• انتشار: 1398/09/20 - 08:10
  • تعداد بازدید: 478
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
خراسان رضوی

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم و اثربخشی روش تعامل همه جانبه و الگوی اسکرتس بر کاهش رفتارهای چالش برانگیز و افزایش توانایی های اجتماعی - هیجانی آنان

2279.mp3 برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی؛


در این جلسه که به همت واحد کارشناسی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری و رفتاری اداره آموزش و پرورش استثنایی برگزار  گردید؛ ۵۲همکار  از مجموع ۹مرکز دولتی و ۲مرکز غیردولتی طیف اتیسم استان ( شهرهای مشهد، تربت جام، تربت حیدریه، سبزوار، قوچان و نیشابور) همراه با ۴همکار از سایر مراکز آموزشی دارای دانش آموز طیف اتیسم  به مدت شش ساعت  از سه کارگاه آموزشی طراحی شده بهره مند شدند.


 


کارگاه های آموزشی مذکور شامل سه عنوان ذیل بود :


آشنایی با مشکلات رفتاری کودکان طیف اتیسم


اثربخشی رویکرد خانواده محور اسکرتس بر افزایش توانایی های اجتماعی-  هیجانی کودکان طیف اتیسم و 


روش تعامل همه جانبه  و کاهش رفتارهای چالش برانگیز در کودکان طیف اتیسم


 


مدرسان دوره ، همکارانی از مراکز آموزشی طیف اتیسم استان بودند که قبلا  در دوره آموزشی مدرسی  از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی  کشور تحت نظارت یونیسف در استان قم حضور یافته بودند .


 


 دکتر قاسمی پور  رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بر اهمیت آموزش نیروی انسانی تاکید نمودو اذعان داشت برخی استان ها  در تامین نیرو در حوزه اتیسم و چند معلولیتی  با مشکل بیشتری مواجه هستند ولی امروزه در استان خراسان رضوی حضور نیروهای جوان و باانگیزه در کنار همکاران صاحب تجربه مایه افتخار و مباهات می باشد.


وی کار معلمی و آن هم در حوزه اتیسم را از جمله تخصصی ترین کارها دانست و با عنایت به ناشناخته های بسیار در مورد این اختلال از


 همکاران خواست تا به عنوان سفیران آموزش در فرهنگ سازی بحث اتیسم در نقاط مختلف استان با نگاه علمی و مستند  پیشگام باشند همان گونه که استان خراسان رضوی با وجود ۱۱ مرکز طیف اتیسم  و آمار تقریبی ۲۹۳ دانش آموز شناسایی شده ی این گروه  در کشور پیشرو می باشد.


دکتر قاسمی پور بر اهمیت آموزش از جنس توانبخشی تاکید نمود و در  ادامه  به خانواده  هایی اشاره نمود که به دلیل بهره مندی فرزند طیف اتیسم خود از خدمات آموزشی و توان بخشی مورد نیاز از سایر استان ها و یا شهرها به خراسان رضوی و یا مشهد نقل مکان نموده اند و شغل و مسیر قبلی زندگی شان تغییر یافته است و به رغم تمام سختی ها چشم امیدشان به معلمان عزیز است.


وی پیشنهاد تشکیل کار گروه خیرین ویژه اتیسم را  در مجمع خیرین مثمر ثمر دانست  و استفاده از ظرفیت خیرین محترم را در ساخت مدرسه، مناسب سازی فضا، تامین امکانات ،  تجهیزات  و آموزش همکاران ، فرصتی ارزشمند   توصیف نمود .


وی سیاست های سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور را در افزایش توجه به سختی کار بیشتر در گروه دانش آموزان طیف اتیسم و چند معلولیتی  قابل تقدیر دانست  .


سپس برخی از مدیران، مشاوران، نیروهای توان بخشی و یکی از سرپرستان آموزش نظرات و دغدغه های خود را در حوزه آموزش همکاران و آموزش  اولیا.ء، توان بخشی و...  بیان نمودندو ریاست اداره تشکیل کار گروه های تخصصی در حوزه های مورد نیاز  را ضروری  دانست و با عنایت به اهمیت آموزش  خانواده ،  ایجاد فرهنگ مشترک  و تعیین سرفصل های آموزش اولیاء ، تشکیل دبیرخانه تخصصی آموزش والدین کودکان طیف اتیسم را مفید فایده دانست و  بر حمایت و مساعدت خود و تیم اداره نسبت به  تصمیمات کار گروه های تخصصی تاکید نمود.


 


دکتر برجی- معاونت اداره- ضمن قدردانی از نگاه خوب ریاست اداره به آموزش ، توجه به سیاست های کلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  از جمله فراگیرسازی را مورد تاکید قرار داد و این مهم را در گروه دانش آموزان طیف اتیسم نیز حائز اهمیت برشمرد .


 خراسان رضوی را از استان های پیشگام در شناسایی و تاسبس مراکز طیف اتیسم دانست که  تاسیس ۵مرکز  اتیسم در خارج از مرکز استان یعنی در شهرستان های نیشابور، سبزوار، تربت جام، تربت حیدریه و همچنین قوچان را  شاهد این امر ذکر نمود و  در این بین، مطالبه گری خانواده های دارای کودک طیف اتیسم را عامل مهم و مشوق گام های بعدی برای تاسیس این گونه  مراکز برشمرد.


وی همچنین  اثربخش ترین عامل کمک کننده به کودک طیف اتیسم و  خانواده های آنها را آموزش و توان بخشی دانست و  اذعان نمود که در این خصوص سنگ بنای خوبی در استان گذاشته شده است و از همکاران خواست با حضور در کارگاه ها با رویکردهای آموزشی نوین آشنا شوند و خود ارائه دهنده کمک های فکری برای برنامه ریزی بهتر  و پرگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز باشند .


وی با این جمله صحبت های خود را به پایان رساند که امیدوارم روزی فرا برسد که هیچ کودک طیف اتیسمی در استان از خدمات آموزشی و توان بخشبی بی بهره نباشد.


 


 




  • گروه خبری : اخبار ,اخبار استان ها
  • کد خبر : 2279
کلمات کلیدی