• انتشار: 1398/09/04 - 09:38
  • تعداد بازدید: 259
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
حسینی

سند سی هشت نود و هشت مشهد را تشریح کرد (بخش دوم )

دکتر حسینی در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی سراسر کشور در مشهد مقدس مصوبات سند سی هشت ( بخش دوم ) را تشریح کرد.

2192.mp3 سند سی هشت نود و هشت مشهد را تشریح کرد (بخش دوم )


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور دکتر حسینی در ادامه مصوبات افزود:تا پایان سال 98 باید با همکاری یونیسف و مرکز امور بین الملل، مدارس پذیرا در 15 استان به شکل الگویی مناسب سازی شود و تا پایان سال 99 نیز باید در سایر استانها، یک مدرسه پذیرا در هر استان مناسب سازی گردد.


وی تصریح کرد: سه کتاب برای توجیه و آگاه سازی دانش آموزان مدارس پذیرا و آماده سازی دانش آموزان برای گسترش و تقویت طرح فراگیرسازی، تدوین و به چاپ رسیده که زمینه شناخت و کمک به دانش آموزان با آسیب های بینایی و شنوایی و جسمی- حرکتی را فراهم می کند  و باید متناسب با نیاز استانها توزیع و به دانش آموزان مدارس عادی تحویل گردد.


دکتر حسینی همچنین افزود: برای برخی دانش آموزان دارای معلولیت شدید جسمی حرکتی که امکان حضور در مدرسه را ندارند آموزش در منزل بااعتبار 6 میلیون و 500 هزار تومان برای هر دانش آموز برای خریداری ابزار اولیه مثل لب تاپ، مودم و... هدف گذاری شده، که در این مرحله ابتدا برای دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی تخصیص می یابد.


وی افزود: در این خصوص باید سامانه ویدئو کنفرانس آماده، ارائه خدمات منزل محور به این دانش آموزان گردد.


دکتر حسینی از تهیه و تدوین سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی-رفتاری خبر داد و عنوان کرد: این سند که در اختیار استانها قرار گرفته، باید توسط روسای ادارات استانها به منظور اعتباریابی و نظر خواهی در اختیار صاحبنظران و معلمان قرار گیرد و تا 30 دی ماه رو نمایی شود و سپس بصورت مقدماتی در چند استان به شکل پایلوت اجرا گردد.


وی در ادامه از اجرایی شدن جشنواره مهارتی پایه 12 متوسطه دوم با همکاری سازمان فنی حرفه ای در بهمن ماه  سال جاری خبر داد و افزود: این جشنواره با هدف خودباوری و اعتماد به نفس دانش آموزان برگزار می شود و روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استانها باید در این زمینه همکاری و پیگیری لازم را انجام دهند.


دکتر حسینی همچنین بیان داشت: روسای ادارات آموزش وپرورش استثنایی استانها برای استاندارد سازی کارگاههای متوسطه حرفه ای و پیش حرفه ای باید از مدل تهیه شده در این خصوص که فیلم آن  به استانها ارسال خواهد شد استفاده نمایند.


دکتر حسینی در ادامه عنوان کرد: به منظور افزایش رویکرد مهارتی، فنی، تجاری سازی تولیدات و افزایش مهارت دانش آموزان طرح


« تولید همراه با آموزش » باید تدوین شود و سپس جهت گسترش و تعمیق این رویکرد روسای ادارات آموزش وپرورش استثنایی استانها باید پیگیری لازم را انجام دهند.


وی تأکید کرد: نهضت بریل آموزی، زبان اشاره و تولید کتابهای صوتی به شکل جدی باید گسترش یابد.


دکتر حسینی همچنین در خصوص مدارس طیف اتیسم موارد ذیل را عنوان کرد:


الف) فیلم آموزشی استاندارد سازی این مدارس در حال تدوین است که پس از تدوین به استانها ارسال و برای استاندارد سازی این مدارس باید به عنوان الگو قرار گیرد.


ب) با کمک خیرین فرار هست که 200 کلاس طیف اتیسم در 14 استان که مدارس اتیسم ندارند ساخته شود که باید پیگیری های لازم در این خصوص انجام شود.


ج) سند توسعه کمی و کیفی طیف اتیسم در استانها تدوین گردد


حسینی با اشاره به اینکه روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور باید جریان آموزش های ضمن خدمت معلمان را در برنامه های خود قرار دهند اظهار کرد: در این خصوص باید هر استان سند استانی دوره های ضمن خدمت استان را با اولویت کتابهای جدید تالیف در دستور کار خود قرار دهد.


 وی در ادامه در خصوص فضا و تجهیزات مدارس استثنایی کشور محورهای زیر را مطرح کرد:


الف) کمبود 210 مدرسه استثنایی با نیازهای ویژه در کل کشور، کمبود 200 کلاس طیف اتیسم ، نبود مدرسه اتیسم در 14 استان، 82 کلاس کانکس، 105 پروژه نیمه تمام و در دست ساخت، نبود سالن ورزشی در 15 استان و اینکه برخی مناطق، مرکز آموزشی و توانبخشی با مشکلات ویژه یادگیری ندارند که در این خصوص باید طرح آمایش سرزمینی فضا و تجهیزات در افق 50 ساله تدوین و در آن با ضریب اعتبارات دولتی وخیرین مدرسه ساز این نیازمندیها مترفع گردد.


