• انتشار: 1400/11/09 - 08:01
  • تعداد بازدید: 1383
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

حضور ریاست و کارشناسان اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در منطقه رضویه

آموزش و پرورش منطقه رضویه میزبان قاسم پور، ریاست محترم اداره استثنایی به همراه کارشناسان و دست اندرکاران آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بود.

5690.mp3 حضور ریاست و کارشناسان اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در منطقه رضویه

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، در اولین گام که با همراهی ریاست  آموزش و پرورش منطقه رضویه و کارشناسان مقطع ابتدایی و مشارکت ها و مدارس غیردولتی رخ داد، از «آموزشگاه استثنایی امید» بازدید به عمل آمد.

این بازدید به منظور بررسی شرایط آموزشی و چگونگی تداوم و پیشبرد این مهم در این آموزشگاه انجام شد و نکات لازم در خصوص اداره هرچه بهتر امور برای این قشر حساس با عنایت به اهداف آموزش و پرورش استثنایی ارائه گردید.

همچنین دغدغه‌ها و مشکلات این حوزه با توجه به محرومیت منطقه و سختی های موجود بر سر راه آموزش استثنایی، از بیان مدیریت «آموزشگاه امید» به سمع و نظر تیم ناظر اداره کل رسید .

در ادامه روسای  ادارات آموزش و پرورش استثنایی و رضویه همراه با تیم کارشناسی و ارزیابی(مسول ارزیابی عملکرد اداره آموزش و پرورش استثنایی، کارشناسان  گروه دانش آموزان با مشکلات یادگیری، آسیب دیده ذهنی ،  کارشناس مشاوره و انجمن اولا و مربیان ، کارشناس سنجش و ارزیابی و کارشناس امور مالی اداره آموزش و پرورش استثنایی و کارشناسان  آموزش و حراست از اداره رضویه  ) از مدرسه استثنایی.امید و مرکز مشکلات یادگیری دکتر دادستان بازدید نمودند و مسایل و نیازهای مراکز و چگونگی پیشبرد اهداف آموزشی، پرورشی، مشاوره ای  و توانبخشی در دوران کرونا و پساکرونا نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در پایان این بازدید و در  نخستین جلسه کمیته هماهنگی آموزش و پرورش استثنایی در منطقه رضویه، مهدی قاسمی پور رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ضمن تشکر و قدردانی  از میزبانی اداره آموزش و پرورش منطقه رضویه، ابلاغ صادر شده از سوی مدیر کل  آموزش و پرورش خراسان رضوی مبنی بر نقش ارزشمند ایشان در کمیته هماهنگی آموزش و پرورش استثنایی در منطقه رضویه را تقدیم  جناب آقای نورانی ریاست  اداره آموزش و پرورش منطقه  رضویه نمود و در همین راستا ابلاغ های صادر شده از سوی ریاست اداره آموزش و پرورش منطقه رضویه برای اعضای این کمیته در منطقه رضویه تقدیم اعضا گردید.

در ادامه هر یک از کارشناسان  نظرات و پیشنهادات خود حاصل از بازدید انجام شده را بیان نمودند .

در پایان جلسه قاسمی پور ریس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ضمن  ابراز خرسندی از بازدید انجام شده و  عملکرد مناسب مدرسه با نیاز ویژه امید و مرکز مشکلات یادگیری دکتر دادستان به اختصار به معرفی هفت گروه دانش آموزان با نیاز ویژه پرداخته و اذعان داشتند که  در منطقه رضویه سه گروه  دانش آموزان با مشکلات یادگیری، نیاز ویژه ذهنی و چندمعلولیتی از خدمات تخصصی  مدارس با نیاز ویژه بهره مند می شوند .

قاسمی پور به  توسعه کمی و کیفی مدارس و بالاخص ایجاد یک مرکز پیش حرفه ای در این منطقه تاکید ورزید.

