• انتشار: 1399/03/10 - 08:43
  • تعداد بازدید: 790
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
خراسان رضوی

نحوه ارزشیابی پایانی دانش آموزان بانیازهای ویژه (نوبت دوم خردادماه ) در دوره های مختلف تحصیلی

جلسه ویدئو کنفرانس با موضوع نحوه ارزشیابی پایانی دانش آموزان بانیازهای ویژه (نوبت دوم خردادماه ) در دوره های مختلف تحصیلی با حضور مدیران، مدیرآموزگاران مدارس و کلاس های خاص در سالن جبارباغچه بان اداره برگزار شد.

2900.mp3 نحوه ارزشیابی پایانی دانش آموزان بانیازهای ویژه (نوبت دوم خردادماه ) در دوره های مختلف تحصیلی

در ابتدا مهدی قاسمی پور رییس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود : نحوه برگزاری امتحانات نهایی  امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا از حساسیت بالایی برخوردار است و این امتحانات بر اساس پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
او افزود: ناظران و مسئولان امر باید پروتکل‌های بهداشتی آموزش‌وپرورش را رعایت کنند و تمهیدات بهداشتی در اولویت قرار گیرد. وی  اظهار داشت  کارشناسان هرحوزه ازنحوه برگزاری امتحانات درمدارس به ویژه پایه نهم دوره های اول متوسطه با توجه به شرایط خاص اکنون بازدید به عمل خواهند آورد.


در ادامه جواد روحانی کارشناس سنجش و ارزشیابی تحصیلی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اظهار داشت مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی‌تربیتی نوآموزان دوره پیش دبستان( پایه های آمادگی 1 و 2 ) با  معلم است که با نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود. ارزشیابی در این دوره بر اساس  مستندات جمع‌آوری شده در طول سال تحصیلی اعم از کارپوشه‌ها، مشاهدات، فعالیت‌های یاددهی یادگیری، آزمون های عملکردی ، مداد کاغذی و بازخوردهای دریافتی از آموزش‌های مجازی و یا بسته های آموزشی به شیوه غیرحضوری صورت می گیرد و طبق قوانین و مقررات  ارزشیابی پایه های آمادگی، دفترچه ارزشیابی نوآموزان تا جایی که به اهداف ارزشیابی هر حیطه دست یافته اند توسط معلم  و با نظر نیروهای توان بخشی کلاس تکمیل و نتیجه ثبت و اعلام می شود.


وی با اشاره به اینکه ارزشیابی نوآموزانی که دسترسی به آموزش های مجازی نداشته اند در دو هفته اول شهریور ماه به شیوه غیر حضوری براساس بازخوردهای دریافتی از بسته های آموزشی صورت می گیرد گفت: معلمان پایه های آمادگی موظف هستند با توجه به نیاز نوآموز، بسته آموزشی تهیه و به خانواده نوآموز به همراه راهکارهای آموزشی ارایه دهند و مدیر مدرسه موظف است در ماه های تیر و مرداد فرایند اجرای آموزش در منزل نوآموز را پیگیری و بازخورد های لازم را به والدین و معلم مربوط اعلام نماید.


روحانی گفت: ارتقا نوآموزان پایه آمادگی 2 به پایه اول در صورتی انجام می شود که معلم از یادگیری محتوای آموزشی  توسط نوآموز اطمینان حاصل کرده باشد.


وی به  ارزشیابی دوره ابتدایی تمامی دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی‌تربیتی دانش‌آموزان دوره ابتدایی با معلم است که با نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود. گزارش نتایج پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان این دوره، متناسب با فرایند آموزش ، شواهد و مستندات جمع‌آوری شده در طول سال تحصیلی اعم از کارپوشه‌ها، مشاهدات، فعالیت‌های یاددهی یادگیری ، گزارش‌های کتبی و شفاهی، آزمون های عملکردی و مداد کاغذی، نتایج ارزشیابی نوبت اول و ارزشیابی‌های انحام شده نوبت دوم، بازخوردهای دریافتی از آموزش‌های مجازی ، بسته های آموزشی و ...  از سوی معلمان با توصیف عملکرد دانش‌آموز در هر درس، در سامانه ارزشیابی تحصیلی توصیفی دوره ابتدایی برابر مقیاس‌های (خیلی خوب، خوب؛ قابل قبول، نیاز به تلاش و آموزش بیشتر)، برای هر دانش‌آموز در نوبت دوم ( خردادماه) ثبت می‌شود.


این مقام مسئول اظهار داشت:  ارزشیابی هماهنگ پایه ششم دوره ابتدایی در نوبت دوم (خردادماه) برگزار نمی‌شود و مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش‌آموزان این پایه، همانند سایر پایه‌ها، به عهده معلم و مدیر مدرسه است و در صورت اعتراض دانش‌آموزان به نتایج ارزشیابی‌های پیشرفت تحصیلی تربیتی، در شورای مدرسه بررسی و تصمیم گیری می‌شود و سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی داوطلبان آزاد دوره ابتدایی برابر ضوابط مندرج در آیین نامه های مربوط، به شیوه حضوری انجام می شود.


وی تصریح کرد: ارزشیابی پایانی خرداد و شهریورماه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ( آسیب دیده شنوایی، آسیب دیده بینایی، معلول جسمی – حرکتی، طیف اتیسم با هوشبهر عادی، چند معلولیتی با هوشبهر عادی و اختلال رفتاری – هیجانی) به صورت غیر حضوری و به استناد بازخوردهای دریافتی از فعالیتهای انجام می گردد


روحانی افزود:   دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ( آسیب دیده شنوایی، آسیب  دیده بینایی، معلول جسمی – حرکتی، طیف اتیسم با هوشبهر عادی، چند معلولیتی با هوشبهر عادی و اختلال رفتاری – هیجانی) که خرداد ماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر را کسب نکنند، مطابق ماده 6 آیین‌نامه ارزشیابی تحصیلی‌تربیتی دوره مذکور تا 15 شهریور فرصت دارند  با انجام فعالیت‌های پیشنهادی مکمل یادگیری معلم از بخش هایی از کتاب درسی که دانش آموز شایستگی های لازم را کسب نکرده نسبت به جبران ضعف خود در درس یا دروس اقدام کند. معلم با بررسی عملکرد دانش‌آموز در اینگونه فعالیت‌ها به شیوه غیر حضوری، گزارش نتایج ارزشیابی وی را به مدیر مدرسه اعلام می‌کند تا با رعایت مفاد آیین‌نامه ارزشیابی تحصیلی تربیتی دوره ابتدایی، اعلام نتیجه شود.


وی در پایان بیان داشت: ارزشیابی دانش آموزان با کم توانی ذهنی ، چندمعلولیتی با کم توانی ذهنی و طیف اتیسم با کم توانی ذهنی طبق مقررات در تمامی پایه ها به صورت غیر حضوری در خرداد ماه صورت می گیرد و دانش آموزان تا هدفی که یادگرفته اند، مورد ارزشیابی قرار می گیرند و مطابق ضوابط و مقررات اعلام نتیجه می شود و  دانش آموزان گروه مذکور ارزشیابی نوبت شهریور ندارند.


 




 

  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 2900
کلمات کلیدی