معاون برنامه ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي اعلام كرد:
توانمند سازی منابع انسانی شاغل در مراکز مشکلات ویژه یادگیری در دستور كار است
معاون برنامه ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور از فعاليت 612 مركز دولتي و غيردولتي مشكلات ويژه يادگيري در كشور خبر داد و گفت: توانمند سازی منابع انسانی شاغل در اين مراکز در دستور كار سازمان قرار دارد.

محسن غفوريان در گفت و گو با واحد روابط عمومی سازمان اظهارداشت: ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی موثر به دانش آموزان داراي مشكلات ويژه يادگيري طی چند سال اخير باتوسعه کمی و کیفی مراكزدولتی و غير دولتي آموزشي وتوانبخشی مشكلات ويژه يادگيري به موازات ارائه خدمات آموزشی در مدارس عادی(عمومی) در دستور كار سازمان است.
وي افزود: در حال حاضر در سطح كشور تعداد 457 مركز دولتي و 155 مركز غير دولتي آموزشي وتوانبخشي مشكلات ويژه يادگيري فعاليت دارند كه با نظارت هاي باليني مستمر فرايند غربالگری،تشخیص ،شناسايي ،مداخله و ارائه خدمات آموزشي و توانبخشي مبتنی بر نیاز در اين مراكز مورد پايش قرار مي گيرد.
معاون برنامه ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور با تبيين نقش اين مراكز در پيشگيري از افت تحصيلي به ويژه در دوره ابتدايي گفت: دانش آموزان داراي مشكلات ويژه يادگيري با بهره مندي از هوشبهرمتوسط وطبيعي ،درمدارس عادي به تحصيل اشتغال دارند، اين گروه از دانش آموزان در يك يا چند مهارت پایه فرایندی و تحصيلي مانند خواندن، نوشتن يا حساب كردن با مشكل مواجه هستند كه شناسايي وارائه خدمات به موقع آموزشي وتوانبخشي به آنها مي تواند ، اين گروه از دانش آموزان را در چرخه آموزش وپرورش حفظ نموده واز بروز ناهنجاري هاي رفتاري،افت یا ترك تحصيل آن ها ،جلوگیری نمايد.
غفوريان تاكيد كرد كه این سازمان با تدوين برنامه هاي بلند مدت و ميان مدت وعملياتي، استفاده وتوسعه مشاركت بخش غيردولتي در ارائه خدمات آموزشي وپرورشي به دانش آموزان دارای مشکلات ویزه یادگیری را در دستور کار قرار داده است.
وی تصريح كرد: مصوبه هيات وزيران در اين زمينه فرصت بسيار خوبي را ايجادكرده است كه سازمان آموزش وپرورش استثنايي بتواند با ارائه خدمات آموزشي ، توانبخشي ومشاوره اي براساس تعرفه هاي مربوط با مشاركت بخش غير دولتي به مخاطبان ارائه نمايد.
غفوريان اظهار داشت: از سوي ديگر براساس آيين نامه اجرايي مراكز غير دولتي آموزشي وتوانبخشي مشكلات ويژه يادگيري وبا مصوبه شوراي مركزي نظارت سازمان آموزش وپرورش استثنايي، به منظور ايجاد وحدت رويه در مراحل پذيرش ،تشخيص و ارائه خدمات آموزشي وتوانبخشي به دانش آموزان داراي مشكلات ويژه يادگيري در مراكز دولتي و غير دولتي و فراهم سازی بستر علمي مطلوب و توانمند سازی نیروها در زمینه دانش فنی و تخصصی این حوزه ،ضرورت طراحی دوره های آموزشی از سوی سازمان در نظر گرفته شده است.
معاون برنامه ريزي آموزشي وتوانبخشي سازمان آموزش وپرورش استثنايي كشور بيان نمود: دوره هاي تخصصی دانش افزايي براساس دستورالعمل هاي موجود ، براي مراكز دولتي وکارکنان رسمي سازمان به صورت دوره هاي ضمن خدمت و رایگان اجرا مي شود و از آنجا كه برای مراکز غیر دولتی ، شركت و حضور نيروهاي غيررسمي شاغل این مراکز در اين دوره ها از نظر قانوني امكان پذیر نیست، دوره هایی به صورت كارگاه هاي آموزشي خودگردان، اجرا مي شود.
وی در تبیین این موضوع گفت: با توجه به گزارشات دریافتی، بررسی وضعیت آموزشی و توانبخشی مراکز غیر دولتی مورد اشاره وبه جهت ورود نیروهای غیرمتخصص و ناکارآمد ، استفاده از فعالیت های غیر استاندارد و خدمات غیر مرتبط، سازمان آموزش و پرورش استثنایی را بر آن داشت تا در این راستا برنامه ریزی های تخصصی را در دستور کار قرار دهد. لازم به ذکر است دوره های توانمند سازی نیروهای مراکز غیردولتی مذکور پیشتر توسط برخی مراکز آموزشی وبا دریافت هزینه برگزار گردیده است و به جهت اینکه تربیت و توانمند سازی این نیروها برعهده سازمان آموزش و پرورش استثنایی نهاده شده است از سال 1396 این سازمان بر اساس قوانین موجود به عنوان متولی اصلی برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی تخصصی در نظر گرفته شده است.
غفوریان با اشاره به لزوم هماهنگي آموزش وپرورش در دوره ابتدايي با مراكز آموزشي وتوانبخشي مشكلات ويژه يادگيري در راستاي ارتقاي بهره وري ، گفت، براي معلمان دوره ابتدايي نيز دوره هاي ضمن خدمت پيش بيني شده است ، اين دوره ها به موازات اطلاعاتي كه درنشريه تخصصي این سازمان بخصوص در چند ويژه نامه كه به صورت خاص صرفا به ارائه آخرين يافته هاي پژوهشي در قالب مقالات مروری و پژوهشي مي پردازد ، همچنين تنظیم بروشورهاي اطلاع رساني و شركت همكاران متخصص در گروه هاي آموزشي صورت مي گيرد.
معاون برنامه ريزي آموزشي و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در پايان یادآور شد: موسسان مراکزغیردولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری موظف می باشند تا شرایط حضور و توانمند سازی نیروی انسانی این مراکز را در دوره های آموزشی فراهم نمایند و این کار می بایستی به مرور صورت پذیرد.ضمن این که بکارگیری نیروهایی که دارای مدارک تحصیلی ، سوابق تجربی و آموزشی غیر مرتبط می باشند ممنوع است.