وی در ادامه به معرفی پنج بسته تحولی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و نقشه راه  ترسیم شده توسط آنها پرداخت‌ و گفت: نخستین بسته تحولی «مدرسه انطباقی » است که در راستای طرح  فراگیر سازی و ایجاد یک باور  صحیح و مناسب برای پذیرش دانش آموزان دارای تفاوت فردی و نیاز ویژه و نیز مناسب سازی فضا و امکانات گام بر می دارد ‌

وی دومین بسته تحولی را مداخلات به هنگام و طلایی است که در آموزش و پرورش استثنایی عنوان نمود و بیان داشت: پس از تشخیص به هنگام ، حتی  از بدو تولد خدمات خاص به کودک و خانواده او ارائه می گردد تا در سریع ترین زمان ممکن مشکلات ناشی از کمبود های حسی جبران شود.

این مقام مسوول ،  ارتقای سطح آگاهی آحاد جامعه و رفع موانع و محدودیت ها در زمان و مکان مناسب را بسیار حائز  اهمیت دانست.

قاسمی پور گفت: سومین بسته تحولی  به موضوع  کاهش تمرکز و توسعه مشارکت ها، افزایش ارتباط و تعامل با ادارات و نهادها و انجمن ها جهت  توجه به بزرگ ترین اقلیت موجود می پردازد و چهارمین بسته تحولی نیز به خدمات آموزشی، پرورشی، مشاوره ای و توان بخشی خانواده محور اشاره دارد  و همراهی خانواده را در پیشرفت آموزشی ، پرورشی و توان بخشی فرزندان اصلی غیرقابل انکار بر می شمارد.

وی گفت: پنجمین بسته تحولی مربوط به  غربال و مداخله به هنگام نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری است که حاکی از نقش مداخله به هنگام در تغییر سرنوشت آموزشی افراد است که در واقع امری مهم در  خدمت به جامعه و کمک به رشد و توسعه کشور و پیشگیری از آسیب های اجتماعی محسوب می گردد.

قاسمی پور با توجه به طرح تجمیع و کاهش پست های اداری آموزش و پرورش استثنایی به اهمیت هم افزایی ادارات آموزش و پرورش ویژه و عمومی و  نقش موثر کمیته هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی اشاره و اظهار امیدواری نمود که حداقل در هر فصل جلسه ای جهت  بررسی و کاهش دغدغه های مدارس با نیاز ویژه و مشکلات یادگیری برگزار گردد

در این جلسه پیرو طرح برخی نیازهای مدرسه امید و مرکز مشکلات یادگیری قول مساعدت داده شد و همچنین جهت احداث اولین مرکز پیش حرفه ای نیز رایزنی گردید .

در ادامه نورانی رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه رضویه  ضمن  تشکر از حضور قاسمی پور  و تیم همراه، بازدید انجام شده را نوعی تجربه گردانی تخصصی دانستند و اظهار امیدواری نمودند که در پرتو بازدیدهای میدانی، دستاوردهای نیکویی برای مجموعه رقم زده شود ‌.

وی در راستای طرح فراگیرسازی و تغییر نگرش و باور همکاران نسبت به دانش آموزان با نیاز ویژه و بهبود پذیرش و ارجاع و  مداخله به هنگام ، بر برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه  همکاران پایه اول ابتدایی تاکید نمود و تخصیص وقتی در جلسات شورای معلمان مدارس جهت معرفی دانش آموزان با نیاز ویژه را مفید فایده توصیف نمودند‌

نورانی ، توسعه مرکز مشکلات یادگیری و نیز احداث مرکز  متوسطه پیش حرفه ای  را در راستای ارایه خدمات به دانش آموزان منطقه رضویه و پیشگیری از ترک تحصیل مهم و قابل توجه دانست و اظهار امیدواری کردند که از هم اکنون  برای سالیان آتی قدم های ارزشمندی برداشته شود.

  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 5690
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید