دکترحسینی در جمع مدیران مدارس استثنایی خراسان رضوی
ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه نیازمند شناسایی درست این دانش آموزان است.
دکتر حسینی، در اولین سفر استانی خود پس از انتصاب به ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با حضور در استان خراسان رضوی در جمع مدیران مدارس با نیازهای ویژه استان از برنامه های خود گفت.
به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی خراسان رضوی؛" دکتر سید جواد حسینی" رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور در جمع مدیران مدارس با نیازهای ویژه استان خراسان رضوی مطالب مهمی را در خصوص وضعیت آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه، مدارس استثنایی، همکاران شاغل در این حوزه و برنامه های آتی خود ارائه نمودند که گزیده آن ها در ذیل ارائه می گردد.
- تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه پنج برابر دانش آموزان عادی هزینه مالی، وقتی و دانشی می طلبد البته خوشبختانه اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی کشور به همت تمام دست اندرکاران این حوزه از ابتدای دولت تدبیر و امید هفت برابر افزایش یافته و در مواردی مثل ایاب و ذهاب حتی تا ۴۲ برابر نیز افزایش داشته است.
- از سال ۹۴ تاکنون بیش از ۱۳ هزار دانش آموز از خدمات حمایتی و توانبخشی بهره برده اند، سال ۹۲، حدود 395 مرکز مشکلات یادگیری در کشور وجود داشته است که در حال حاضر این رقم به بیش از 620 مرکز در سراسر کشور رسیده است.
- باید آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش داده شود ضمن اینکه احیای فعالیت های فرهنگی و هنری و توجه به چرخش های تحول آفرین مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یکی از مهم ترین آن ها چرخش از رویکرد جداانگاری به سمت رویکرد تلفیقی و فراگیرسازی در بحث آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه است در دستور کار خواهد بود.
- در نظام تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش و پرورش با نیازهای ویژه به طور خاص سه نوع استاندارد باید لحاظ بشود، اول استانداردسازی منابع انسانی، دوم استاندارد سازی فضاها و تجهیزات و سوم استاندارد سازی فرآیندهای آموزشی.
- در حال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار معلم اداری و آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تعلیم و تربیت بیش از 153 هزار دانش آموز با نیاز های ویژه را به شکل تلفیقی و ویژه بر عهده دارند.
- یکی از مهم ترین جهت گیری ها جذب و تامین نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که لازمه آن احیای مرکز تربیت معلم ویژه معلمان آموزش و پرورش با نیازهای ویژه است که آن را در دستور کار داریم.
- اهمیت آموزش های ضمن خدمت موثر و مسئله مدار برای معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه نباید فراموش شود.
- لازم است خانواده های دانش آموزان با نیاز های ویژه آموزش های ویژه داشته باشند البته رویکرد ما این خواهد بود که دانش آموز با نیازهای ویژه فقط به اجبار و اضطرار در مدرسه استثنایی تحصیل کند و در حال حاضر نیز بیش از 700 مدرسه در سطح کشور مدارس پشتیبان و پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند.
- حرکت از سوی خدمات تک محوری به سمت خدمات چند بعدی آموزشی ،حمایتی و توانبخشی را یکی دیگر از رویکرد های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خواهد بود.
- همانطور که تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه پنج برابر بارتعلیمی و مادی اضافی می طلبد به همان میزان بار اضافی استانداردسازی فضا و تجهیزات را نیز نیاز دارد لذا لازم است توسعه فضاهای آموزشی با کیفیت و با آرامش را نیز در دستور کار داشته باشیم.
- برای تحقق این استاندارها بایستی باور کنیم که تعلیم و تربیت نیازهای ویژه بدون مشارکت همه ابعاد مشارکتی امکان پذیر نیست، از همین جهت لازم است پیوند مراکز توانبخشی و مدارس استثنایی را با مراکز علمی برقرار کنیم و در همین راستا مدارس وابسته به این مراکز را ایجاد کنیم.
- مشارکت خیرین که نه فقط در کنار آموزش و پرورش که در قلب نظام تعلیم و تربیت هستند ابعاد گسترده تری به خود بگیرد و در کنار این مشارکت دولت و مردم را به بالاترین حد ممکن افزایش دهیم.
- در حال حاضر باور پذیری جامعه به توان دانش آموزان با نیاز های ویژه یک ضرورت است و لازمه آن این است که شهر و جامعه مان به شهر و جامعه دوست دار انسان تبدیل شود، این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه آموزش و پرورش نیز به آموزش و پرورش دوست دار انسان بدل شود.