• انتشار: 1398/09/13 - 08:51
  • تعداد بازدید: 296
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

درس افزارهای آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و زبان انگلیسی پایه هفتم و مناسب سازی های کتب درسی در روز جهانی معلولین پس از اعتبار بخشی به طور رسمی رونمایی شد

2232.mp3 درس افزارهای آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و زبان انگلیسی پایه هفتم و مناسب سازی های کتب درسی در روز جهانی معلولین پس از اعتبار بخشی به طور رسمی رونمایی شد

 


 


در روز جهانی معلولین رونمایی از درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی در سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور انجام شد.  محسن غفوریان  معاونت برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان این درس افزار در راستای آموزش و توسعه زبان اشاره  جهت برقراری ارتباط موثر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با آسیب شنوایی با استفاده از زبان اشاره تهیه و تولید شده است. رشنو رییس گروه برنامه ریزی درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی اعلام کرد، استفاده از زبان اشاره و حالت‌های چهره ( سيستم‌هاي ارتباطي بدني بدون ارتباط كلامي )، نه تنها می‌تواند توانمندي‌های ارتباطي كودكان و دانش‌آموزان باآسيب‌‌شنوايي را افزایش دهد بلکه می‌تواند از ميزان رفتارهاي سازش نایافته و پيش‌بيني نشده‌ی آنان نیز به طور چشمگيري بکاهد. علاوه بر این، یادسپاری و بازشناسی علایم که در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی دارند. این درس افزار در سال تحصیلی 99-98 پس از اعتبار بخشی به تمامی مدارس ویژه و مدارس پذیرای دارای دانش آموز با آسیب شنوایی و همچنین نهادهای دولتی و غیر دولتی  ارسال گردید.


         همچنین درس افزار زبان انگلیسی پایه هفتم ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی در راستاي سياست‌هاي اجرايي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در زمينه توسعه و تقويت فرصت‌هاي آموزشي برابر آموزشی درس افزار آموزش زبان انگليسي پايه هفتم ويژه دانش آموزان با آسيب شنوايي تهيه و توليد شده است. اين درس‌افزار با هدف به رسميت شناختن حقوق دانش‌آموزان با نياز ويژه و توسعه آموزش با راهبرد مناسب‌سازي محتواي آموزشي تهيه و در اختيار دانش‌آموزان با آسيب شنوايي قرار گرفته است.


       تالیف دو جلد کتاب و راهنمای معلم  زبان آموزی، جمله سازی و نگارش پایه پنجم ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی  از دیگر تولیدات این معاونت بوده است. این کتاب و راهنمای معلم آن با هدف آموزش و تقویت  مهارتهای زبانی شفاهی و نوشتاری دانش آموزان با آسیب شنوایی( صحبت کردن-شنیدن- خواندن- نوشتن) به ویژه در جمله سازی و نگارش(انشا) تدوین شده است. آموزش و یادگیری مهارت های زبانی دانش آموزان تنها از طریق شنیدن دچار مشکل است . از این رو جهت جبران و رفع مشکل یادگیری برگفتار خوانی، داشتن تعاملات کلامی/غیرکلامی و ارائه مطالب آموزشی با نظم زمانی و اصول توالی محتوا، شامل توالی«ساده به مشکل»،«جزء به کل» و «عینی به ذهنی» تدوین شده است. سری این کتاب از پایه اول تا چهارم تالیف و به چاپ رسیده و در سال های گذشته دراختیار دانش آموزان و معلمان قرار گرفته است و در سال تحصیلی 99-98 کتاب پایه پنجم نیز چاپ و توزیع بین استانها  و راهنمای معلم این کتاب نیز در پایگاه اطلاع رسانی سازمان بارگذاری شده است.


         مناسب سازی تصویری دو جلد کتاب فارسی پایه چهارم و پنجم دبستان ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی در راستای  تهیه کتب درسی و متناسب  با توانایی های دانش آموزان با آسیب شنوایی و با توجه به این نکته که دانش آموزان با آسیب شنوایی از کتب درسی عمومی استفاده می کنند ضروری است کتابهای درسی با توجه به توانایی و ویژگی های این دانش آموزان مناسب سازی گردد. لذا کتابهای فارسی دوره ابتدایی در جهت درک مطلب و افزایش گنجینهۀ لغات، مناسب سازی تصویری شده است. در این مجموعه برای متنهای انتزاعی از طراحی تصاویر و واژگان تصویری استفاده شده است همچنین روشهای پیشنهادی تدریس، واژگان هم معنی، متضاد و هم خانواده نیز  در این مجموعه لحاظ شده است.


 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 2232
کلمات کلیدی