همزمان با روز جهانی معلولین صورت گرفت؛
رونمایی از 60 اثر سازمان آموزش و پرورش استثنایی
همزمان با روز جهانی معلولان، از 60 عنوان آثار و مکتوبات آموزشی و کمکآموزشی و توانبخشی سازمان آمورش و پرورش استثنایی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر حسینی در آئین رونمایی ازنمایشگاه دستاوردهای آموزشی وتوانبخشی سازمان آموزش وپرورش استثنایی که همزمان با روز جهانی معلولین ، در کتابخانه مرکزی سازمان صورت گرفت، با تقدیر از اساتید حاضر در جلسه وکارشناسان آموزشی و توانبخشی گفت: روزجهانی معلولین فرصتی برای تعمیق ارزشها و به فعلیت رسیدن توانایی افراد دارای نیاز ویژه است.
وی تصریح کرد: مواد و محتوایی که امروز در این نمایشگاه ارائه شده است ، دستاورد یک سال تلاش صادقانه، با نگاه تخصصی به دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
دکتر حسینی افزود: شاید در ظاهر نتوان زحماتی که در پس این نمایشگاه نهفته است مشاهده کرد، اما باید صاحب قلم باشید تا بتوانید زحماتی را که برای تدوین یک کتاب کشیده می شود ، ببینید
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، با اشاره به لزوم ایجاد فرصت های متنوع تربیتی جهت پرورش ساحت های ششگانه تعلیم وتربیت گفت: اردوگاه 2.7 هکتاری در استان همدان به این منظور خلق این موقعیت های بی بدیل یادگیری برای دانش آموزان دارای نیاز ویژه درسراسر کشور احداث و بهره برداری می شود.
وی با اشاره به پوشش 153 هزار دانش آموز با نیاز ویژه در دوره های مختلف تحصیلی در کشور گفت: همه این دانش آموزان باید در مدارس سازگار که مبتنی بر اساس تطابق ، با ویژگی های این دانش آموزان متناسب سازی شده اند، با دو رویکرد آموزش فراگیر و تحصیل در مدارس خاص از موقعیت های آموزشی و توانبخشی و تربیتی استاندارد بهره مند شوند.
حسینی با اشاره به روز جهانی معلولین گفت: مناسبت ها ، مناسکی گذار هستند، که در پی تشویق و تعمیق ارزشهای نهفته درآن نامگذاری می شوند، با این رویکرد ما در جامعه دوستدار انسان، و دوستدار معلول ، با درنظر گرفتن اصل تفاوت و با استفاده از ظرفیت های وجودی دانش آموزان با نیاز ویژه، از این ظرفیتها برای رسیدن به استقلال فردی واجتماعی با رویکرد دارایی محور تلاش می کنیم.
حسینی مطابقسازی و فراگیر سازی را از رویکردهای اصلی سازمان آموزشوپرورش استثنایی برشمرد و ادامه داد: از سال 1373 تاکنون آمار مخاطبان به بیش از80 برابر افزایشیافته است لذا با رویکرد توانمندسازی جامعهمحور مبتنی بر دارایی محور برای تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه تلاش خواهیم کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به این که از امروز نهضت بریل و اشاره آموزی کلید می خورد گفت: باید در کنار تطابق سازی منابع انسانی ، رویه ها ، محتوا و دانش آموزان ومعلمان والدین به استاندارد سازی براساس شاخص های جهانی در این متناسب سازی نیز نظر داشته باشیم.
وی بابیان اینکه هرچه مطالعه بیشتری داشته باشیم در بهتر کردن حال جامعه مؤثرتر خواهیم بود، اظهار کرد: معلولیت ۱۵۳هزار دانشآموز استثنایی یک فرصت است بنابراین نگاه ما به دانشآموزان با نیازهای ویژه، باید نگاه دارایی محور باشد.
وی گفت: باید برای تربیت اینگونه دانش آموزان، استانداردهای منابع انسانی، محتواها، فضا و تجهیزات و رویهها را باید رعایت کنیم.
وی خطاب به اساتید حاضر در جلسه گفت: با توجه به لزوم ایجاد نظام تصمیم گیری مشارکت محور و علم بنیاد، تصمیم گیری و تصمیم سازی را از کف مدارس تا ستاد هدایت می کنیم.
حسینی در تبیین این موضوع افزود: در کنار پارلمان مجازی اولیاء و پارلمان مجازی فرهنگیان شاغل در آموزش و پرورش استثنایی ، کمیته کار بست مطالعات و طرح های ملی و بین المللی با حضور صاحب نظران ، اساتید ، مدیران ، جهت تدوین اصول و رویه ها براساس آخرین یافته های علوم روانشناسی و آموزش وپرورش و توانبخشی دانش آموزان با نیاز های ویژه را در دستور کار داریم.
وی تدوین کتابهای راهنمای والدین و دانش آموزان عادی را برای انطباق با دانش آموزان با نیازهای ویژه را گامهای مبارکی برای ، این که اصول و مهارتهای اساسی زندگی را به زبان ساده به دانش آموزان آموزش بدهیم، برشمرد وگفت: در این خصوص با دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی تفاهم نامه هایی را منعقد خواهیم کرد.
در ادامه معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این آئین اظهار کرد: امروز در گروه مدیریت آموزش، درسافزار واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره برای اولین بار تدوین شده است و بهصورت چندرسانهای مفید است و از سال تحصیلی جدید قابل استفاده است.
وی به برخی از این کتب اشاره کرد و تصریح کرد: درسافزار زبان هفتم، دو جلد کتاب راهنمای معلم جملهسازی پایه پنجم، متناسب سازی تصویری دانش آموزان آسیب شنوایی، ۵جلد کتاب گروه برنامه درسی، تألیف ۴جلد عنوان کتاب مداخله و توانبخشی یادگیری، کتاب راهنمای والدین نوآموزان دیرآموز از کتبی هستند که امروز از آنها رونمایی میشود.
محسن غفوریان افزود: طراحی پوستر جهتیابی و حرکت با آسیب بینایی امروز رونمایی میشود که شیوه راهنمایی درست هدایت افراد را فراهم میکند. همچنین بسته آموزشی همراه معلم برای نابینایان برای آموزش خط بریل را رونمایی میکنیم.
وی به تألیف کتب نو نگاشت اشاره و عنوان کرد: تدوین ۸جلد کتاب دانش آموزان معلولیت جسمی حرکتی و ۸جلد کتاب مهارتآموزی برای دانش آموزان اوتیسمی خواهیم داشت.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور به حوزه توانبحشی، مشاوره و مددکاری اشاره کرد و گفت: در حوزه شورای نشر تألیف کتاب فرزندمحوری و ۳کتاب کودک در حوزه کودکان استثنایی را خواهیم داشت و فاز نهایی سامانه ارزشیابی توصیفی به بهرهبرداری میرسد.
شایانذکر است؛ در این مراسم از تعدادی فعالان حوزه آموزشی دانش آموزان استثنایی تجلیل و از60 عنوان آثار در حوزه توانبخشی رونمایی شد.