• انتشار: 1398/09/11 - 16:27
  • تعداد بازدید: 303
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
دکتر حسینی در مراسم روز جهانی معلولین همدان

تفاوت، تطابق وتعادل اصول زیر بنایی آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولین در سالن اجتماعات مجتمع آموزشی و رفاهی فرهنگیان شهر همدان گفت: روز جهانی معلولین فرصتی است که به انسانهای پاک و فرشتگان زمینی بپردازیم.

2221.mp3 تفاوت، تطابق وتعادل اصول زیر بنایی آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر حسینی در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین که در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی آموزشی فرهنگیان همدان برگزار شد، افزود:  ما معتقدیم زمانی جامعه ما متعادل و توسعه یافته خواهد شد که جامعه دوستدار انسان باشد و جامعه دوستدار انسان، جامعه دوستدار کودکان ومعلولین وکتاب باشد و یکی از بزرگترین رسالت های  تعلیم وتربیت این است که بتواند، جامعه تکامل بخش دوستدار انسان را رقم بزند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: سه اصل تفاوت ، تطابق و تعادل مبنای اتکاء آموزش وپرورش دانش آموزان با نیاز ویژه است.


# قرآن بهترین سند برای پذیرش اصل تفاوت ها است


وی با بیان اینکه در تبیین اصل تفاوت باید تفاوتها در آفرینش را بپذیریم، با اشاره به آیه شریفه إنّا جعلْناکمْ خلقْناکمْ منْ ذکرٍ و أنْثى‏ و شعوباً و قبائل لتعارفوا إنّ أکْرمکمْ عنْد اللّه أتْقاکم، تصریح کرد: قرآن بهترین سند برای پذیرش اصل تفاوت ها است، چرا که در هیچ جای قرآن نیامده است که کسی بخاطر ظاهر و آفرینش یا نقصان درآن، بر کسی فضیلت یا برتری دارد.
حسینی در ادامه با اسناد به آیات
  (( هلْ يسْتوي الّذين يعْلمون والّذين لا يعْلمون )) ، (( إنّ أکرمکم عنداللّه أتقاکم )) و (( وفضّل اللّه الْمجاهدين على الْقاعدين أجْرًا عظيمًا )) از قرآن کریم بیان کرد: در کتاب آسمانی ما سه اصل فضیلتی علم، تقوا و جهاد به عنوان ملاک برتری بر دیگران مطرح شده است که با این اصل باید پذیرفت که خداوند تفاوت ها را به عنوان یک اصل تعادل و تکامل بخش قرار داده، و انسان ها را با تفاوتهای فردی آفریده است.


وی با تاکید بر وجود استعدادها و خلقیات متفاوت در انسانها به عنوان یک اصل  اساسی درقرآن کریم افزود: این روش ومنش متفاوت منجر به زیباتر شدن جهان شده است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه روز جهانی معلولین با فلسفه پذیرش این تفاوتها نامگذاری شده است، بیان داشت: معنی پذیرش اصل تفاوت این است که همان گونه که در جنسیت، گروهها ، مردم، سنین مختلف و رنگ پوست انسانها تفاوت می بینیم  در ظرفیت های جسمی و ذهنی انسان ها نیز تفاوتهایی وجود دارد و به معنای کمبودهای موجود در وجود انسانها نیست چرا که هر انسان در برابر فرد دیگری نقایص و برتری هایی دارد که در آموزه های دینی ما توصیه شده که به انسانها با توجه به دارایی ها و داشته های آنها نگاه کنیم.


# نگاه متعالی، نگاه دارایی محورانه به انسان است


حسینی با اشاره به اینکه در جامعه شناسی پرورشی و تربیتی به این نوع نگاه، نظریه دارایی محور  گفته می شود ادامه داد: در نقطه مقابل آن، نظریه کمبود قرار دارد که بر نقایص و ضعف های انسان و جامعه متمرکز می شود.
وی گفت: در نظریه کمبود بر جبران نقایص تاکید می شود که البته
  لازم است به آن نیز توجه شود، اما نگاه متعالی، نگاه دارایی محورانه به انسان است، که بالندگی و تکامل انسانها در گرو پرورش همین دارایی هاست.


# توسعه پایدار جامعه نیز منوط به پرورش همه استعدادها و ظرفیتهای انسانها مخصوصا انسان های دارای نیاز ویژه است
دکتر حسینی در ادامه گفت: معلولین در طیف های مختلف دارایی های وظرفیت های فراوانی دارند که ماموریت ما در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه، پرورش این ظرفیتها و دارایی هاست و توسعه پایدار جامعه نیز منوط به پرورش همه استعدادها و ظرفیتهای انسانها مخصوصا انسان های دارای نیاز ویژه است.


رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشوراظهار داشت: بیش از 300 نفر از این دانش آموزان در کنکور سال گذشته گوی سبقت را از دانش آموزان عادی ربوده اند، که نتیجه نگاه دارایی محور است .


وی در تبیین اصل تطابق گفت: اگر نگاه مبتنی بر تفاوت های فردی و دانش آموزمحوری باشد، وظایف هر یک از افرادجامعه در نقش های مختلف، مناسب سازی قرار خواهد شد.


