با حضور دو مدرس بين المللي
كارگاه آموزشي طيف اتيسم و اختلالات هيجاني با رويكرد فراگيرسازي برگزار شد
كارگاه آشنايي با آموزش دانش آموزان با نيازهاي ويژه( طيف اتيسم و اختلالات هيجاني) با رويكرد فراگيرسازي از 5 تا 7 شهريور با حضور دو مدرس بين المللي در باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایي کشور ، از آن جایی که ، عدالت از آرمان های والای تمام جوامع بشری است ، توجه به روند آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشورهای پیشرفته ، به ویژه آموزش با رویکرد تلفیقی و تکمیل آن با رویکرد فراگیرسازی ، اثرات مثبت آن در پذیرفته شدن و مشارکت افراد با نارسایی در جامعه را نشان می دهد . چنانچه ، مشاهده شده است در بسیاری از کشورها با بهره گیری از آموزش فراگیر به روش صحیح و جایدهی دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر دانش آموزان در مدارس عمومی ، این دانش آموزان ضمن تحصیل ، محدوده گسترده تری از رفتارهای اجتماعی مناسب را کسب کرده اند. مهارت های زبانی آنان افزایش یافته و در دستیابی به اهداف تحصیلی موفق شده اند . تلفیق در مدارس عمومی ، به آنان امکان می دهد تا به عنوان اعضای مهم و موثر جامعه و مدرسه در نظر گرفته شوند .
در اين راستا بند 2 راهبردهاي كلان سندتحول بنيادين آموزش و وپرورش اشاره به يكپارچه كردن فرايند تعليم و تربيت دارد.همچنين بند 3 از هدفهاي كلان سند تحول بنيادين آن نيز بر گسترش و تامين همه جانبه عدالت آموزشي و تربيتي اشاره كرده است.راهكار 7-5 از هدفهاي عملياتي اين سند به انعطاف پذيري تعليم و تربيت و راهكار 5-11 از هدفهاي عملياتي و راهكارهاي برنامه درسي ملي به انعطاف پذيري تعليم و تربيت براي تمامي دانش اموزان تاكيد دارد.
اين كارگاه آموزشي 3 روزه در قالب 24 ساعت آموزشي توسط خانم كريس فارلين از استراليا (مشاور بين المللي آموزش) و آقاي ماتياس ايرارازاوال از شيلي (كارشناس سازمان بهداشت جهاني) به عنوان مدرسان بين المللي اين دوره با شركت 42 نفر( 20 نفر از معاونت ابتدايي، 12 نفر از مدرسان استاني ، 6 نفر از معلمان حوزه اتيسم از استانها، معاون اداره استثنايي شهر تهران و 3 نفر از همكاران سازمان استثنايي) در باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد.
ايجاد فرصت هاي برابر آموزشي و پرورشي براي تمامي كودكان واجب التعليم، ايجاد آمادگي در دانش آموزان با نيازهاي ويژه جهت ورود به عرصه جامعه و زندگي كردن در كنار ساير افراد، ايجاد زمينه هاي لازم براي بهبود شاخص هاي كمي و كيفي آموزش و پرورش و ايجاد زمينه هاي تعامل صحيح بين دانش آموزان عادي و دانش آموزان با نيازهاي ويژه از اهداف برگزاري اين كارگاه بود كه دفتر كميسيون ملي يونسكو، دفتر يونيسف در تهران و مركز امور بين الملل وزارت آموزش و پرورش هم جزو حاميان و مجريان آن بودند.
آشنايي با كارگاه، آموزش فراگير، تشخيص نيازهاي ويژه دانش آموزان، خلق فضاهاي آموزشي فراگير، سازگارسازي برنامه درسي و عملياتي كردن مداخلات در سطح كلاس درس، روش هاي حمايتي براي تربيت مدرس، نقش مدارس استثنايي، آموزش معلمان، روش هاي مشاركتي بخشي از سر فصل هاي آموزشي بود كه در اين دوره ارائه شد.
آقايان قدمي، رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، كريمي رييس مركز امور بين الملل وزارت آموزش و پرورش، ايوبي دبير كل كميسيون ملي، سعيدي مشاور اسبق سازمان استثنايي و خانم ها حكيم زاده معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش و سلطان زاده سرپرست دفتر منطقه اي يونسكو نيز در اين كارگاه حضور داشته و سخنراني كردند.