ب) کارگروه مجمع خیرین مدرسه ساز استثنایی در سطح کشور تشکیل شده است، این کارگروه در سطح استانها نیز راه اندازی گردد.


ج) بانک جامعه اطلاعات خیرین مدرسه ساز استثنایی در سطح کشور و استانها تشکیل گردد.


د) از اعتبارات سازمان نوسازی و شوراهای توسعه و برنامه ریزی استانها و شهرستان ها در خصوص جذب اعتبارات حداکثر تلاش صورت پذیرد.


دکتر حسینی در ادامه بیان کرد: به منظور گسترش، تعمیق و کیفیت بخشی به آزمونهای فنی و حرفه ای و زمینه های جذب دانش آموزان به بازار کار رویکرد دانش آموزان حداقل یک مهارت « طرح سند جامع توسعه آزمونهای حرفه ای و مهارتی و کارآفرینی » تدوین و در نظام آموزش و پرورش استثنایی کشوراجرایی و مبنای عمل قرار گیرد.


وی همچنین افزود: برای اینکه شعار راهبردی هر منطقه آموزشی، حداقل یک مرکز آموزشی در بخش توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و نیز استاندارد سازی 680 مرکز موجود محقق شود، باید طرح


« توسعه کمی و کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری » تدوین و مبنای کار و برنامه ریزی قرار گیرد.


حسینی در خصوص تأمین اعتبارات، مطالبات و افزایش درآمدهای اقتصادی وفق قانون تأکید کرد که چند مورد باید پیگیری و انجام شودکه به شرح ذیل می باشد:


د) مجموع مطالبات نزدیک به 200 میلیارد تومان همکاران آموزش و پرورش استثنایی از سوی حوزه اداره پشتیبانی تا حصول نتیجه نهایی به صورت مستمر پیگیری  شود.


ه) مشکلات و مسائل سنوات ارفاقی، تاخیر و امتیازات قانونی همکاران حوزه استثنایی بویژه مشکلات بازنشستگان به شکل مستمر تا حصول نتیجه نهایی پیگیری و گزارش مستمر ارائه شود.


و) طی هفته های آینده 8 میلیارد تومان اعتبار در حوزه های توان بخشی ، بسته های حمایتی و سرویس ایاب و ذهاب بر اساس شاخص های مربوط به استانها تخصیص و ابلاغ اعتبار می گردد.


ز) برای یک هزار 100 دانش آموز که در 25 مدرسه شبانه روزی در 12 استان کشور مشغول به تحصیل هستند سرانه 3 میلیون ریالی تخصیص و ابلاغ می گردد.


ر) اعتبار خدمات دندانپزشکی از 10 میلیون ریال  به 15 میلیون ریال  و اعتبار ویلچر از 8 میلیون ریال به 10 میلیون ریال افزایش می یابد.


وی همچنین به منظور بهره مندی از نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری مبتنی بر دانش از تشکیل
« کارگروه کاربست مطالعات  و طرح های ملی و بین المللی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی» خبر داد.


دکتر حسینی در ادامه به منظور نظام برنامه ریزی بر تصمیم گیری مشارکت محور با رویکرد مشارکت فراگیر از صف تا ستاد تاکید و برای انجام آن موارد ذیل را مطرح کرد.


الف)   پارلمان مجازی فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل گردد.


ب) مجمع مشورتی فرهنگیان آموزش و پرورش استثنایی در هر استان راه اندازی شود و در نهایت مجمع مشورتی معلمان حوزه استثنایی کشور شکل گیرد.


وی در ادامه ضمن تأکید بر سیاست های 6 گانه در حوزه خیرین مدرسه ساز استثنایی کشور گفت: این سیاست ها که به شرح ذیل می باشد بایددر برنامه ریزی های تمام استانها و ستاد جاری و ساری گردد.


1-  گسترش کمی و کیفی خیرین مدرسه ساز و تشکیل کارگروه خیرین مدرسه ساز استانی


2-  ایجاد کارگروه تسهیل خدمات خیرین


3-  ایجاد بانک اطلاعاتی خیرین  


4- تدوین سند آمایش سرزمینی مدارس فضا و تجهیزات


5- ایجاد کارگروه خیرین مدرسه یار


6- تشکیل انجمن های خیرین مدرسه یاری دانش آموزی.


وی همچنین افزود:اهداف ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی به انجام رسیده و در سامانه ارزشیابی توصیفی قرار داده شده است و همه روسا و کارشناسان می توانند نقطه نظرات خود را برای اعتباربخشی در خصوص این اهداف اعلام کنند.


دکتر حسینی در پایان ضمن تأکید بر سیاست فراگیرسازی از کف تا ستاد افزود: استان ها باید برنامه های خود را ازآموزش تلفیقی به سمت فراگیرسازی سوق دهند ، به گونه ایی که به هدایت دانش آموزان در نزدیک ترین مدرسه محل زندگی منجر شود که در این خصوص مناسب سازی مدارس پذیرا باید به شکل جدی پیگیری شود.


 


 




 


 


 


 


 


 


 


 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 2192
کلمات کلیدی