تخصیص منشی خاص، چالش یا ایجاد فرصت
به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی شهرستانهای استان تهران، دکتر مرتضی علیخانی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: قرار دادن دانشآموز با نیاز ویژه در کنار دانش آموز عادی نه تنها به پذیرش تفاوت در قدرت تحرک که میان آنها وجود دارد، کمک میکند و تحمل و احترام متقابل را افزایش میدهد، بلکه عادی جلوه دادن معلولیت را تحقق میبخشد. بنابراین با اجرای مصوبه مناسبسازی فضای مدارس پذیرا برای جلسه امتحانات میتوان گره از مشکلات تحصیلی دانش آموزان توانا گشود.علیخانی گفت: همه ساله دانش آموزان با نیاز ویژه ای که در مدارس عادی متوسطه مشغول به تحصیل هستند، در فصل امتحانات با چالش اساسی داشتن منشی روبه رو هستند.وی افزود؛ دانشآموزان دارای مشکلات خاص باید در مدارس عادی مانند دیگر دانشآموزان بدون مشکل به تحصیل بپردازند زیرا در آن صورت هم از امکانات عمومی و آموزش و پرورش عادی بهرهمند میشوند و هم از تحت تأثیر برچسب استثنایی بودن، خارج می شوند.وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشورهای پیشرفته افراد با معلولیتهای مختلف مثل نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی در یک کلاس مینشینند و هرکدام از آنها متناسب با نوع معلولیتشان آموزش میبینند، گفت: معلمان چون آموزشهای لازم را دیده اند با متانت و به گونهای که همه شاگردان متوجه شوند، درس را شروع کرده و به افراد دارای نیاز ویژه کمک میکنند. علیخانی افزود: در کلاس به خاطر آموزشهایی که شاگردان از دوران کودکی دیدهاند، هیچ تبعیضی بین خودشان و شاگردان دارای نیاز ویژه قائل نمیشوند و زمان امتحان برای افراد دارای نیاز ویژه کمی بیشتر از افراد دیگر است و امکاناتی مانند صفحات بریل و امکاناتی که به افراد دارای معلولیت کمک کند وجود دارد و ایزوله کردن فرد دارای نیاز ویژه اصلا و ابدا معنی ندارد.وی در ادامه ضمن تشریح مشکلات دانش آموزان تلفیقی در روز امتحان می گوید: یک دانش آموز سر جلسه امتحان باید فضای استانداری داشته باشد، از جمله نورکافی، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، منشی متخصص،چرا که همه این عوامل برکیفیت امتحان او تاثیر مستقیمی دارد.در همین راستا، ستاد امتحانات استان به بررسی مشکلات حضور علی عباسی دانش آموز توانا در حوزه امتحان نهایی پایه دوازدهم شهرستان قدس و تخصیص منشی، با حضور رئیس، کارشناس مسئول و کارشناس آموزش در اداره استثنایی استان برگزار شد.
نظر دهید