• انتشار: 1399/04/02 - 16:35
  • تعداد بازدید: 799
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دکتر حسینی تاکید کرد؛

استفاده آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه توانبخشی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یکی از راهبردهای ۱۲ گانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و یکی از بسته های تحولی توسعه مشارکت ها است و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بویژه انجمن ها و تشکل های فعال در حوزه توانبخشی از جمله برنامه های اصلی سازمان آموزش وپرورش استثنایی است.

3073.mp3 استفاده آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه توانبخشی


دکتر سید جواد حسینی در دیدار با اعضای "هیات مدیره انجمن کاردرمانی ایران" با اشاره به کمبود نیروی توانبخشی اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر وظیفه آموزشی و پرورشی وظیفه توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد و کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد.


وی افزود: استخدام ۸۰‌ نیروی توانبخشی از طریق آزمون استخدامی، افزایش نیروهای طرحی متخصص توانبخشی به ۵۰۰ نفر، استفاده از ظرفیت موسسات فعال در زمینه توانبخشی و جذب سرباز معلم از راهکارهای کمبود نیرو در حوزه توانبخشی است.


معاون وزیر با بیان اینکه ۲۴۷ نیروی کار درمانی خدمات دهی به ۵۴ هزار دانش آموز نیازمند به کاردرمانی را بر عهده دارند اظهار داشت: برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی ۱۹۴۲ نیروی کاردرمانگر در آموزش و پرورش استثنایی مورد نیاز است که جبران بخشی از این کمبود از طریق ارائه خدمات انجمن های فعال در زمینه توانبخشی در بیرون مدرسه به دانش آموزان امکان پذیر است.


وی افزود: انجمن کاردرمانی ایران و بقیه انجمن های فعال در زمینه توانبخشی هم از طریق ارائه خدمات به این دانش آموزان و هم معرفی موسسات فعال در حوزه توانبخشی می‌توانند به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند.


معاون وزیر با بیان اینکه یکی از برنامه های اصلی بسته تحولی توسعه مشارکت ها، تدوین نظام نامه تعامل سازمان های مردم نهاد با آموزش و پرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی آن ها است اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه میدهد که تا کنون ۳۲ هزار دانش آموز از خدمات بهره برده اند و سازمان های مردم نهاد می توانند در این زمینه به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیایند


معاون وزیر با بیان اینکه  ۱۶ مرکز مشاوره و راهنمایی ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور  داریم که قرار است خدمات توانبخشی نیز  در این‌ مراکز ارائه شود  اظهار داشت: یکی دیگر از زمینه های همکاری انجمن های توانبخشی ارائه خدمات به دانش آموزان در این مراکز مشاوره می تواند باشد.


وی افزود: ۷۴۱ مراکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور وجود دارد که این مراکز، ویژه مشکلات آموزشی و پرورشی و توانبخشی دایر شده است  و می‌توان از ظرفیت انجمن های فعال در ارائه خدمات توانبخشی در این مراکز استفاده کرد.


معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی با هدف تامین تجهیزات کمک آموزشی، توانبخشی و ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش استثنایی آغاز شده است اظهار داشت: ۱۵۰ نوع تجهیزات با تعداد ۷۲ هزار عدد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد نیاز می باشد که سهم هر استان، شهرستان و  مدرسه از این تجهیزات باید احصا شود و با استفاده از ظرفیت انجمن های مردم نهاد، خیرین و  تشکل های دولتی و غیر دولتی می توان این تجهیزات را تهیه کرد.


وی افزود: استفاده از ظرفیت انجمن کار درمانی در زمینه تولید محتوای الکترونیکی تخصصی و  برگزاری همایش های علمی از دیگر زمینه های همکاری مشترک می‌باشد.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3073
کلمات کلیدی