• انتشار: 1398/09/10 - 20:22
  • تعداد بازدید: 279
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
حسینی در نشست خبری

به‌‌زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی ایجادخواهد شد

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری از ایجاد پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی در آینده نزدیک خبر داد.

2219.mp3 به‌‌زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی ایجادخواهد شد


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، دکتر حسینی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولین برگزار شد، افزود: به زودی پارلمان مجازی 24 هزار همکار فرهنگی در مدارس استثنایی ایجاد خواهد شد و همکاران می توانند از این طریق نظرات خود را بیان نمایند.


 


روز جهانی معلولین یکی از مناسک گذار است


وی تصریح کرد: ما معتقدیم که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیازمند اجتماعی شدن است چون اگر جامعه، نهادهای دولتی و عمومی و مردم نسبت به این دسته از دانش‌آموزان مناسب‌سازی نشوند، تعلیم و تربیت آنها آنگونه که بایسته و شایسته است، عدالت‌جویانه محقق نمی‌شود


وی افزود: اگر از منظر مردم‌شناسی به روز جهانی معلولین نگاه کنیم، یکی از مناسک گذار محسوب می شود که حاوی دو پیام است اول اینکه آن روز، رویدادها و افراد گرامی داشته شوند و دوم، ارزش‌های نهفته در آن روز و مناسبت توجه شود.


 


 رویکرد جامعه‌محور و توانمندساز و دارایی‌محور به معلولین

حسینی با بیان اینکه ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند، ادامه داد: نگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معلولین رویکرد جامعه‌محور و توانمندساز و دارایی‌محور است.

وی به رویکردهای خود در زمینه فعالیت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: در نگاه اول، فراگیرسازی را در این سازمان پیگیری و تلاش می‌کنیم از ایزوله کردن در نظام تعلیم و تربیت به سمت تلفیق و فراگیرسازی پیش برویم.


دکتر حسینی اضافه کرد: ۸۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در یک هزار و 600 مدرسه ویژه درس می‌خوانند و بیش از ۷۱ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۱۲ هزار مدرسه پذیرا با رویکرد تلفیقی تحصیل می‌کنند؛ که برای مدارس پذیرا، 800 مدرسه پشتیبان  نیز قرار دادیم و همچنین معلم رابط برای آنها در نظر گرفته ایم.


ایجاد سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری با رویکرد فراگیرسازی و عدالت آموزشی


حسینی با بیان اینکه 680 مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داریم، .تصریح کرد: با رویکرد فراگیرسازی و عدالت آموزشی، در حال آماده سازی سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری هستیم و تلاش داریم که تا ۳۰ دی ماه سال جاری تدوین آن نهایی شود.


وی ادامه داد: به خانواده‌های دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه هم توجه داریم  که در این خصوص 12 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده وجود دارد و قرار هست  که در آینده 12 مرکز دیگر راه اندازی شود؛


 


 


 


 سند کمی و کیفی اوتیسم تدوین می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوراضافه کرد: رویکرد دوم ما، مناسب‌سازی است که ارتقای کیفیت و فراگیری را محقق می‌‌کند که شامل مناسب‌سازی فضا و تجهیزات و محتوای درسی، معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط با آنها می باشد.

وی با بیان اینکه در ۱۴ استان مدرسه اوتیسم نداریم، افزود: ۴۶ مدرسه اوتیسم و ۲۰۰ کلاس ضمیمه اوتیسم داریم که در ۱۵ استان تا پایان سال 98 با همکاری یونیسف و مرکز امور بین‌الملل قرار است یک مدرسه پذیرا را در زمینه اوتیسم مناسب‌سازی کرده و تا پایان سال 99 در همه استان‌ها این کارانجام ‌شود .


وی همچنین گفت: قرار است استان‌ها سند کمی و کیفی اوتیسم را تنظیم کرده و بر اساس نیازهای‌شان اجرایی‌سازی کنند.


 


12 آذر نهضت بریل‌آموزی کلید خواهد خورد


دکتر حسینی اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم عدالت و کیفیت را برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد کنیم از 12 آذر ماه نهضت بریل‌آموزی را کلید خواهیم زد؛ این نهضت برای همکاران سازمان، کارشناسان، خانواده‌ها و برخی دستگاه‌ها که دانش‌آموزان با آنها ارتباط دارند خواهد بود .


وی همچنین با بیان اینکه زبان اشاره بسیارمهم است، افزود: در این خصوص کتاب فارسی اول را تدوین کرده و فارسی دوم را نیز در دست تدوین داریم..