# فراگیر سازی ، مهم ترین رویکرد آموزش وپرورش استثنایی است


حسینی مهم ترین رویکرد آموزش وپرورش استثنایی را فراگیر سازی برشمرد و افزود: مهم ترین اصل این رویکرد انعطاف در برنامه ها و محتوا و اجزای آموزش و پرورش با توجه به اصل مناسب سازی است.


وی گفت: استاندارد سازی مدارس پذیرا در هر استان از اولویت هایی است که برای ارائه الگوی موفق فراگیر سازی در دست اجراست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشورگفت: 12 هزار مدرسه پذیرا، با این رویکرد و
۸۰۰ مدرسه پشتیبان برای حمایت آموزشی و پرورشی و توانبخشی از این مدارس در سطح کشور، بیش از 71 هزار دانش آموز را تحت پوشش دارند .

وی اظهار نمود: رویکرد گذر از تفکیک به تلفیق و از تلفیق به فراگیرسازی و پیشگیری از جداسازی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه و تحصیل همگام با دانش آموزان مدارس پذیرا محور، اساس این رویکرد است.


معاون وزیر آموزش وپرورش گفت: محتوا، نیروی انسانی و فضا در این رویکرد باید منعطف و دارای قابلیت تطابق باشد، به همین علت راهنمای دانش آموزان این مدارس سه کتاب به زبان ساده با معرفی دانش آموزان ناشنوا و نابینا تدوین شده است.
وی با اشاره به لزوم آموزش والدین افزود: برای خانواده ها نیز کتاب راهنما تدوین شده است چرا که، والدین دانش آموزان با نیاز های
  ویژه باید با آموزش این فرزندان خود آشنا شوند.


# مبنای اصل تعادل، عدالت است


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در تبیین اصل تعادل گفت: مبنای اصل تعادل عدالت است که اساس تشکیل سازمان آموزش و پرورش این است که تلاش کنیم، هیچ کودکی بخاطر نیازهای ویژه از چرخه تعلیم وتربیت بیرون نماند،
وی گفت: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران، طرح سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان در
۲ هزار پایگاه سنجش صورت می گیرد و همه دانش آموزان بررسی و نیازهای آنها، شناسایی می شوند.


# سرانه یک دانش آموز با نیازهای ویژه 5 برابر یک دانش آموزان عادی است


دکتر حسینی گفت: هیچ دانش آموزی در این نگاه بدون معلم، محتوا و فضای تطابق یافته نمی ماند، بنابراین با رویکرد اصل عدالت،  سرانه یک دانش آموز با نیاز های ویژه 5 برابر یک دانش آموزان عادی است.


وی افزود: تخصص ویژه برای معلمان مدارس، صرف وقت بیشتر و مهم تر از همه مزایای ویژه معلمان نیز باید برای ایجاد اصل تعادل عدالت، محور کار قرار گیرد.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد:  سه شاخص، در میان همکاران و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که آنها را برای ارائه خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه متمایز کرده می کند که می توان به تخصص بالا ، انگیزه و کارآیی آنها اشاره کرد.


وی بیان داشت، نظام تعلیم وتربیت باید با انعطاف خود زمینه تطابق با تفاوتهای گروههای مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را داشته باشد، که خوشبختانه در نظام جمهوری ایران 24 هزار معلم در، 1600 مدرسه استثنایی درکنار مدارس پذیرا که به آن اشاره شد ، کار آموزش و پرورش و توانبخشی بیش از 150 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را فراهم کرده است ، که از این میان می توان به 47 مدرسه اتیسم به صورت ویژه اشاره کرد.


حسینی با اشاره به پذیرش پاره وقت دانش آموزان دارای مشکلات ویژه در ۶۸۰ مرکز مشکلات ویژه اشاره کرد و گفت: این دانش آموزان در مدارس ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند و دراین مراکز ازخدمات ویژه استفاده می کنند.


وی اظهار نمود: اصل عدالت و باور داشت سرمایه محور، پذیرش مناسب سازی و تطابق سازی کتاب درسی و تجهیزات و فضا، مدیر و دانش آموزان در جهت ارتقاء تعلیم وتربیت برای فرشتگان آسمانی در زمین فراهم می سازد.


رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با تاکید بر این که هیچ جامعه ای از قامت معلمان آن جامعه بالاتر نمی رود گفت: اگر بخواهیم جامعه ای توسعه یافته تر، ایمن تر و تکامل یافته تر داشته باشیم باید معلمانی متعالی و توسعه یافته تر داشته باشیم زیرا ازاین طریق است که به رشد وتوسعه خواهیم رسید.


# مدرسه جعبه سیاه جامعه است


وی در پایان افزود: به جرات می توان گفت، مدرسه جعبه سیاه جامعه  است، چرا که هرچه دیروز در مدرسه گذشته، امروز در جامعه تجلی یافته است و آنچه امروز در مدرسه می گذرد، فردا در جامعه نمود پیدا می کند،


وی افزود: باید این جعبه سیاه رمزگشایی شود و آنچه زمینه ساز رشد وتوسعه جامعه است محور کار قرار گیرد.












 


 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 2221
کلمات کلیدی