• انتشار: 1398/08/21 - 13:25
  • تعداد بازدید: 268
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

تبیین رویکرد ها و اولویت های سازمان در اولین جلسه شورای معاونین

دکتر حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جلسه ی شورای معاونین سازمان که در مرکز آموزش نیروی انسانی پیامبراعظم(ص) برگزار گردید به تشریح دیدگاه ها و سیاست های خود در ارتباط با مسائل آموزشی، توانبخشی، و سنجش پرداختند.

2156.mp3 تبیین رویکرد ها و اولویت های سازمان در اولین جلسه شورای معاونین


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ؛دکتر حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در جلسه ی شورای معاونین سازمان که در مرکز آموزش نیروی انسانی پیامبراعظم(ص) برگزار گردید به تشریح دیدگاه ها و سیاست های خود در ارتباط با مسائل آموزشی، توانبخشی، و سنجش پرداختند، و بیان داشتند:


رویکردهای عمده سازمان بر اساس سند تحول بنیادین، چرخش از سمت نگاه تفکیکی به نگاه تلفیقی و سپس فراگیر می باشد، تحول به سمت مناسب سازی فضا و تجهیزات ، نیروی انسانی و محتوا و فرهنگ سازی جامعه و دست اندر کاران برای باور پذیر کردن رویکرد دارایی محور به دانش آموزان با نیازهای ویژه به جای رویکرد صرف حمایتی است.


نظام جامع برنامه ریزی و تصمیم گیری مبتنی برشبکه ی دانش موضوع مهم دیگری است که باید در تمامی ابعاد و ارکان سازمان نمایان شود و در این راستا ارتباط با مجامع علمی و دولتی و غیر دولتی و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی می بایست درتصمیمات و برنامه ریزی های سازمان به عنوان یک سازمان یادگیرنده شکل گیرد و این رویکرد را می توان نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری مبتنی بر شبکه ی دانش نامید.


موضوع قابل توجه دیگر؛ ایجاد و گسترش فرهنگ سازمانی در متن و بدنه سازمان است و برای تحقق آن شفاف سازی اهداف و رویه ها و برنامه ها از یک سو و درک متقابل و مشترک تمام سطوح سازمانی از سطح ستاد تا کف مدرسه از دیگر سو، باید در دستور کار قرار گیرد.  ما زمانی می توانیم فرهنگ سازمانی را تقویت کنیم که سازمانی شیشه ای داشته باشیم نه کلبه ای یا غاری شکل.


حرکت در مسیر برنامه و برنامه محور شدن از جمله مسائلی است که در فعالیت ها و اقدامات سازمانی باید تجلی کامل داشته باشد زیرا ایده های خوب فقط از طریق سیاست ها، برنامه ها و اقدامات خوب است که به نتایج عملی خوب منجرخواهد شد.


ما نیازمند نهادینه سازی یک نوع مشارکت فراگیر درون و برون سازمانی برای ارتقاء تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطوح سازمان و جامعه هستیم در این راستا ضمن درگیر کردن تمامی سطوح سازمان در برنامه ریزی از همه ظرفیت های بخش دولتی، عمومی و مردمی نهایت استفاده را باید ببریم و رویکرد مشارکت فراگیر، واقعی و پایدار را در درون و بیرون سازمان نهادینه سازیم.


ما در سازمان ها با انباشت و تورم تصمیمات گرفته شده و انجام نشده مواجه ایم. این یک عارضه بزرگ است، باید مشکلات و مسائل مان را اولویت بندی کنیم و سپس پیرامون هر یک از آنها تصمیمات کارشناسی بگیریم و همه انرژی خود را در عمل برای رفع آن بکار گیریم.  یا تصمیمی نگیریم یا اگر گرفتیم عملی سازیم. از انباشت تصمیات گرفته شده، عمل نشده پرهیز نماییم.


از تعارضات سازمانی و بخشی نگری که بلای جان سازمان هاست باید پرهیز کنیم رویکرد تعلق سازمانی را بر تملک بخشی و سازمانی جایگزین سازیم و همه افراد سازمان و بخش ها را در راستای انجام وظایف شان همگی کمک کنیم.


اطلاع رسانی به جامعه از اهداف برنامه ها و رویکردها به بخش های دولتی و غیر دولتی وعمومی و آحاد جامعه بویژه خیرین، باید در دستور کار جلسه ها قرار گیرد.


در این راستا از مناسبت های مهم برای اجتماعی شدن سازمان که نیاز ضروری برای جلب مشارکت همه جانبه است باید استفاده مطلوب و بهینه صورت پذیرد.


توجه مدام به طرح سنجش وآمادگی تحصیلی برای پوشش صددرصدی و پرداخت مطالبات دست اندرکاران طرح، توجه جدی به طرح خدمات حمایتی، توجه به استقلال آموزش و پرورش استثنایی در سطوح استانی و رفع مشکلات چالش های تجمیع، توجه به چارت تشکیلاتی استان ها و مدارس، تمرکز به طرح آمایش سرزمین نیروی انسانی به منظور تامین و توزیع و استفاده بهینه از نیروی انسانی و تمرکز بر راه اندازی پردیس و یا قطب آموزش نیروی انسانی دانش آموزان با نیازهای ویژه و پیگیری استاندارد و نرم کلاس های درسی خصوصا اتیسم، چند پایه و نیز توجه به مسائل معلمان رابط، نیروی های توانبخشی و نیروهای طرحی و فعال شدن آموزش های موثر ضمن خدمت بویژه در استان ها و نیز استفاده بیشتر از ظرفیت ماده 28 بویژه جذب معلمان در حوزه منابع انسانی، تجهیز و استانداردسازی کارگاه ها با استفاده از ظرفیت نوسازی و کمیته های برنامه ریزی استان ها در36 حوزه فنی و حرفه ای، با توجه به تمرکز بر مناسب سازی مدارس پذیرا و ایجاد دست کم یک مرکز مشکلات یادگیری در هر منطقه ،  پیگیری مطالبات در خصوص معلمان و مربیان بویژه سنوات ارفاقی، توزیع به هنگام و مناسب کتب درسی از جمله موارد مورد تاکید ریاست سازمان در جلسه شورای معاونین بود.


 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 2156
کلمات کلیدی