• انتشار: 1399/07/29 - 14:47
  • تعداد بازدید: 1395
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

سلامت بیش از 15 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از آغاز اجرای برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان (چهارم مرداد) تاکنون سلامت 15 هزار و 431 نوآموز در استان سنجش شده است

3600.mp3 سلامت بیش از 15 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نقل از اداره  روابط عمومی آموزش وپرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبررئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: برنامه ارزشمند سنجش به عنوان فرصتی برای برنامه ریزی آموزشی، مداخله به هنگام، تشخیص وکمک به بهبود کیفیت آموزشی وکنترل عوامل مؤثر بر افت تحصیلی در دو مرحله مقدماتی(غربالگری) و تخصصی دراستان در حال اجرا است.


رنجبرگفت: از این تعداد  نوآموز ارزیابی شده در پایگاه‌های سنجش، 665 نفر مشکوک به مشکل بینایی، 266 نفر مشکوک به مشکل شنوایی، 43 نفر دارای مشکلات جسمی - حرکتی ،22 نفرمشکوک به اختلال طیف اتیسم و دو هزار و 104 نوآموز نیز در مرحله اول آمادگی تحصیلی حدنصاب لازم را کسب نکرده و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.


وی با بیان اینکه از این تعداد ارجاعات هوش 1083 نفر نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند، افزود : 61 نفر نوآموز نیز دراین مرحله آموزش پذیر شناسایی وبه مدارس با نیازهای ویژه جهت ادامه تحصیل معرفی شدند .


رنجبر خاطر نشان کرد: از ارجاعات شنوایی 57 نفر نیاز به درمان پزشکی، 11 نفر دارای شنوایی یکطرفه بودند و12 نفر نیز نیاز به سمعک ومعلم رابط داشته وجهت ادامه تحصیل به  مدارس عادی معرفی شدند.


دبیر اجرایی ستاد سنجش استان با اشاره به اینکه از ارجاعات بینایی 254 نفر نیاز به عینک و81 نفر تحت درمان آمبلیوپی تشخیص داده شدند، افزود: 21 نفر نیاز به درمان دارویی - جراحی و4نفر نیز نیاز به کتاب درشت خط ومعلم رابط در مدارس عادی داشته و2 نفرهم به مدارس با نیازهای ویژه جهت ادامه تحصیل معرفی شد.


وی افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۸ هزارنفر نوآموز با شرکت در برنامه سنجش ارزیابی وجایگاه صحیح آموزشی آنان تعیین شود.


رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: این برنامه برای بیست و ششمین سال متوالی در دو مرحله اولیه و تخصصی با هدف جای‌دهی صحیح آموزشی و انجام مداخلات بهنگام برای تمام نوآموزان بدوورود به دبستان استان از ۱۵ تیر با شروع نوبت دهی آغاز وتا پانزدهم آبان ادامه دارد.


وی با تاکید براینکه والدین در مورد سنجش سلامت فرزندان خود نگرانی نداشته باشند ودر صورت امکان یک والد همراه نوآموز به پایگاه ها مراجعه کند، تأکید کرد: امسال معاینات عمومی پزشکی نوآموزان بدو ورود به مدرسه به دلیل پیشگیری از ابتلای نوآموزان به کرونا لغو شده وودر پایگاه ها فقط معاینات غربالگری(سنجش بینایی،شنوایی و آمادگی تحصیلی)، وضعیت حرکتی وسوابق واکسیناسیون نوآموزی بررسی می‌شود.


رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان اظهار کرد: بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها می تواند از بروز و تشدید معلولیت ها در آن ها جلوگیری نماید بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثر است و تشخیص ندادن به موقع مشکلات، آسیب های جبران ناپذیری را دارد .


در سال تحصیلی ۹9-۹8تعداد ۲۷ هزارو ۴۳۴ نفر نوآموز بدوورورد به دبستان در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان استان شرکت کردند.


 

  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 3600
کلمات کلیدی