حسینی در مراسم روز جهانی معلولین شهر تهران:
ما باید خودمان را هم با دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی کنیم
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در مراسم روز جهانی معلولین شهر تهران اظهارداشت: من معتقدم که ما هم باید با دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی شویم چرا که این دانشآموزان، صادقتر، پاکتر، عاطفیتر و سادهتر هستند و امروز جامعه به این ویژگیها نیازمند است.

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور حسینی روز سه شنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولین روز 12 آذر ماه در تالار فرهنگ با اشاره به سخنان مطرحشده درباره مناسبسازی محیط، محتوا، مواد آموزشی، معلمان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، افزود: ما باید خود انسانی مان را هم با دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی کنیم. عدالت ترویجی در نظام تعلیم و تربیت اجرا شود وی با تاکید بر اجرای رویکرد عدالت ترویجی در تمام زمینههای تعلیم و تربیت ، تصریح کرد: ما باید داراییهای دانشآموزان را مورد توجه قراردهیم تا به جامعهای متعادل و متکامل دست پیدا کنیم ما باید نگاهمان به جامعه، تعلیم و تربیت و دانش آموزان و به خصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه ، نگاه داراییمحور باشد، داراییهای انسانها را ببینیم و آنها رشد دهیم. وی در ادامه بیان داشت: تلاش برای عدالت ترجیحی در جامعه براساس نگاه دانایی محور به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه ، باعث به فعلیت رسیدن ، توانمندی و تعادل این گروه می شود. معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور متناسب سازی و تطابق و انعطاف در سیستم آموزش وپرورش را برای ارتقای دانش آموزان دارای نیاز ویژه ضرروی برشمرد وگفت، اولین مولفه ای که باید درآن تطابق صورت گیرد ما مدیران و برنامه ریزان هستیم که بتوانیم با در نظر گرفتن تفاوتها برنامه هایی را تدوین کنیم که با تأکید بر اصل دارایی محور زمینه ظهور و بروز همه استعدادهای گروههای مختلف این دانش آموزان را فراهم کند. وی گفت: با برنامه هایی که در سازمان آموزش وپرورش استثنایی با رویکرد فراگیرسازی و تدوین نمونه های استاندارد از رویه ها و فعالیت ها در دستور کار قرار دارد، امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای درون و برون سازمانی درارائه خدمات کمی وکیفی آموزشی و پرورشی وتوانبخشی به دانش آموزان با نیاز ویژه حرکت کنیم. حسینی در ادامه افزود: یکی از اشتباهات در فرآیند تعلیم تربیت برچسب زنی است که ، انسانها را درمسیر شقاوت وآسیب وانحراف قرار میدهد، باید با دقت و پرهیز از برچسب زنی زمینه رشد، تعیمق ، ترویج وشکوفایی انسانها را فراهم کنیم ، دراین صورت است که آموزش وپرورشی تعادل بخش و تکامل آفرین را خواهیم داشت. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در هیچ آموزه یا آیهای از قرآن، نقص جسم و ذهن به عنوان عارضه منفی یاد نشده است و براساس آموزههای دینی، جهاد در راه خدا، کسب علم و تقوا عوامل برتری انسانها به یکدیگر است. حسینی با اشاره به اینکه معلولیت، محدودیت نیست، افزود: ۳۰۰ نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در کنکور گوی رقابت را از سالمترین افراد ربوده و در بهترین رشتهها و دانشگاهها پذیرفته شده اند و درعمل نشان دادند که معلولیت، محدودیت نیست. معلول کسی است که در مسیر دانایی حرکت نمیکند معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: ما معمولا وقتی از روز جهانی معلولین صحبت میکنیم، معلولیت جسمانی، ناشنوایی، نابینایی، اختلالات جسمی و حرکتی، طیف اتیسم و امثال آن به ذهن میآید در صورتی که اینها هیچ کدام نقص فضیلتی و انسانی نیست. وی بیان کرد: این افراد با دارابودن نقصها و محدودیتهای ظاهری، میتوانند بر تمام محدودیت و معلولیتهایی که همه انسانها دارند، غلبه کنند. دکترحسینی افزود: اگر در کسب فضایل، کرامتها و حرمت انسانی، بندگی خدا، صداقت، شجاعت، عدالت مشکل داشتیم اینها معلولیت اساسی محسوب می شود و گرنه معلولیت جسمی حتی میتواند فضیلت باشد که در بسیاری از موارد دانشآموزان با نیازهای ویژه اینها را ثابت کردند. وی در ادامه گفت: براساس آموزههای قرآنی کسی معلول است که در مسیر جامعه بازایستد و اهل جهاد نباشد، ایستایی داشته باشد که در ایستایی مرگ است. وی اظهارداشت: ۱۵۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه ما ثابت کردند که فصیلتآفرین، تعادلبخش و تکاملآفرین هستند، معلول کسی است که در مسیر دانایی حرکت نمیکند، آن معلولیت خطرناک است. حسینی با بیان اینکه معلمان ما تعلیم نمیدهند بلکه تعلیم میبینند، افزود: به عبارتی معلمان به دانشآموزان هم دانش، آموزش و پرورش میدهند و هم این موارد را از دانشآموزان میآموزند، روحیه معلمان ابتدایی با سایر معلمان سایر مقاطع تحصیلی متفاوت است و از صداقت، آرامش و عطوفت و مهربانی و هیجانهای مثبتری برخوردارند. وی همچنین گفت: معلمان استثنایی، پاکی، صداقت و انگیزه و کارآمدی افزونتری نسبت به دیگران دارند زیرا دانشآموزانی پاک و صادقی را دارند. در پایان این آیین از فرهنگیان با نیازهای ویژه برتر، دانشآموزان با نیازهای ویژه برگزیده مسابقات و جشنوارههای فرهنگی، هنری و رتبههای برتر کنکور سراسری تجلیل شد .