• انتشار: 1398/10/16 - 08:20
  • تعداد بازدید: 251
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر حسینی:

سامانه داشبورد مدیریتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد خواهد شد

دکتر حسینی در جلسه معاونین و کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و شورای برنامه ریزی سازمان تکنیک ها و مولفه ها و راهبردهای نظام برنامه ریزی را تشریح کرد.

2379.mp3 سامانه داشبورد مدیریتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد خواهد شد

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر حسینی افزود: در نظام برنامه ریزی از دو جهت باید به موضوع نگاه کنیم اول از منظر تکنیکی و دوم از منظر محتوا، از منظر تکنیک برنامه ریزی چند مساله مهم باید مورد نظر مدیران ، معاونین و روسای ادارات استانها قرار گیرد:


اول در برنامه ریزی توجه و تمرکز بر اسناد فرادستی بویژه سند تحول بنیادین و سیاست های تحولی مقام معظم رهبری باید مورد توجه قرارگیرد و تمامی بخش‌های برنامه یعنی چشم انداز اهداف کلان و خرد سیاست ها و استراتژیها وبرنامه ها و فعالیت ها برآن مبنا تدوین و تنظیم گردد.


دوم ده سیاست اجرایی ،استراتژیهای سازمان را تشکیل می دهند که در بخش محتوایی این استراتژیها را تسریح خواهم کرد ما از یک سو نیاز سنجی ها ی کارشناسان استانها و معاونین و صاحبنظران و از دیگر سو این استراتژی ها در نظام برنامه ریزی را باید لحاظ کنیم.


نکته سوم این است که نظام برنامه ریزی بر سه رکن استوار است، شناخت وضع مسبوق و موجود، ترسیم وضع مطلوب و مدل اجرایی برای حرکت از سمت وضع موجود به سوی وضع مطلوب، تولید برنامه باید این سه رکن اساسی برنامه ریزی را در خود داشته باشد. در غیر این صورت برنامه نامطلوب ،غیر واقعی یا آرمانی، و از سویی مبتنی بر واقعیات و نیازها تنظیم نمی شود و شوق کافی برای حرکت را ایجاد نکند و به مدل اجرایی نامناسبی را موجب شود که اهداف برنامه و مسیر حرکت به تحقق مطلوب نیابد.


چهارمین محور: نظام ارزیابی و بهبود عملکرد در برنامه ریزی است، هر برنامه جامع از چهار محور عمده تشکیل می شود، نظام جامع طراحی، نظام جامع اجرا، نظام جامع ارزیابی و نظام جامع بهبود عملکرد، بدین معنی که ما باید یک برنامه خوب را طراحی کنیم سپس یک مدل اجرایی داشته باشیم و پس از اجرا یا در حین اجرا با نظام جامع ارزیابی آن برنامه را ارزیابی کنیم و بعد از ارزیابی و بر مبنای ارزیابی انجام شده نظام جامع بهبود عملکرد داشته باشیم.دو عنصر مفقود در نظام برنامه ریزی که آن را عقیم و ناکارآمد می کند عدم و جود اجزای چهارگانه نظام برنامه ریزی بویژه نظام ارزیابی معطوف به بهبود عملکرد است که باید به شکل جدی مورد نظر ما قرار گیرد، در این خصوص ایجاد سامانه داشبورد مدیریتی که امری ضروریست برای انجام نظارت دقیق و بهبود عملکرد طراحی و به اجرا گذارده خواهد شد. البته در محور ارزیابی برنامه باید این ارزیابی بر دو نکته متمرکز گردد. ارزیابی کارایی فعالیت ها و اقدامات و ارزیابی اثر بخشی یعنی میزان دسترسی به اهداف که خصوصا برای ارزیابی اثر بخشی به نظام شاخص نیازمندیم که به شدت از این جهت نظام برنامه ریزی ما در فقر به سرمی برد و ما باید این خصیصه را جبران کنیم تا بر آن مبنا بهبود عملکرد در برنامه ریزی را شاهد باشیم و بر آن اسا س برخی برنامه ها جنبه تمدیدی برخی جنبه تاسیسی، گروهی جنبه تعطیلی و توفیقی و برخی دیگر به شکل تعدیلی، تکمیلی و تلفیقی در نظام برنامه ریزی مورد توجه قرارگیرند.


پنجمین نکته مهم اینکه برای استانها نیز باید در برنامه ریزی چشم انداز روشن مشخص شود و برش های استانی شکل گیرد و البته این برش های استانی در سه قالب برنامه های الزامی، برنامه های تجویزی و برنامه های نیمه تجویزی به استانها ابلاغ و با تک تک استانها تفاهم نامه منعقد گردد.


ششمین محور مورد تاکید مشارکت محور بودن برنامه ها با رویکرد تقاضا محوری و نیازسنجی از قاعده به راس است.بنابراین از نظام جامع تصمیم گیری و برنامه ریزی از مدرسه تا ستاد که قبلا به تصویب رسیده است و شیوه نامه آن به زودی ابلاغ خواهد شد و نیز پارلمان مشورتی مجازی فرهنگیان به عنوان اولین موضوع استفاده شود و برنامه سال 98 به منظور نقد و ارزیابی و ارایه به همه مدیران و فرهنگیان در حوزه استثنایی با رویکرد مشارکت تقاضا محور دریافت و لحاظ گردد.


هفتمین محور مورد توجه در نظام برنامه ریزی تمرکز بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی و برنامه تمام ساحتی است.برنامه باید تمام ساحت های تعلیم و تربیت و خصوصا ارزیابی تمام ساحتی را نشانه گیری کند زیرا برنامه ریزی تک ساحتی که موجب نگرشها و نگاههای یک بعدی می گردد و باید به شدت از آن پرهیز نماییم.


هشتمین محور نظام برنامه ریزی توجه و تمرکز بر تکنیک ها و مدل های شناخته شده برنامه ریزی است که در آن داشتن چشم انداز شوق انگیز و روشن در کل سازمان و هم معاونت ها و و احدها به شکل ملموس، محسوس، برانگیزاننده ، قابل اندازه گیری و عینی، ترسیم اهداف کلان ،تدوین و ترسیم استراتژی یا راهبرد های سازمانی، اهداف عملیاتی که خصوصیاتی چون مشخص بودن اهداف قابل اندازه گیری بودن، تحقق پذیر بودن و زمان داشتن از ویژگی های آن است را دارا باشد و بر این اساس تدوین برنامه ها و سپس اقدامات و فعالیت ها را در بر داشته باشد به طور کلی خصوصیات برنامه خوب را باید مبتنی بر واقعی بودن برنامه، مبتنی بر داده و یافته ، دانش بنیاد، تقاضا محور، هوشمندو توافق پذیری را برشمرد که در نظام برنامه ریزی سازمان باید مورد توجه همکاران عزیز قرار گیرد.

  • گروه خبری : اخبار ,سازمان در نگاه رسانه
  • کد خبر : 2379
کلمات کلیدی