• انتشار: 1398/01/30 - 11:20
  • تعداد بازدید: 257
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
وزیر آموزش و پرورش در سفر به استان فارس:

آموزش مفاهیم علمی باید با رویکرد تربیتی همراه باشد

وزیر آموزش و پرورش مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع می توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدای اشاره کرد که حکم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما  ممنوع مطلق و خط قرمز ما  است.

1716.mp3 آموزش مفاهیم علمی باید با رویکرد تربیتی همراه باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از مرکز امورهماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی در دیدار با شورای معاونین اداره کل، روسای ادارات آموزش و پرورش فارس و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در شیراز، با اشاره به طرح مسائل و مشکلات آموزش و پرورش توسط روسای ادارات و نمایندگان مجلس دراین جلسه، گفت: تا زمانی که نگاه ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود، قطعا در40 سال آینده نیز کسانی که جای ما می آیند، همین مسائل را مرور خواهند کرد و این مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران آموزش و پرورش باید به راههای جدید برای حل این مسائل فکر کنند، بیاندیشند و به کار گیرند .
وی افزود: باید با توجه بیشتر به داشته هایمان در مقابل کمبودها، مسائل آموزش و پرورش را آنگونه که تا کنون تمرین کرده ایم و حل نشده است به دنبال حل به روش های قدیمی نباشیم و سند تحول آمده تا این موانع و مشکلاتی را که در برابر آموزش و پرورش وجود دارد را بردارد .
بطحایی گفت: مردم  منتظر آثار سند تحول در تربیت فرزندانشان هستند و می گویند اگر تحولی اتفاق افتاد، باید وضعیت فرزندان ما بیرون از مدرسه  متفاوت شده باشد، به نحوی که ادب و ایمان آنها بالا رفته باشد، خدا ترس تر شده باشند و عاطفه  آنها تقویت شده باشد، احترام به بزرگتر در آنها بالا رفته باشد، مسئولیت پذیرتر شده باشند و در خانه احساس مسئولیت بیشتری کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه" تحول در آموزش  و پرورش از دو مسیر انجام می شود" گفت: محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است  و این در حالی است که همه انرژی ما در زمینه آموزش و در سطحی ترین نوع آن یعنی حافظه محروی صرف می شود.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانش آموزان توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوخته های ذهنی آنها، گفت: باید مدال را به دانش آموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است که نقطه هدف سند تحول است.
وی مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع می توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدای اشاره کرد که حکم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما  ممنوع مطلق و خط قرمز ما  است.
بطحایی با اشاره به کم شدن کتاب های کمک درسی در سال های اخیر گفت: نیاز دانش آموزان کودکی کردن و بازی کردن در مدرسه در کنار فرا گیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویکرد های تربیتی همراه باشد که از سیاست های آموزش و پرورش است لذا مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید این هدف را دنبال کنند.
وی با اشاره به دراختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیت های درسی دانش آموزان به مدرسه در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس کشور گفت: با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته و با کم کردن کتاب درسی، تلاش شده در6 پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم  دوره متوسطه اول، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش آموزان در قالب فراگیری مهارت های مختلف فراهم شود.
وزیر آموزش و پرورش محور اصلی تغییر را مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: مدرسه محوری به معنای تفویض اختیار و ایجاد خلاقیت و نوآوری در مدرسه است.
وی لازمه تحقق مدرسه محوری  و مقدمه واگذاری اختیار را شایستگی  دانست و گفت: برای ایجاد شایستگی های لازم 4 برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی های لازم، نظام سنجش سلامت و شایستگی مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه بندی های انجام شده و توسعه مشارکت معلمان پیش بینی شده است.
شایان ذکر است، در این جلسه نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و روسای آموزش و پرورش سراسراستان به طرح مسائل و مشکلات موجود در آموزش و پرورش استان پرداختند.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 1716
کلمات کلیدی