• انتشار: 1399/02/17 - 09:12
  • تعداد بازدید: 852
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
زنجان

همزمان با روز معلم صورت گرفت:

گفتگو با معلم کودکان روشندل استثنایی در استودیو الفبا زنجان

2819.mp3 همزمان با روز معلم صورت گرفت:

به گزارش روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی استان زنجان:



مهمان هفته معلم استودیو الفبای روابط عمومی آموزش و پرورش، معلم کودکان روشندل استثنایی است. زهرا مصطفوی لیسانس آموزش ابتدایی و فوق دیپلم کودکان استثنایی از دانشگاه شهید ثانی تهران با 27 سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش کودکان استثنایی و معلم نمونه منطقه ای و صاحب 2 مقام کشوری درس پژوهی و 3 مقام استانی در رشته های ورزشی از کم و کیف کار با کودکان استثنایی می گوید.


متن پیاده شده این گفتگو را در زیر می خوانید:


*خانم مصطفوی بفرمایید چه انگیزه‌ای باعث شد وارد حوزه تدریس در آموزش و پرورش استثنایی شوید؟


_علاقه به کودکان استثنایی باعث شد که من از ابتدا اولویت انتخاب رشته ام را آموزش کودکان استثنایی قرار دهم و در انتخاب رشته ام هم، آموزش کودکان نابینا را انتخاب کردم و خوشبختانه در همین رشته هم قبول شدم و توانستم ادامه تحصیل بدهم و وارد این حرفه شوم.


*از این که در این مدت در حوزه کودکان استثنایی کار می کنید، راضی هستید؟


_اوایل کار کمی سخت بود و من چون تازه با این دانش آموزان آشنا می شدم کمی مشکل بود طبیعتا کار با دانش آموزان استثنایی سختی های خاص خود را داشت ولی کم کم بعد از شناخت و آشنایی بیشتر با این دانش آموزان و شناختم نسبت به ویژگی های این دانش آموزان ، علاقه ام بیشتر شد و انس گرفتم و همیشه سعی کردم بیشتر آشنا شوم با این دانش‌آموزان تا راحت تر کار کنم و هم اکنون هم بسیار از کارم راضی هستم و لذت می برم.


*کار با کودکان استثنایی چه شرایطی می طلبد؟ چه نیازهای ویژه ای دارند؟


_ کلا معلمی را نباید به عنوان یک شغل در نظر بگیریم. معلمی هنر است. در این میان معلم استثنایی بودن سختی های خاص خود را دارد. همانطور که می دانید دانش آموزان استثنایی ممکن است با یک بارتدریس، درس را یاد نگیرند و مجبور شویم از روشهای مختلف تدریس استفاده کنیم و چندین بار تدریس را انجام دهیم که این کار به نوبه خود صبر و حوصله زیادی میخواهد و طبعا معلم استثنایی باید تلاش و پشتکار زیادی در این زمینه داشته باشد. به نظر من اگر عشق در کار باشد همه این سختی ها قابل حل است.


* چه تفاوتی بین معلمان استثنایی و دیگر معلمان وجود دارد؟


 


_معلمان استثنایی می‌شود گفت که مثل یک مادر برای این دانش آموزان هستند و به درس آنها همچون یک مادر رسیدگی می کنند. کلا معلمی هنر سختی است. همچنان که امام خمینی (ره) فرمودند معلمی شغل انبیا است و به عنوان یک شغل، نباید به آن نگاه کرد. معلمی کردن، هنر است و در این میان همانطور که گفتم معلم استثنایی بودن علاقه خاصی می خواهد که باید به دانش آموزان رسیدگی کند و معلم استثنایی باید تمام تمام توان خود را در این قرار دهد که یک خدمتی به این دانش آموزان ارائه کند و می شود گفت دانش آموزان استثنایی فرشتگان روی زمین هستند و من در طول خدمتم به این دانش آموزان در یک جایی از زندگی ام بهره و بازخورد آن را دیده ام و در واقع عاشق این دانش آموزان هستم.


