دکتر دکتر سالار قاسمی در نشست صمیمانه با شبکه تشکلهای مردمنهاد افراد دارای معلولیت شنوایی: هماندیشی با متخصصان باعث ارتقا کیفیت خدمات آموزشی و حمایتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است
10680.mp3
دکتر دکتر سالار قاسمی در نشست صمیمانه با شبکه تشکلهای مردمنهاد افراد دارای معلولیت شنوایی: هماندیشی با متخصصان باعث ارتقا کیفیت خدمات آموزشی و حمایتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نشست هماندیشی با دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و دکتر بهزاد اشتری، مدیر عامل شبکه تشکلهای مردمنهاد افراد دارای معلولیت شنوایی، به همراه جمعی از فعالان و متخصصان حوزه آموزش، فرهنگ و زبان اشاره ایرانی، در روز یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ برگزار شد.
در این نشست، متخصصان و مدیران شبکه دیدگاهها و درخواستهای خود را پیرامون مهمترین معضلات موجود در حوزه آموزش و ترویج زبان اشاره ایرانی با رئیس سازمان در میان گذاشتند. از جمله موضوعاتی مطرح شده، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- همکاری و سرمایهگذاری مشترک: پیشنهاد ایجاد همکاریهای پژوهشی و سرمایهگذاری مشترک با سازمان بهزیستی، پژوهشکده کودکان استثنایی و دانشگاهها به منظور پژوهش بر روی زبان اشاره ایرانی و تدوین ارکان اصلی آن، به جای استفاده از روشهای مرسوم موجود در صدا و سیما و بهزیستی که کارایی لازم را ندارند.
- تسریع در آموزش: ضرورت تسریع آموزش زبان اشاره ایرانی به معلمان، مدیران و کارکنان درگیر با آموزش و پرورش ناشنوایان.
- تخصصیسازی رشتههای تربیت معلم: بخصوص در زمینه آموزش و پرورش ناشنوایان، بهمنظور افزایش کیفیت آموزشی.
- احیای مداخله بهنگام: اجرای برنامههای مداخلهای از بدو تولد برای کودکان با نیازهای ویژه، به ویژه ناشنوایان.
- تأمین معلمان مرجع: تأمین معلمان مرجع و رابط برای دانشآموزان با نیازهای ویژه شاغل در مدارس عادی در تمامی سطوح آموزشی.
- مشارکت افراد تحصیلکرده: دعوت از افراد شاخص و تحصیلکرده معلولین برای حضور در برنامهریزیهای آموزشی و درسی مربوط به کودکان همان گروه.
دکتر قاسمی در این نشست گفت:
«سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده است تا با همکاری نهادهای ذیربط، نسبت به اجرای سریع و مؤثر پیشنهادات ارائهشده اقدام نماید. تسریع در آموزش زبان اشاره، تخصصیسازی رشتههای تربیت معلم و تأمین معلمان مرجع از اولویتهای ماست. همچنین، حضور فعال افراد تحصیلکرده معلولین در برنامهریزیهای آموزشی، میتواند موجبات بهبود کیفی نظام آموزشی ناشنوایان را فراهم آورد.»
وی افزود:
«این نشستها زمینهساز تبادل نظر و هماندیشی میان متخصصان است که از طریق آن میتوانیم با تدوین راهکارهای عملی، کیفیت خدمات آموزشی و حمایتی برای گروههای دارای نیازهای ویژه را ارتقا دهیم. سازمان ما در راستای تحقق این اهداف نهایت کوشش خود را به کار خواهد گرفت.»
نظر دهید