• انتشار: 1398/07/10 - 09:46
  • تعداد بازدید: 464
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
کردستان/خلیل رنجبر در مراسم روزجهانی ناشنوایان

آسیب شنوایی شایع ترین معلولیت پنهان در جامعه است

رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت :آسیب شنوایی شایع ترین نقص مادرزادی و معلولیت پنهان در جامعه است.

2046.mp3 آسیب شنوایی شایع ترین معلولیت پنهان در جامعه است


به گزارش روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبر رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که با حضور جمعی از مسئولان در مدرسه با نیازهای ویژه توکل سنندج برگزار شد، با تبریک روز جهانی ناشنوایان گفت: 236 دانش آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه و تحت پوشش آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی مشغول به تحصیل می باشند.


رنجبر گفت: از این تعداد 52 دانش آموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی دردوره های پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه دوره اول پیش حرفه ای در 12 مدرسه مستقل و ضمیمه در 8 شهرستان ومنطقه تابعه استان مشغول به تحصیل می باشند.


رئیس آموزش و پرورش استثنایی كردستان ادامه داد: همچنین با توجه به سیاست یکپارچه سازی آموزش و توان بخشی مبتنی بر جامعه و نزدیک شدن دانش آموزان استثنایی به جامعه عادی در سال تحصیلی جاری 186 دانش آموز تلفیقی فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا عمیق در كنار همسالان خود و دردوره های ابتدایی، متوسطه دوره اول و دوم مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.


رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد ومبتلایان به آن در سازگاری های اجتماعی با چالش های فراوانی روبه رو می باشند.


وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع ومداخله بهنگام می توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، تصریح کرد: از این رو غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعک های استخوانی و نامرئی وکاشت حلزون قبل از شش سالگی انجام می شود.


رنجبر با تأکید بر اینکه یکی از سخت ترین معلولیت ها ناشنوایی است افزود: خانواده وجامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری های اجتماعی و فراگیری مهارت های زبانی وتحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.


رییس آموزش وپرورش استثنایی استان کاهش یادگیری مهارت های اجتماعی، افت مهارت های  شغلی و تحصیلی، کاهش ارتباط اجتماعی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده ای عنوان کرد  که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتی های روحی و خلقی و تحمیل هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجه می شود.


  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 2046
کلمات کلیدی