سوالات متداول حوزه آسیب بینایی
- برای ثبت نام نوآموز و یا دانش آموز با آسیب بینایی کجا باید مراجعه کرد؟
با مراجعه به اداره آموزش و پرورش استثنایی استان محل زندگی و پس از فرایند سنجش می توان درخصوص انتخاب مدرسه استثنایی و یا مدرسه عادی راهنمایی دریافت کرد.
- دانش آموزان با آسیب بینایی در آموزش و پرورش استثنایی امکان تحصیل در چه دورههایی را دارند؟
دانش آموزان با آسیب بینایی در چهار دوره تحصیلی در مدارس استثنایی/ تلفیقی و فراگیر مشغول به تحصیل هستند.
پیش دبستان (در دو سطح مداخله زود هنگام زیر 4 سال و آمادگی1و2(
ابتدایی ) پایه اول تا ششم(
متوسطه اول
متوسطه دوم (شاخههای نظری، کاردانش و فنی و حرفه ای) و در پایان دوره متوسطه دوم میتوانند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مشغول به تحصیل شوند.
- دانش آموزان با آسیب بینایی از چه کتابهای درسی در مدارس استثنایی استفاده میکنند؟
دانش آموزان با آسیب بینایی دارای هوشبهر عادی از کتابهای آموزش و پرورش عادی متناسب سازی شده بصورت بریل، درشت نما و صوتی استفاده نمایند.
- فراگیری خط بریل برای کدام دانش آموزان ضرورت دارد؟
گروه هدف جهت یادگیری خط بریل تمامی افرادی را شامل میشود، که آسیب بینایی آنها در حدی است که نمیتوانند از کتابهای درشت خط و ابزار و وسایل کمک بینایی جهت خواندن و نوشتن استفاده کنند. گروههایی که نیاز به آموزش خط بریل دارند شامل افراد نابینای مطلق و افراد دارای بیماریهای پیشرونده چشمی است.
- ضرورت آموزش جهت یابی و تحرک به دانشآموزان با آسیب بینایی چیست؟
فنون جهت یابی وحرکت، از جمله مهارتهای بسیار اساسی برای نابینایان است، زیرا افراد با مشکل بینایی، علاوه بر مهارتهای تحصیلی باید مهارتهایی را کسب کنند تا بزرگسالانی مستقل بار آیند و بتوانند با حداقل کمک و به شکل معنی دارتر و واقعیتر در محیط حرکت کنند. مهارت جهت یابی پیش نیازهایی دارد و اگر این مراحل به ترتیب دنبال شوند به طور منطقی تصورات عینی کودک به تصورات کلی ذهنی تبدیل میشود و آگاهی شناختی او پیشرفت میکند: در مرحله اول آگاهی از اعضای بدن، حرکت وعملکرد آن ها است، در مرحله بعد آگاهی از محیط و این که بتواند بین خود و محیط ارتباط ایجاد کند، و در مرحله آخر این که نابینا باید بتواند به شکل عملی، محیطی را با محیط دیگر ارتباط دهد. افزایش آگاهی نابینا از محیط، در نتیجهی تمرکز وتمرین، ضمن آموزش حاصل میشود. و هدف نهایی از آموزش این مهارت این است که فرد نابینا بتواند در هر محیطی اعم آشنا و نا آشنا به طور ایمن و کار آمد حرکت مستقل داشته باشد.
- وسایل آموزشی، کمک آموزشی و توان بخشی مورد استفاده دانشآموزان با آسیب بینایی شامل چه مواردی است؟
عصای سفید، لوح و قلم، حساب افزار، ماشین تحریر بریل (پرکینز)،دستگاه بهدید، مگنیفایر، انواع ذرهبینهای دستی، حجمی، صفحهای، پایه دار، گردن آویز و...