دکتر حسینی تاکید کرد؛
آموزش و پرورش استثنایی به دنبال پژوهش ارگانیکی و مسأله محور است
با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اولین نشست کمیته پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.
دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه دو نوع پژوهش مکانیکی و ارگانیکی داریم اظهار داشت: پژوهش مکانیکی پژوهش برای پژوهش و پژوهشگر است اما پژوهش ارگانیکی پژوهش مسأله محور است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دنبال پژوهش مسأله محور است.
معاون وزیر با بیان اینکه یکی از سیاست های دوازده گانه آموزش و پرورش استثنایی دانش بنیان بودن این سازمان است اظهار داشت: در راستای پیاده سازی این سیاست و همچنین سیاست مشارکت محوری طرح جام، پارلمان مشورتی اولیا، دانش آموزان و معلمان، نظام تصمیم گیری از کف تا ستاد و کمیته رصد مطالعات بین المللی راه اندازی شده است و کمیته پژوهش نیز در راستای همین سیاست راه اندازی شده است.
حسینی افزود: پژوهش در جامعه ایران در قلمرو نخبه گانی شکل گرفته است اما بدنه معلمان،کتاب های درسی و مدارس به پژوهش ورود پیدا نکرده اند و مدرسه پژوهی و درس پژوهی از جمله مواردی است که کمیته پژوهش سازمان باید به آن ورود پیدا کند.
معاون وزیر به بیان اهداف تشکیل کمیته پژوهشی پرداخت و اظهار داشت: از اهداف تشکیل این کمیته ورود به لایه عملیاتی، پژوهش خوانی و استخراج اصول مدیریتی از این پژوهش ها است.
وی افزود: ارتباط با مراکز پژوهشی، انتشار نتایج پژوهش ها، تولید دانش، انجام پژوهش های پربازده و کوتاه مدت و پوشش همه ابعاد سازمان در پژوهش ها از اهداف دیگر تشکیل کمیته پژوهش است.
وی گفت:پشتیبانی علمی و پژوهشی از تصمیمات، سیاستها و برنامههای سازمان و کیفیت بخشی به عملکرد و خدمات تشخیصی، آموزشی و توانبخشی سازمان با بهرهگیری و کاربست نتایج و شواهد پژوهش محور از دیگر اهداف تشکیل کمیته پژوهش است.
معاون وزیر در ادامه گفت: بهرهمندی از تجارب موفق سایر نظامهای آموزشی و تشویق و ترغیب پژوهشگران و نخبگان به ویژه معلمان، مربیان و کارشناسان حوزه استثنایی به پژوهش از دیگر اهداف راه اندازی کمیته پژوهش آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزیر با بیان اولویت های پژوهشی آموزش و پرورش استثنایی گفت: بازنگری گروه های تحت پوشش استثنایی، اثر بخشی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان، شبکه شاد و استفاده بهینه از ظرفیت های آن، دیر آموزان، اطلس یادگیری در شرایط بحرانی کرونا، طرح تلفیقی فراگیر و بررسی بسته های تحولی از جمله اولویت های پژوهشی است که میتواند در دستور کار کمیته قرار گیرد.