزان با نیاز های ویژه حتی باید منبع و مرجعی ، برای موسسات و دانشگاه ها باشد.


وی بیان کرد: در مراکز مشاوره ، راهنمایی و توانبخشی قسمت ثابتی را تحت عنوان  تشخیص باید راه اندازی کنیم .


دکتر حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود کلید واژه «قنات» را برای تربیت اخلاقی در ساحت دینی در حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد که ترکیبی از قرآن، نماز، امام شناسی و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است.


وی با بیان اینکه همانند قنات که موجب سرزندگی و نشاط و حیات می شود، اظهار داشت: مدارس استثنایی نیز همانگونه که در سه حوزه قرآن، نماز و امام شناسی، فعالیت گسترده ای انجام می دهند ، در حوزه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز باید این فعالیت ها را  گسترش دهند.


وی در ادامه ایجاد مرکز مشکلات ویژه یادگیری و توسعه کمی و کیفی آنها را یکی دیگر از محورهای سازمان عنوان کرد و افزود: شعار راهبردی ما هر منطقه یک مرکز با توسعه کمی و کیفی است که به لحاظ استاندارد سازی فضا و تجهیزات، کیفیت، توجه به نیروی انسانی و توسعه خدمات معلمین مرجع باید مورد توجه قرار گیرد.


معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در بحث اعتبارات باید توزیع عادلانه اعتبار به استان ها اجرا شود همچنین سهم سازمان از اعتبارات دولت و وزارت آموزش و پرورش باید بررسی و کارگروهی شاخص ها را رصد و پیگیری کند تا بتوان از سازمان امور اداری  استخدامی وبرنامه و بودجه دولت و وزارت آموزش و پرورش این اعتبار یا تخصیص را افزایش دهند.


وی افزود: با ایجاد کارگروه اقتصاد آموزش و پرورش می توان با راهکار های زیر به مشکل کمبود بودجه فایق آمد


الف ) ارتقاء شاخص های بودجه ای:   ۱- استاندارد نمودن شاخصهای بودجه ای در آموزش و پرورش و افزایش سهم آموزش و پرورش از اعتبارات ملی در طول برنامه توسعه ملی از 13 درصد به 25درصد ۲- ارتقا شاخصهایgdp که همه عوامل موثر در پیشرفت را در نظر می گیرد. ۳- سرانه تخصیصی پوشش تحصیلی هم اکنون بیش از ۹۲ درصد پوشش تحصیلی داریم که بودجه آموزش و پرورش استاندارد ۶۰ درصد پوشش تحصیلی شامل می شود  ۴- تصحیح نسبت هزینه های جاری به کیفیت بخشی که در حال حاضر  98 درصد به 2 درصد است. ۵- تصحیح نسبت اعتبارات جاری به عمرانی


ب ) تدوین نظام نامه مشارکت دولت و بخش عمومی و مردمی با آموزش و پرورش


ج ) تلاش در جهت آزاد سازی ظرفیت های درونی آموزش و پرورش


د ) مدیریت صحیح بر منابع و مصارف


ه ) تلاش جهت تدوین و تصحیح قانون خاص برای وزارت آموزش و پرورش


حسینی در خصوص مشکلات ناشی از تجمیع سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه راهکار را ارائه کرد:


راهکار اول اجرای دستورالعمل ابلاغیه وزارت در سال ۹۵


 راهکار دوم ادارات آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یکی از مناطق آموزش و پرورش در استان ها با تمام اختیارات از جمله صدور ابلاغ ، امور کارگزینی و حسابداری و ... در نظر گرفته شوند


راهکار سوم ؛ منطقه بندی چند استان با ساختار مدیر کل و روسای استثنایی هر استان به عنوان منطقه ویژه با اختیارات خاص خود.


وی در ادامه تاکید کرد: ۱- تدوین نظام جامع آمایش سرزمینی نیروی انسانی بادر نظر داشت مولفه های مختلفی از جمله جنسیت، مقطع، پوشش طیف های مختلف دانش اموزان شرایط بومی و ،،،، ۲- اختصاص دو پردیس دانشگاه های فرهنگیان برای معلمان استثنایی در دو بخش دختران و پسران با همکاری رئیس دانشگاه فرهنگیان و یا تاسیس قطب های پردیس استثنایی در نقاط مختلف کشور ۳- استفاده از ایده و طرح ایجاد بانک زمان برای تامین نیروهای توانبخشی ۴- حضور در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها برای جذب مشارکت و حمایت بخش های دولتی جذب مشارکت بخش خصوصی و عمومی کشور و حمایت استانداران و فرمانداران از دانش آموزان استثنایی با نیازهای ویژه و فعال نمودن کارگروه خیرین استثنایی و تهیه بانک جامع خیرین ۵- تقویت حوزه مهارت آموزی دانش آموزان استثنایی با نیازهای ویژه و پیوند آنها با جامعه به وسیله تدوین سند جامع توسعه آموزش های حرفه ای و کارآفرینی که علاوه بر 36 حوزه حرفه ای ایجاد شده هم رشته های جدید مورد نیاز را ایجاد کرد و هم باید حرفه های آموخته شده دانش آموزان با نیازهای ویژه را به بازار کار پیوند دهیم. ۶- ظرفیت سازی مشارکتی با تصویب نظام نامه مشارکت وزارتخانه های دولتی و بخشهای عمرانی به منظور پیوند ارگانهای دولتی و بخشهای عمومی با آموزش و پرورش استثنایی  ۷- مدیریت بر منابع و مصارف و تجاری سازی ظرفیت های آموزش و پرورش برای تولید و خلق ثروت


 


  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 2183
کلمات کلیدی