دکتر قاسمی: تحول در آموزش و پرورش استثنایی نیازمند دیدگاه روشن، برنامهریزی، تیم توانمند و اصلاح ساختار است
دکتر قاسمی در گردهمایی رؤسای ادارات استثنایی، مدیران ارزشآفرین با رویکرد نوآورانه را راهگشای چالشهای آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت تحول و ترسیم آیندهای روشن در این حوزه تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور، ضمن قدردانی از تلاشهای مدیران در اجرای برنامههای آموزشی، تربیتی و توانبخشی، از زحمات روسای پیشین سازمان نیز تجلیل کرد. وی همچنین از برگزاری با شکوه مراسم روز جهانی معلولان و افتتاح پروژههای مرتبط قدردانی نمود. در این نشست، معاونین سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز حضور دارند.
دکتر قاسمی در ابتدای سخنان خود، دو پرسش کلیدی را خطاب به رؤسا مطرح کرد: "رسالت و ماموریت اصلی آموزش و پرورش استثنایی چیست و ما در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم؟" و "اگر بنا باشد دو مسئله اساسی را در این حوزه حل کنیم، آن دو مسئله کدامند و راهکار حل آنها چیست؟" وی با تاکید بر نقش کارشناسان ملی در آموزش و پرورش استثنایی، از آنان خواست در تمامی ابعاد علمی، تخصصی و رفتاری، عملکردی درخور شأن جایگاه ملی خود ارائه دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح چالشهای نظام تعلیم و تربیت پرداخت و بحران کیفیت، بحران عدالت آموزشی و اجتماعی، بحران ارزشها، بحران مدیریت، بحران اقتصاد و بحران فناوری را از جمله مهمترین این چالشها برشمرد. وی اظهار داشت: «این بحرانها نشان میدهند که مدیریت در این دوره نیازمند رویکردی متفاوت است. ما باید به دنبال مدیرانی باشیم که با تکیه بر رویکردی اقتصادی و ارزشی، در تراز لازم به ایفای نقش بپردازند.»
دکتر قاسمی با تاکید بر ضرورت وجود مدیران تحولگرا و توسعهمحور، مدیران ارزشآفرین، امیدآفرین و درونزا را مدیرانی دانست که با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، به دنبال ایجاد تحول و توسعه در سازمان هستند. وی با بیان اینکه تحول و توسعه دو عنصر جداییناپذیر در مدیریت آموزش و پرورش استثنایی هستند، تصریح کرد: «مدیران باید با انجام اقدامات اساسی و توسعهمحور، ارزش افزودهای برای این مجموعه ایجاد کنند. "داشتن دیدگاه روشن"، نخستین گام در مسیر تحول است و در ادامه، برنامهریزی مدون، بهرهمندی از مهارت و منابع کافی، و داشتن انگیزه، از دیگر عوامل ضروری برای تحقق این مهم به شمار میروند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، "تیم آموزشدیده، توانمند و متعهد و اصلاح ساختار" را کلید اصلی تحول دانست و بر اهمیت یادگیری مستمر از یکدیگر و تلاش بیوقفه در تمامی سطوح و دورهها تاکید کرد.
در ادامه این گردهمایی، رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی به بیان دیدگاهها، دغدغهها، چالشها و برنامههای خود در حوزه آموزش و پرورش استثنایی پرداختند.
شایان ذکر است، این گردهمایی نخستین نشست رؤسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در دوره تصدی دکتر سالار قاسمی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
نظر دهید