• انتشار: 1401/04/18 - 10:06
  • تعداد بازدید: 1302
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
روحانی در جلسه کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه جغتای عنوان کرد:

روحانی در جلسه کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه جغتای عنوان کرد: مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی در جلسه کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه جغتای گفت:مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند و توجه به دانش آموزان در مناطق کم جمعیت و محروم نشان دهنده نگاه مثبت مسئولین به این گروه از دانش آموزان است.

6261.mp3 روحانی در جلسه کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه جغتای عنوان کرد: مدارس استثنایی در هر شهری نماد عدالت آموزشی و تربیتی هستند

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و به نقل از خراسان رضوی، جواد روحانی افزود: 150 دانش آموز با نیاز ویژه در شهرستان جغتای مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 6 نفر در مقطع پیش دبستانی 78 نفر در مقطع ابتدایی، و 27 نفر نیز در مقطع متوسطه اول پیش حرفه ای تحصیل می کنند و جمعا یکصد و 11 دانش آموز در مدارس استثنایی جغتای و ۴۸ دانش آموز دیگر نیز به صورت تلفیقی فراگیر در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی ضمن اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی تربیتی در اداره کل جهت دسترسی همگان به امکانات آموزش و پرورش و پوشش حداکثری دانش آموزی، تصریح کرد: با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فقط در مرکز استان می باشد و نیازمند مشارکت تمامی بخشهای اداره کل، ادارات شهرستانها و مناطق و بخشهای برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه است، در راستای ارتقاء کیفیت و گسترش عدالت آموزشی، تشکیل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی، لازم و ضروری می باشد.

روحانی با بیان اینکه ساختار ادارات آموزش و پرورش استثنایی در سطح شهرستانها و مناطق تعریف نشده و این امر، گسستگی بین ستاد استان و مناطق و عدم پیگیری برخی از تصمیمات و سیاستها را سبب می شود، اظهار داشت: ضرورت دارد متناظر با کمیته استانی، با مشارکت فعال ادارات آموزش و پرورش شهرستان و سایر دستگاههای مرتبط، کمیته ای تشکیل شود تا زمینه گسترش اقدامات حمایتی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه از این رهگذر میسر گردد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح حوزه سنجش اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش امسال نیز به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات  ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیر سازی عنوان نمود و گفت: ۴۸ نفر در شهرستان جغتای در مدارس عادی تحصیل می کنند که این نیاز به مناسب سازی فضا،  ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد و شهرداری و شورای شهر نیز باید با توجه به مسولیت های اجتماعی خود، در خصوص مناسب سازی فضاهای شهری و مدارس همکاری داشته باشند.

روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: بخشی از ماموریت مراکز اختلال یادگیری و توانبخشی، آموزش و آگاهی بخشی به والدین و معلمان است به همین خاطر بایدمتخصص ترین نیروها به صورت تخصصی در مراکز اختلال یادگیری فعالیت کنند. 

این مقام مسئول همچنین گفت: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولین شهرداری و نهادها وظایفی در قبال معلولین دارند و سرویس دهی رایگان به افراد معلول به عهده شهرداری قرار داده شده است.

روحانی در پایان بیان داشت: در خصوص دانش آموزان بانیازهای ویژه توانبخشی مقدم بر آموزش است و به دلیل کمبود نیروی توانبخشی همکاری سازمان بهزیستی را جهت ارائه خدمات توان بخشی می طلبد و امیدواریم با توسعه فضاهای آموزشی، دانش آموزان از امکانات آموزشی و توانبخشی مناسب بهره ببرند و به همت آموزش و پرورش شهرستان جغتای، شهردار ،رییس شورای شهر و  بهزیستی  بتوانیم عدالت آموزشی و تربیتی را به بهترین شکل در این شهرستان پیاده نماییم.

در ادامه گفتی مدیر آموزش و پرورش شهرستان جغتای اظهار داشت: یکی از مهمترین مأموریتهای آموزش و پرورش، فراهم نمودن فرصتهای برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم است که در اسناد بالادستی از جمله؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تأکید شده است.

وی گفت : هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم نمودن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان بانیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های  اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری نماییم و با  همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم

وی کمبود فضای  آموزشی را یکی از مشکلات شهرستان جغتای اعلام نمود و افزود :  در خصوص ایاب و ذهاب و هزینه تهیه کتب دانش آموزان بانیازهای ویژه همکاری سازمان بهزیستی و کمیته امداد لازم است تا از  ترک تحصیل دانش آموزان پیشگیری شود. گفتی در پایان از شهردار شهرستان جغتای  تقاضا نمود با  مناسب سازی فضای شهری و مدارس شرایط را جهت  بهره مندی دانش آموزان بانیازهای ویژه فراهم نماید.

گفتنی است؛ در این جلسه جواد روحانی رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، گفتی مدیر آموزش و پرورش شهرستان جغتای، شهردار، رئیس شورای شهر، مدیران مدارس استثنایی و جمعی دیگر از مسئولین شهرستان جغتای حضور داشتند.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها
  • کد خبر : 6261
کلمات کلیدی
فرهاد  ملوندی

فرهاد ملوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید