• انتشار: 1402/05/07 - 18:08
  • تعداد بازدید: 207
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در ناحیه پنج مشهد

فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای کودکان واجب التعلیم از مهمترین مأموریت های آموزش و پرورش است

اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در ناحیه پنج مشهد با حضور جواد روحانی رییس آموزش‌وپرورش استثنایی، مسجدی بافقی مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد، معاونین و جمعی از کارشناسان دو اداره ، مدیران مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ناحیه پنج در دفتر مدیریت اموزش و پرورش این ناحیه برگزار شد

7307.mp3 فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای کودکان واجب التعلیم از مهمترین مأموریت های آموزش و پرورش است

 به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی و هم افزایی در جهت کیفیت بخشی به مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش ناحیه پنج عنوان نمود

وی  افزود در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و نصیب های برابر آموزشی تاکید شده است و مدارس استثنایی نماد عدالت آموزشی هستند و در کشورهای توسعه یافته نیز نگاه خاصی  به افراد بانیازهای ویژه می گردد که این امر نشان دهنده رعایت عدالت آموزشی است از اینرو با راه اندازی قرارگاهی جهادی درصدد این هستیم که دانش آموز بازمانده از تخصیل نداشته باشیم و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم

وی یکی از مهمترین مأموریت های آموزش و پرورش را فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان نمود و گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های  اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با  همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم

روحانی بیان داشت  ناحیه پنج مشهد با ۱۱ کد مدرسه و دو مرکز جامع سنجش بعد از ناحیه هفت  بیشترین تراکم جمعیت دانش اموزان بانیازهای ویژه  را دارد  و حدود ۴۰۰ دانش آموز استثنایی و بیش از ۲۰۰ دانش آموز تلفیقی فراگیر در گروه جسمی حرکتی ،  ناشنوا و نابینا در مدارس عادی این ناحیه تحصیل می کنند

جواد روحانی اظهار داشت اموزش و پرورش استثنایی علاوه بر هفت گروه استثنایی نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، مشکلات ویژه یادگیری، اتیسم، کم توان ذهنی و چندمعلولیتی در اصل ۱۷گروه دانش اموز با نیاز ویژه را بر اساس انجمن روانشناسان امریکا تحت پوشش دارد  همچون دانش اموزان دیرآموز یا دارای بیش فعالی و نقص توجه یا دانش آموز دیالیزی که نیاز به امکانات و تحهیزات خاص آموزشی دارند ولی جامعه هدف ما هفت گروه هستند

این مقام مسئول شناسایی دانش اموزان دارای نقص گفتار و زبان،  اختلالات هیجانی رفتاری،  دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان نمود و اظهار داشت همراه با تغییر ساختار، این مراکز به مراکز  درجه یک ، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی شده است که به مراکز درجه یک ۱۲ نیرو، درجه دو ۱۱نیرو و درجه سه ۱۰ نیرو تعلق خواهد گرفت

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ، فراگیر سازی و مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری  را سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی عنوان نمود و گفت در سنجش سلامت جسمانی با اقدامات خوبی که در ناحیه ۵ توسط مراکز جامع صورت گرفت بیش از ده هزار نوآموز مورد ارزیابی قرار گرفتند

رییس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد بیشترین گروه استثنایی در این ناحیه گروه کم توان ذهنی  است و امسال گروه اتیسم به مدارس استثنایی ناحیه پنج اضافه  شده است  و دبستان زنده یاد جلالی را ویژه دانش اموزان اتیسم قرار دادیم

در ادامه مسجدی بافقی مدیرآموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد گفت اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج بر حسب اینکه در حاشیه شهر مشهد قرار گرفته است بخشی از محرومیت های جامعه دانش اموزی مشهد را در خود جای داده و قریب  ۸۰ هزار دانش اموز در این ناحیه مشغول به تحصیل هستند که قسمت قابل توجهی از  آنان در حاشیه شهر مشهد حضور  دارند و این اقتضا را ایجاد کرده است تا ظرفیتی را در  فضای محرومیت زدایی از جامعه دانش اموزی در  ناحیه پنج ایجاد کنیم

وی بیان داشت بخشی از این دانش اموزان محرومیت مضاعف دارند که تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند و نیاز به هماهنگی و ظرفیت سازی است تا بتوانیم خدمات بیشتری را به این گروه از دانش اموزان ارائه دهیم

مسجدی با اشاره به اینکه ناحیه پنج  به دلیل فراوانی مدارس استثنایی جزو نواحی پرتراکم در حوزه خدمت رسانی به دانش اموزان بانیازهای ویژه است گفت در تلاشیم خدمت رسانی شایسته ای به این گروه از دانش آموزان انجام دهیم و مدارس استثنایی را جزیی از مدارس ناحیه خود  می دانیم

مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنج افزود یکی از اقداماتی که در  سال گذشته صورت گرفت راه اندازی مرکز جامع سنجش، آموزش ، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی مهرهشتم بود و امید داریم با هم افزایی و استفاده از ظرفیت های برون سازمانی جهت استقرار مرکز جامع سنجش نیز اقدام کنیم

شایان ذکر است انتخاب یکی از مدیران مدارس استثنایی یا مراکز جامع به عنوان دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی ناحیه پنج جهت پیگیری مشکلات حوزه استثنایی، دعوت از مدیران ومدارس استثنایی ناحیه پنج جهت شرکت در جلسات مدیران مدارس ناحیه پنج و شورای معاونین به منظور معرفی آموزش و پرورش استثنایی، معرفی مراکز جامع و آموزش تلفیقی فراگیر،  در راستای افزایش پوشش تحصیلی ،جذب دانش اموزان بازمانده از تحصیل و برنامه ریزی در جهت شناسایی دانش آموزانی که تاخیر در رشد دارند  ، معرفی یکی از کارشناسان ناحبه پنج به اداره استثنایی عنوان رابط استثنایی، هماهنگی جهت ایجاد مرکز جامع جدید در ناحیه پنج ترجیحا در شهرک شهید رجایی یا شیفت بعدازظهر مرکز جامع اخگر و تامین فضای مستقل برای مرکز جامع مهر هشتم، همکاری جهت تامین نیروی انسانی مراکز جامع با توجه به اختصاص یک مرکز در جه یک و یا دو مرکز درجه دو به ناحیه ۵ به شرط عدم انتقال نیروها به دیگر نواحی و مناطق و برگزاری دوره توانمندسازی معلمان مدارس ناحیه پنج توسط اداره استثنایی از اهم مصوبات این جلسه بود

در پایان از سوی رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ابلاغ رییس کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان به مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنچ  اهدا  شد

  • گروه خبری : خراسان رضوی
  • کد خبر : 7307
کلمات کلیدی
روابط عمومی  خراسان رضوی

روابط عمومی خراسان رضوی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید