آغاز رسمی طرح مداخله بهنگام آموزشی و توانبخشی مشکلات عمومی یادگیری(دیرآموز)

به گزارش معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شناسايي بهنگام، توسعه و تقويت فرصتهاي برابر و اثربخش آموزشي،توانبخشي براي كودكان با نيازهاي ويژه از اساسي ترين سياستهاي سازمان است، در اين راستا، طرح مداخله بهنگام آموزشي و توانبخشي نوآموزان دیرآموز پیش دبستانی، به صورت آزمايشي در سال 1395 و 1396 با تحت پوشش قراردادن 700 نوآموز در مرحله اول و 2000 نوآموز در مرحلۀ دوم به صورت رایگان اجرا گردید. مطالعات این طرح درسال 1394 در معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آغاز شد. در سال 1395 نگاشت اولیۀ تالیف کتاب چهارجلدی مداخله بهنگام آموزشی و توانبخشی نوآموزان دیرآموز پیش دبستانی انجام شد. به منظور تدوین محتوای مذکور، کارگروهی متشکل از کارشناسان و مربیان متخصص به مطالعۀ تطبیقی در این زمینه پرداخته و مهارتهای اساسی این گروه سنی را درنظر گرفته و به ارائه مداخلات مبتنی بر نیاز مبادرت ورزیدند. با توجه به اهمیت و ضرورت این مداخلات به عنوان یک برنامه موثر، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با پیشنهاد تنظیم و اجرای آزمایشی طرح جهت ارائه خدمات متناسب با نیاز نوآموزان پیش دبستانی با مشکلات عمومی یادگیری در مراکزآموزشی و توانبخشی مشکلات ویژۀ یادگیری در دستور کار قرار گرفت. با دریافت گزارش تحلیلی از اجرای آزمایشی طرح مداخله بهنگام در دو سال متوالی در مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و مراکز پیش دبستانی و اثربخشی مطلوب و اندازه اثر مورد توجه این طرح، شورای نشر سازمان پس از بررسی و تحلیل نتایج اجرای آزمایشی، کتب مذکور را پس از بررسی مجدد تجدید چاپ نمود.
- کتاب تعیین سطح مهارتهای پایه و پیش نیاز تحصیلی نوآموزان دیرآموز در دوره پیش دبستان
این کتاب شامل فهرستهای وارسی در زمینه مهارتهای مختلف به منظور سنجش توانایی ها و سطوح مهارتی هر نوآموز است و نیازهای آموزشی و توانبخشی کودک از طریق این فهرستهای وارسی سنجیده می شود.
- کتاب مداخله بهنگام آموزش و توانبخشی نوآموزان دیرآموز
در این کتاب متناسب با فهرستهای وارسی در کتاب تعیین سطح مهارتی، مداخله های آموزشی و توانبخشی به عنوان نمونه پیشنهاد شده است که آموزگار براساس ارزیابی اولیه و مشخص شدن این که نوآموزدر چه سطحی قرار دارد مداخلۀ لازم را در جهت افزایش سطوح مهارتی نوآموز اجرا می کند.
- کتاب راهنمای مربیان نوآموزان دیرآموز
این کتاب به منظوردسترسی مربیان به اطلاعاتی در زمینه ویژگیهای آموزشی و راهبردهای آموزشی نوآموزان دیرآموز و نکته های قابل توجه درجلب تعامل و مشارکت خانواده های این کودکان و جهت تسهیل روند آموزش و یادگیری این گروه از نوآموزان تدوین شده است که در بر گیرندۀ تعاریف و توصیف ویژگیهای نوآموزان دیرآموز، راهبردها و اصول آموزشی نوآموزان دیرآموز، راهنمایی جهت چگونگی تعامل و جلب مشارکت خانواده نوآموزان دیرآموز می باشد.
- کتاب راهنمای والدین نوآموزان دیرآموز
این کتاب، راهنمایی است برای والدین به منظور ارائه دانش وآگاهی لازم به آنها در زمینۀ نیازهای آموزشی فرزندشان تا از این طریق مشارکت موثر و هدفمندانه آنها در امر آموزش فرزندشان جلب شود و همگام با مربیان در یادگیری بیشتر و با ثبات تر فرزندشان موثر باشند.
در تمامی کتابها سعی شده تا اصل ساده گویی، ساده نویسی و واضح بودن رعایت شود و فعالیتهای عنوان شده جنبه علمی و عملی داشته باشد و با ساده ترین و کمترین امکانات قابل اجرا باشند و قادر باشند نیازسنجی صحیح در راستای ارائه مداخله های بهنگام را با توجه به ویژگیهای شناختی و آموزشی نوآموزان دیرآموز ارائه دهند.
در تدوین این بسته دانش تجربی و تخصصی مربیان و کارشناسان متخصص به کار گرفته شد تابتوانند گامی هرچند کوچک در مسیر کمک به کودکان دیرآموز که نیازمند به حمایت ویژه هستند برداشته باشند و این حرکت نوید بخش آغاز ارائه تسهیلات و خدمات ویژه به این گروه از کودکان باشد تا برابر با اصل عدالت آموزشی از شرایط یکسان با سایر کودکان برخوردار شوند و زمینۀ یکپارچه سازی آموزشی و مشارکت کامل همۀ کودکان در زندگی اجتماعی و آموزش و پرورش عادی فراهم گردد. در روز جهانی معلولین آغاز رسمی این طرح و خروج از اجرای آزمایشی و استفاده از این کتب به عنوان ابزار مداخلات آموزشی و توانبخشی اعلام گردید.