دکتر حسینی به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت نیز اشاره کرد و افزود: در گذشته دوره‌های ضمن خدمت 23 دوره بوده که تا کنون به 66 دوره افزایش یافته است و مقرر شده سند استانی دوره‌های ضمن خدمت هر استان را نیز تدوین کنیم.


حسینی در ادامه  بر مناسب‌سازی دانش‌آموزان مدارس پذیرا اشاره کرد و گفت: به دنبال تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سازمان آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستیم و تلاش می کنیم در مناسب‌سازی مدارس پذیرا برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، دانش‌آموزان مدارس عادی هم متناسب‌سازی شوند و روحیات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را بشناسند




خشت‌گذاری مدارس خیرساز استثنایی تا 2 هفته آینده


حسینی با بیان اینکه ۸۲ کلاس کانکسی داریم که ۶۲۰ دانش‌آموز در آن درس می‌خوانند، افزود: حدود ۱۰۵ پروژه در دست احداث نیز داریم.


وی با بیان اینکه در ۱۵ استان سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نداریم ادامه داد: ۲۱۰ مدرسه استثنایی برای رسیدن به استانداردها نیز کمبود داریم که خیرین مدرسه‌ساز تعهد کردند این مدارس ساخته شود  وهمچنین متعهد شدند، 14 مدرسه اوتیسم و 15 سالن ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را احداث نمایند که ان‌شاءالله طی همین هفته یا هفته آینده خشت‌گذاری این مدارس در یکی از شهرستان‌های استان تهران آغاز می‌شود.


وی با بیان اینکه با توجه به نیازسنجی رشته‌ها، باید آموزش‌های مهارتی و فنی را در دستور کار خود قرار دهیم افزود: برای این کار، 80 هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش ویژه دانش‌آموزان استثنایی داریم که 10 هزار و 630 دانش‌آموز در 196 رشته فنی ‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند؛  وی همچنین افزود: در مقطع حرفه‌ای و پیش‌حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیاز های ویژه، دو سوم آموزش‌ها، فنی ‌وحرفه‌ای است.


 


تهیه سند توسعه کمی ـ کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری


معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در حال تهیه سند توسعه کمی ـ کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری هستیم و شعارمان این است که حداقل در هر منطقه، یک مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری وجود داشته باشد.


وی ادامه داد: در راستای فراگیرسازی، آموزش‌های منزل‌محور، بیمارستان محور و مؤسسه محور را دربرنامه داریم و برای هر دانش‌آموز ۶ میلیون و 500 هزار تومان پیش‌بینی کردیم که ۲۱ دانش‌آموز در منزل اکنون در حال آموزش هستند؛ البته این طرح ویژه دانش‌آموزانی است که توانایی حرکتی ندارند و معلول جسمی ـ حرکتی شدید هستند همچنین سامانه ویدئوکنفرانس را نیز برای آموزش‌ آنها آماده کردیم.


حسینی به متناسب‌سازی محتوای آموزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و بیان داشت: 175 کتاب بریل ویژه نابینایان تولید و 168 کتاب عادی را نیز ویژه نابینایان متناسب‌سازی کردیم؛ همچنین 19 کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نوشتیم و 42 کتاب صوتی هم تولید شده است.


وی اضافه کرد: در ابتدای هر سال یکصد و 55 عنوان کتاب در 50 هزار جلد، تولید و توزیع می‌کنیم که همه باید متناسب‌سازی شده باشد؛ البته تا چند سال اخیر کتاب‌های ویژه دانش‌آموزان استثنایی نوشته می‌شد اما الان یکی از چرخش‌هایی که ایجاد شده، این است که کتاب‌های عادی دانش‌آموزان متناسب‌سازی شود.


 


طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی را در دست تهیه داریم


دکتر حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره کمبود نیروی انسانی این سازمان اظهار کرد: 24 هزار همکار فرهنگی داریم که نسبت تعداد معلم به دانش‌آموز یک به ۶.۱۶ است در حالی که در آموزش عمومی یک به 22 تا 24 است؛ چون دانش‌آموزان استثنایی 5 برابر دانش‌آموزان عادی محسوب می‌شوند.


وی ادامه داد: مهم‌ترین بخش نیروی انسانی ما در حوزه توانبخشی است که ورودی نداریم یعنی در آزمون ورودی ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان، دانشجو نمی‌گیریم؛ که قرار هست چند اقدام را در این زمینه انجام دهیم اول اینکه با دانشگاه فرهنگیان برای جذب نیرو در این دانشگاه برنامه‌ریزی کنیم و دو پردیس پسرانه و دخترانه به رشته‌های این دانشگاه اضافه شود و دوم اینکه فارغ‌التحصیلان متخصص رشته‌های ما از دانشگاه‌های مختلف در دانشگاه فرهنگیان آموزش معلمی ببینند؛ همچنین طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی را در دست تهیه داریم.


