• انتشار: 1400/01/17 - 11:44
  • تعداد بازدید: 2238
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معاون وزیر در شورای راهبری برنامه سنجش تأکید کرد؛

شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۱۴۰۰

با حضور حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی، محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، و نمایندگان وزارت بهداشت اولین نشست شورای راهبری برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

4304.mp3 شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال ۱۴۰۰

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست که در محل سالن جلسات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد ضمن تبریک سال نو اظهار کرد: در بحران کرونا پیشبرد اقتصاد، آموزش و سلامت با محوریت سلامت پیگیری شد و آموزش به‌هیچ‌وجه تعطیل نشد.

حسینی با بیان اینکه با وجود شرایط کرونایی ۹۸.۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال ۹۹ تحت پوشش برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی قرار گرفتند اظهار کرد: علی‌رغم اهمیت پیش‌دبستانی، با رویکرد حفظ سلامت نوآموزان، در سال 99 سنجش پیش‌دبستانی به‌صورت کامل انجام نشد و لذا در سال جاری دستکم ۴۰۰ هزار نوآموز به برنامه سنجش اضافه خواهند شد.

وی افزود: پوشش نزدیک به ۹۹ درصدی برنامه سنجش از طریق ۲ هزار و ۱۰۰ پایگاه سنجش و بیش از ۲۰ هزار عوامل اجرای در سال ۹۹ به انجام رسید که جا دارد از تمامی عوامل دست اندر کار این برنامه تقدیر شود

 وی گفت: پشتوانه برنامه سنجش، پایگاه جامع آزمون‌ها با ۷۵ آزمون روا و پایا است که مدام این آزمون‌ها به‌روزآوری می‌شوند.

 حسینی تصریح کرد: شورای سیاستگذاری آزمون‌ها نیز با حضور صاحبنظران دانشگاهی به عنوان بازوی علمی طرح سنجش در آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی شده است.

 معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته یک پایگاه جامع دائمی سنجش با اتاق آکوستیک در استان‌ها راه‌اندازی شده است اظهار کرد: مداخلات بهنگام اولین گام غربالگری است و کاهش سن سنجش موجب مداخلات بهنگام می‌شود.

 وی گفت: در سال جاری از نتایج غربالگری بدو تولد وزارت بهداشت و غربالگری ۴ سالگی سازمان بهزیستی جهت مداخلات بهنگام طلایی استفاده خواهد شد و نتایج برنامه سنجش نیز در اختیار وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی قرار داده می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از چرخش‌های تحول‌آفرین در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری، شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری است اظهار کرد: در دنیا رویکردی جدید در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است و این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب‌گذاری به کودکان باشد، تلاش می‌کند به‌وسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری نماید.

وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری به‌جای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری به‌جای رویکرد مربی محوری از ویژگی‌های این مدل است.

وی گفت: با طراحی آزمون‌های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می‌توان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

حسینی تصریح کرد: شریک استراتژیک شناسایی و مداخلات بهنگام مشکلات ویژه یادگیری معاونت آموزش ابتدایی است و باید از ظرفیت خانواده‌ها و مدارس عادی در رفع مشکلات یادگیری نهایت بهره را برد.

در این نشست حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش شناسایی و غربالگری نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری را یکی از نوآوری‌ها و ضروریات برنامه سنجش دانست و اظهار. کرد: غربالگری و شناسایی نوآموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری یکی از نیازهای آموزش و پرورش است که با ورود سازمان آموزش و پرورش استثنایی به شناسایی این نوآموزان تحول جدی و اساسی در این حوزه صورت می‌گیرد که جای تقدیر دارد.

وی افزود: معاونت آموزش ابتدایی آمادگی کامل برای در اختیار قراردادن مدارس ابتدایی برای اجرای طرح سنجش در سال جاری را دارد.

در ادامه محسن بیگی مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را برنامه مهم و تکاملی دانست و اظهار کرد این برنامه هر سال گام های موفقیت بیشتری را طی می‌کند و باید در خصوص اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه مدیران معلمان دانش‌آموزان و خصوصاً اولیا و سازمان‌های ذیمدخیل اهتمام بیشتری داشته باشیم.

وی افزود برای مراقبین سلامت باید محرک های انگیزشی بیشتری را فراهم آوریم و مبادله داده ها و یافته های سامانه های سلامت سنجش وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزیستی را در دستور کار قرار دهیم وی تصریح کرد در همراه سازی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و تدوین گزارش‌های جامعه از نتایج سلامت به ذینفعان موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد‌.

همچنین در ادامه نشست برکاتی مدیرکل دفتر بهداشت و سلامت وزارت بهداشت ضمن تقدیر از همکاری خوب وزارت آموزش‌وپرورش با بهداشت در طرح سنجش اظهار کرد: باید برای آگاه‌سازی خانواده‌ها و خصوصاً آموزش‌های والدین محور نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

وی افزود: بهتر است گزارش برنامه سنجش سال گذشته در ستاد ملی کرونا برای جلب حمایت این ستاد از برنامه سنجش سال ۱۴۰۰ ارائه شود.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت و سازمان آموزش‌وپرورش می‌توانند همکاری‌های مشترک به‌ویژه در خصوص مراکز خدمات جامع تکامل کودک و مراکز جامع تشخیصی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای داشته باشند

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4304
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید