• انتشار: 1401/04/31 - 16:52
  • تعداد بازدید: 1376
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر طریفی حسینی در افتتاحیه بیست و دومین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی:

ضرورت استقرار الگوی جامع استعدادیابی و استعدادپروری ورزشی مدرسه محور در آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت تمامی ذی نفعان حوزه ورزش کشور

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در افتتاحیه بیست و دومین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ماموریت اصلی ما در نظام آموزش و پرورش، بستر سازی جهت رشد و تعالی و کمال انسان است.

6295.mp3 ضرورت استقرار الگوی جامع استعدادیابی و استعدادپروری ورزشی مدرسه محور در آموزش و پرورش استثنایی با مشارکت تمامی ذی نفعان حوزه ورزش کشور
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، حمید طریفی حسینی افزود: به طور قطع همه انسان ها در صورتی که در مسیر صحیح استعدادی خود هدایت شوند به مراتبی از این رشد و کمال دست می یابند. 
وی با بیان اینکه هدف ما در نظام تعلیم و تربیت ایجاد بسترها و شرایط لازم جهت پدیدایی و شکوفایی استعدادهای فرد فرد افراد است، تصریح کرد: یکی از مهمترین سیاست های ما در نظام آموزش و پرورش که هموار کننده مسیر رشد و تعالی افراد در تناسب با استعدادهای آنان و تضمین کننده کیفیت آموزش و تحقق عدالت تربیتی است، فراهم کردن تعلیم و تربیت تمام ساحتی و خلق موقعیت های متنوع یاددهی یادگیری متناسب با نیازها و استعدادهای متفاوت دانش آموزان است. 
طریفی حسینی همچنین اظهار کرد:  تربیت بدنی به عنوان یکی از ساحت های اصلی تعلیم و تربیت هم هدف و هم وسیله تحقق سایر ساحت های تربیتی است . 
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه ببان داشت: موقعیت های ورزشی همچون مسابقات ورزشی نه تنها موقعیت های تربیتی برای رشد و تربیت استعدادهای بدنی بلکه موقعیت هایی جهت کسب فضایل و ارزش های معنوی و اخلاقی همچون ایثار و فداکاری، مروت و مردانگی، نظم پذیری و احترام به قانون و ... هستند.
وی با تاکید بر اینکه ما به تربیت بدنی در مدارس به جز درس تربیت بدنی از منظر بسترسازی برای رساندن دانش آموزان به مرتبه نخبگی و قهرمانی ورزشی نیز نگاه می کنیم اظهار کرد: ورزش مدارس، بسترساز پدیدآیی استعدادهای ورزشی و جشنواره ها و مسابقات ورزشی زمینه ساز شناسایی و کشف نظام مند استعدادهای برتر ورزشی دانش آموزان هستند. 
طریفی حسینی ادامه داد: قهرمانان این مسابقات ورزشی و مسابقات مشابه آن، استعدادها و سرمایه های راهبردی کشور برای ورزش قهرمانی در سطوح ملی و فتح قله های جهانی به ویژه پارالمپیک هستند.
وی با اشاره به این مطلب که،  سرمایه گذاری مستمر، نظام مند و هدفمند در ورزش مدارس و دانش آموزان استثنایی رمز موفقیت های پایدار و دائمی ورزش کشور در سطوح ملی، جهانی و پارالمپیک است، افزود: بسیاری از قهرمانان ملی و پارالمپیکی امروز کشور از کف مدارس استثنایی ما کشف استعداد شده و در مسیر ورزش حرفه ای و قهرمانی هدایت و تربیت شده اند.
این مقام مسئول در ادامه اضافه کرد: نمونه آن، بازی های پارآسیایی سال گذشته بود که بخش مهمی از مدال های کاروان کشور ما در بحرین توسط دانش آموزان مدارس استثنایی کسب شده بود.
طریفی حسینی با بیان اینکه در حال حاضر ضرورت داشتن یک "الگوی جامع استعدادیابی و استعدادپروری مدرسه محور" با حضور کلیه ذی نفعان از جمله معاونت تربیت بدنی وزارت، فدراسیون ورزش دانش آموزی و کمیته ملی پارالمپیک در آموزش و پرورش استثنایی به شدت احساس می شود، تاکید کرد: تاکنون ارتباط نظام مند و مستمر و موثری بین این بازیکنان با مدارس استثنایی وجود نداشته است.
وی اجرای مستمر "طرح های پایش و غربالگری استعدادهای ورزشی در سطح مدارس استثنایی" با کمک کلیه این ذی نفعان را یکی از مهمترین مولفه های این الگوی جامع عنوان کرد و اظهار داشت: غربالگری و کشف استعدادهای ورزشی در مدارس استثنایی ابزاری کارآمد و میان بر برای قرار دادن سریع تر دانش آموزان استثنایی در مسیر نخبگی و ورزش قهرمانی به ویژه در رشته های پارالمپیکی است. 
وی گفت: خواهش ما از کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون ها و هیات های ورزشی فرا رفتن از حضور در مسابقات و جشنواره های ورزشی دانش آموزان استثنایی و سرمایه گذاری و حضور فعال و موثر در عرصه ورزش دانش آموزای در سطح مدارس است.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، شناسایی و گزینش استعدادهای ورزشی از کف مدارس و تربیت و رشد و هدایت این استعدادها در موقعیت ها و عرصه های ورزشی برون مدرسه ای تا رساندن آن ها به مرز نخبگی و ورزش قهرمانی در میادین ملی و بین المللی را،  از دیگر مولفه هایی دانست که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان اینکه نقطه کانونی و حوزه تمرکز "نظام حکمرانی استعدادیابی و استعداد پروری ورزشی کشور" باید "ورزش مدارس" باشد، اعلام کرد:  ما در اینجا هر چقدر که سرمایه گذاری کنیم کم است و یکی از الزامات این کار توانمندسازی معلمان و مربیان ورزش برای نقش آفرینی فعال در این عرصه است.
طریفی حسینی بیان کرد: البته ما در این دوره از مسابقات، مسابقات ورزشی همکاران آموزش و پرورش استثنایی را نیز داریم و تاکید کرد، ما در آموزش و پرورش علاوه بر دانش آموز به معلمان هم باید توجه کنیم. 
وی با اشاره به اینکه شور و نشاط و سلامت جسمی و روحی معلمان قطعا در انگیزه ها و توانمندی آن ها جهت ایفای موثرتر نقش معلمی و کیفیت آموزش تاثیرگذار است، افزود: بعد از بیش از 2 سال از شیوع ویروس کرونا و محدودیت هایی که بعضا در محیط های تحصیلی و ورزشی ایجاد شده بود این مسابقات برای تغییر حال و هوا و روحیه همکاران ما بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود،
طریفی حسینی در پایان با بیان اینکه هر معلم ورزشکار ما می تواند به عنوان یک مربی برای دانش آموز هم باشد، گفت: معلمی که خودش ورزشکار باشد می تواند نقش یک مربی و هدایت گر در مسیر استعدادی ورزشی دانش آموزان را داشته باشد.
شایان ذکر است در این مراسم، شهردار مشهد، فرماندار مشهد، مدیر کل سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی، برخی اعضای شورای شهر و ... حضور داشتند.
  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 6295
کلمات کلیدی
فرهاد  ملوندی

فرهاد ملوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید