• انتشار: 1398/07/14 - 11:33
  • تعداد بازدید: 428
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
شهر تهران

یاد و خاطره جبار باغچه بان گرامی داشته شد

به مناسبت ۸ مهرماه روز جهانی ناشنوایان با حضوردانش آموزان و معلمان مدرسه استثنایی عدالت یاد و خاطره جبار باغچه بان گرامی داشته شد.

2056.mp3 یاد و خاطره جبار باغچه بان گرامی داشته شد


به گزارش روابط عمومی آموزش و پروش استثنایی شهر تهران، همزمان با ۸ مهرماه روز جهانی ناشنوایان دانش آموزان و معلمان مدرسه استثنایی عدالت با حضور در مزار جبار باغچه بان در ابن بابویه شهر ری با نثار شاخه گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره آن مرحوم را گرامی داشتند.


میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان (۱۹ اردیبهشت ۱۲۶۴، ایروان - ۴ آذر ۱۳۴۵، تهران) بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز بود،  همچنین اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران .


باغچه بان در سال 1303 به دستور فيوضات رئيس فرهنگ وقت، اولين کودکستان ايرانی در تبريز با نام باغچه اطفال تاسيس کرد و از همان زمان نام فاميل خود را از عسکرزاده به باغچه بان تغيير داد. با اين منظور که همان گونه که معلمين دبستان و دبيرستان ها، آموزگار و دبير ناميده می شوند، مربيان کودکستان ها هم باغچه بان ناميده شوند.


وی در سال 1303 خورشيدی در تبريز اولين مدرسه مختلط را در شرايطی ايجاد کرد که مردم کمتر حاضر بودند حتی پسران خود را به مدرسه بفرستند، چه برسد به آن که دختر و پسر در کنار هم تحصيل کنند.


بين دانش آموزان اولين کلاس درس باغچه بان، سه کرولال هم بودند که وجود همين سه کرولال او را به فکر ايجاد مدرسه مخصوصی برای کودکان کرولال انداخت و به دنبال اين فکر در سال 1305 خورشيدی در باغچه اطفال کلاسی برای تعليم و تربيت کرولال ها تاسيس نمود و سه کودک را يک سال تدريس کرد.


روحش شاد و یادش گرامی باد


  • گروه خبری : اخبار استان ها
  • کد خبر : 2056
کلمات کلیدی