*  اگر فرصتی پیش بیاید که تبدیل بخورید به عنوان معلم عادی, برمی گردید به مدارس عادی؟ یا در همان مدرسه استثنایی می مانید؟


_ نه! من کار با دانش آموزان استثنایی را خیلی دوست دارم و به همه معلمانی که به این رشته علاقه دارند توصیه می کنم گه اگر واقعا علاقه دارند و پشتکار لازم را در خود احساس می کنند حتما به جمع معلمان استثنایی بپیوندند و درنگ نکنند چون این کار پر از عشق و ایثار است.


*نظر شما نسبت به جایگاه معلم چیست؟


_ معلمین جایگاه خیلی بالایی دارند فقط می‌توانم بگویم جایگاه معلمی در حدیثی از امام علی علیه السلام نهفته است که می فرماید کسی که به من یک حرفی را یاد دهد من را بنده خود کرده و این جایگاه بالایی هست و همکاران ما باید به جایگاه خودشان افتخار کنند .


*در هفته معلم قرار داریم. چه انتظاری از مردم و یا اولیا دارید؟


_ من قبل از اینکه معلم شوم خودم هم یکی از اولیا هستم و دغدغه اولیا را هم مدنظر دارم و با توجه به شرایط کنونی و تدریس هایی که الان مجازی شده و اولیا درگیر این کار هستند، جا دارد از اولیای عزیز تشکر کنم مخصوصا اولیای کودکان استثنایی که پا به پای معلمان استثنایی زحمت کشیده و  در این ایام با ما همکاری می کنند تا آموزش فرزندانشان لطمه نخورد و جا دارد روز و هفته معلم را خدمت این عزیزان هم تبریک بگویم. چون این اولیا هم عملا در این ایام همکار ما هستند و همراه ما کار می کنند.


* از مسئولین چه انتظاری دارید؟


_ من از مسئولین و تمام کسانی که دست اندرکار رسیدگی به کودکان استثنایی هستند، کمال تشکر را دارم و انتظار دارم برای این نوع از دانش آموزان یک اولویت بندی های خاصی و امکانات خاصی را قرار دهند همانطور که میدانید دانش آموزان استثنایی برای ایاب و ذهاب و رفت و آمد مشکل دارند. از مسئولین محترم تقاضا دارم که برای ایاب و ذهاب رایگان این دانش‌آموزان فکری بکنند. ما خانواده هایی را داریم که چند دانش آموز معلول دارند اینها از عهده هزینه سرویس و ایاب و ذهاب فرزندان خود نمی‌توانند بر بیایند.


 همچنین برای اشتغال این دانش آموزان استثنائی که فارغ التحصیل می شوند باید چاره‌ای اندیشیده شود و اینها در جامعه رها نشوند و در جایی مشغول به کار شوند. همچنین به علت اینکه هزینه وسایل کمک آموزشی که دانش آموزان استثنایی از آنها استفاده می کنند بیشتر از دانش آموزان دیگر است به عنوان مثال دانش آموزان نابینا احتیاج به تبلت‌های دانش‌آموزی دارند که بتوانند سیستم های گویا باید نصب کنند و در تدریس های مجازی استفاده می کنند و یا دانش آموزان جسمی و حرکتی ویلچر های مخصوصی نیاز دارند که چون هزینه اینها بالا است به تنهایی نمی توانند از عهده مخارج آنها بر بیایند تقاضا دارم که مسئولین در این امر کمک حال این خانواده ها باشند.


* الان اکثر معلمان در فضای مجازی کار می کنند. همکاران استثنایی چطور؟


_ ما الان در شبکه شاد تدریس می کنیم ولی مشکلی که این شبکه دارد همچنان که از همکاران هم پرسیدم، چون روی گوشی نصب می شود، سیستم گویایشان پاسخگو نیست ولی با نرم افزارهای دیگر می توانند این کار را انجام دهند. امیدوارم این مشکل به زودی حل شود و همه معلمان استثنایی هم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. ما خودمان شاد را نصب کردیم از دانش آموزان هم خواستیم که نصب کنند که اولیا البته این کار را انجام می دهند تا سیستمشان گویا باشد. در واقع اولیا بازخوردهای لازم را هم به ما می دهند.