حسینی اضافه کرد: در ورودی‌های جدید معلمی به آموزش و پرورش در سال‌جاری، 570 نفر به مدارس آموزش و پرورش استثنایی آمدند و در آزمون جدید استخدامی نیز فکر می‌کنم 600 تا 700 نفر جذب شوند..


معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 46 میلیارد تومان بودجه ایاب و ذهاب داریم؛ خدمات حمایتی را 3 میلیارد تومان ابلاغ اعتبار کردیم و در بحث توانبخشی، نزدیک به 6 میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفتیم.


وی در خصوص افزایش بخش خدمات حمایتی تصریح کرد:  برای دندانپزشکی مبلغ  10 میلیون ریال را، به 15 میلیون ریال ارتقا دادیم؛ برای سمعک هم 8 میلیون ریال را به 12 میلیون ریال افزایش دادیم.


دکتر حسینی درباره طرح فراگیرسازی اظهار کرد: قبول داریم هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، ولی به هر حال این حرکت شروع شده و گام‌های قابل قبولی نیز برداشته شده است و باید در راستای فرهنگ سازی و رسیدن به استانداردها تلاش بیشتری داشته باشیم.


وی درباره رتبه بندی معلمان و جایگاه معلمان استثنایی گفت: از ۲۴ هزار همکار استثنایی بیش از ۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی‌اند  بنابراین اغلب آنها ۱۰ درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه بندی بهره مند می شوند ولی تلاش می کنیم مابقی معلمان استثنایی را هم مشمول مزایای ویژه رتبه بندی کنیم.


وی درباره سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی بیان کرد: 30 میلیارد ریال ابلاغ اعتبار در هفته گذشته داشتیم که در مجموع 460 میلیارد ریال در بودجه ۹۸ برای ایاب و ذهاب دیده شده است که از سال ۹۲ تا کنون ۴۴ برابر افزایش یافته است.


 وی با بیان اینکه در طرح سنجش به دنبال آن هستیم که هیچ دانش آموزی از سنجش جانماند و برای همه انجام شود گفت: سنجش ۹۸ درصد دانش آموزان بدو ورود در 2 هزار پایگاه انجام شده و در تلاشیم 2  درصد بازمانده‌ها نیز به مدرسه برگردند و سنجش شوند.


 


ایجاد مجمع خیرین توسعه آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای


حسینی به اجرای نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی علم بنیان و مشارکت محور اشاره کرد و گفت: در زمینه مشارکت محوری 6 سیاست را برای خیرین مدرسه‌ساز در نظر گرفتیم؛ در این راستا مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدارس استثنایی شکل گرفته و قرار است مجمع خیرین توسعه آموزش‌های فنی‌ وحرفه‌ای شکل گیرد و در کنار مدرسه‌سازی، اموری از قبیل مدرسه‌یاری، فن‌یاری، ورزش‌یاری، کلاس‌یاری و سلامت‌یاری انجام شود.


وی با بیان اینکه طرح نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد در شورای معاونین تصویب شد، اظهار کرد: به زودی پارلمان مجازی 24 هزار همکار فرهنگی در مدارس استثنایی ایجاد خواهد شد و همکاران می توانند از این طریق نظرات خود را بیان نمایند.


دکتر حسینی با اشاره به ایجاد نظام تصمیم‌گیری دانش‌بنیاد، ادامه داد: کارگروهی را با نام «کاربست طرح‌ها و مطالعات ملی و بین‌المللی» در حال راه‌اندازی هستیم و همچنین به ‌زودی میزخدمت الکترونیک را با 9 محور و 22 فعالیت در راستای تکریم ارباب رجوع  راه‌اندازی می‌کنیم.


وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره میزان احداث مدارس استثنایی توسط خیر مدرسه‌ساز، گفت: به طور متوسط 30 درصد مدارس استثنایی کشور را خیرین ساختند و بیش از 190 مدرسه توسط خیرین ساخته شده است همچنین خیرین تعهد کردند 210 مدرسه را نیز احداث کنند.


حسینی درباره بازار کار دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افزود: به طور جد معتقدیم حتما دانش‌آموزی که از استثنایی فارغ‌التحصیل می‌شود، باید یک مهارت را بیاموزد و بتواند با آن مهارت به بازار اشتغال مرتبط شود؛ لذا ایجاد بازارچه‌ و متناسب‌سازی فضای مدارس برای ایجاد کارگاه و فروش دست‌سازه‌ها در دستور کار است. 


 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 2219
کلمات کلیدی