* بهترین هدیه ای که تاکنون در آموزش و پرورش گرفته اید چه بود؟


_ هدیه های مادی و معنوی زیادی گرفته ام ولی آن هدیه ای که هیچ وقت فراموش نمی کنم زیارت امام رضا(ع) بود که چند سال پیش قرار شد که ما به همراه خانم علی قنبری دانش آموزان جسمی و نابینا را به حرم امام رضا ببریم و طبق هماهنگی قبلی که آنجا انجام شده بود قرار شد حرم را خلوت کنند تا ما به راحتی بتوانیم این دانش‌آموزان را زیارت ببریم و ما توفیق این را داشتیم که همراه این بچه ها ضریح امام رضا را زیارت کنیم و این بهترین خاطره و بهترین هدیه من در طول خدمتم بود و این را برکت خدمت به این دانش آموزانم می دانم.


* دانش آموزان شما و یا همان شاگردانشان شما  چه ویژگی هایی دارند؟ تدریس برای این دانش آموزان چه شرایطی نیاز دارد؟


_دانش آموزان ما بیشتر نابینا و کم بینا هستند ولی طبق کلاس بندی هایی که هست امکان دارد یک دانش آموزی دارای چند نوع معلولیت باشد و مشکل کم توانی ذهنی و یا جسمی داشته باشد و به نسبت کار کردن با دانش آموزان چند معلولیتی که به جز نابینای معلول و کم توان ذهنی هستند، مشکل است چون این دانش آموزان یادگیری بریل برایشان سخت است و احتیاج به تمرین و تکرار زیاد دارند و کارکردن با این دانش آموزان چند معلولیتی سخت تر از دیگر گروههای معلولیتی است.


* کدام یک از معلمان شما بیشتر تاثیر را روی زندگی شما داشتند؟


_من جا دارد هفته معلم را به همه معلمان عزیزم از پایه اول تا آخر دبیرستان تبریک بگویم. ما در دوران راهنمایی معلمی داشتیم به نام خانم نسرین حسنی که خیلی روی زندگی من اثر گذاشت و الان مدیر دبیرستان فرزانگان هستند. من علاقه خاصی به ایشان داشتم. ایشان الگوی من در تمام مراحل زندگی ام بودند و جا دارد الان از دور دست ایشان را ببوسم و از خدا بخواهم هر جا هستند سلامت باشند و من از اینجا به ایشان هفته معلم را تبریک عرض می کنم.


* چه پیامی به شاگردانتان دارید؟


_ من به عنوان یک معلم از آنها می‌خواهم که پشتکار داشته باشند و به خدا امید داشته باشند و از پشتکار و تلاش دست برندارند و به خدا توکل کنند. همچنانکه دانش آموزانی که قبلا داشتیم و الان در بهترین شرایط آموزش می بینند و به مدارج خیلی مهمی رسیده‌اند. این شاگردانم آنها را الگوی خودشان قرار دهند و مثل آنها تلاش کنند و ناامید نشوند.


* چه پیامی به معلمان دارید؟


_ من هفته معلم را به همه معلمان عزیز و گرانقدر تبریک می گویم و جا دارد از ریاست محترم آموزش و پرورش استثنایی و مدیریت و همکاران استثنایی و همچنین اداره استثنایی که همواره یار و یاور ما بودند تشکر کنم همچنین همکاران آموزشگاه رودکی و خانم تیموری نیا و کلیه همکارانی که در حوزه استثنایی کار می کنند تشکر و قدردانی می کنم. فقط می توانم یک جمله ای از امام صادق (ع)هدیه آنان کنم.  امام صادق می گویند تمام جنبندگان در آسمان و زمین و ماهی دریا و هر کوچک و بزرگی در آسمان و زمین برای معلم خوب و آموزگار خوب، طلب آمرزش و رحمت دارند و این برای من افتخار بزرگی است و افتخار می کنم که یک معلم هستم.


*سخن آخر ؟


_من صحبت خاصی ندارم فقط به آن کسانی که میخواهند وارد کار این رشته شوند ، توصیه می کنم اگر به این رشته علاقه دارند، حتما وارد این رشته بشوند چرا که آثار آن را در زندگی شان می بینند و همان طور که من خودم در زندگی خودم، موفقیت های خودم را مدیون خدمت به این نوع دانش آموزان می بینم.


*سپاس و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.



  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 2819
کلمات کلیدی