• انتشار: 1399/04/28 - 15:32
  • تعداد بازدید: 620
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
ارائه سه پیشنهاد دکتر حسینی به وزیر نیرو:

استقرار دبیرخانه مشترک وزارت نیرو و آموزش و پرورش در مدارس/ مدرسه سازی تخصصی وزارت نیرو/ استقرار پایگاه های انرژی خورشیدی در مدارس

دومین برنامه گفتگو برمدار تحول و بهبود یادگیری با حضور وزیر نیرو، وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونین وزارت در سالن جلسات وزارتخانه برگزار شد.

3343.mp3 استقرار دبیرخانه مشترک وزارت نیرو و آموزش و پرورش در مدارس/ مدرسه سازی تخصصی وزارت نیرو/ استقرار پایگاه های انرژی خورشیدی در مدارس

 


دکتر سید جواد حسینی در این نشست ضمن خیر مقدم محضر وزیر ارزشمند نیرو جناب آقای دکتر اردکانیان و خدا قوت به جهت فعالیت های خوب و اثر گذار این وزارتخانه بویژه  در سال 1399 که در قالب 250پروژه و بیش از 50 هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد اظهار داشت:  در خصوص موضوع فعالیت های مشترک وزارت آموزش و پرورش با وزارت نیرو چهار استناد مطرح و سه پیشنهاد مشخص ارائه می نمایم.


وی افزود: اولین موضوع این است که ما سرزمینی دارای اقلیم خشک و نیمه خشک داریم و چالش آب، یکی از چالش های مهم کشور ماست ولی متاسفانه هم در مصرف آب و هم در مصرف برق و انرژی وضع نامطلوبی داریم.


وی گفت: مطالعات نشان می دهد کشور ما رتبه نخست مصرف آب و برق را در جهان، رتبه سوم مصرف گاز جهان،  و مقام اول در مصرف نوشابه و نان را  دارد. همچنین شدت مصرف انرژی در ایران به طور کلی 17 برابر ژاپن ، 10 برابر اتحادیه اروپا، 8 برابر آمریکا و 4 برابر کانادا است.


 معاون وزیر با بیان اینکه که بر اساس مستند بعدی برخی از شاخصه های مشارکت در زندگی  اجتماعی و محیط زیست نشان می دهد کشور عزیزمان ایران از میانگین جهانی عقب است اظهار داشت: یکی از این شاخص ها، مشارکت در زندگی اجتماعی است که میانگین جهانی آن 12/52 درصد است در حالیکه در ایران این شاخص دارای میانگین 4/23 درصد می باشد و نیز شاخص احترام به محیط زیست و تلاش در راه حفظ آن در سطح جهانی 1/72 درصد و در ایران متاسفانه 36 درصد می باشد.


حسینی با بیان اینکه اگر  این دو مستند مطالعاتی را به عنوان دو پیش فرض داشته باشیم اظهار داشت: از طرفی در سند تحول بنیادین به عنوان سومین موضوع مدرسه صالح را مطرح می کند که دارای 15 شاخص است .


وی افزود:  سه شاخصی که به موضوع رابطه با دستگاهها و ارتباط با خلقت و منابع آن مطرح می شود این است که مدرسه صالح مدرسه ای  است که  اولا تجلی بخش فرهنگ غنی اسلامی برای دانش آموزان در روابط و مناسبات خوب با خالق، خود، دیگران و خلقت باشد، ثانیا نقطه اتکای دولت و ملت در رشد، تعالی و پیشرفت کشور باشد و ثالثا دارای تعامل اثربخش با نهاد های رسمی عمومی و غیر رسمی باشد.


حسینی گفت: اگر آن دو مستند مطلعاتی اول را یک رفتار غیر معمول بدانیم یعنی مصرف بیش از اندازه انرژی و میزان مشارکت و حفظ منابع ، باید اذعان کنیم که تغییر رفتار ها نیازمند فرهنگ سازی است که مدرسه بر اساس سند تحول جایگاه اصلی فرهنگ سازی  در این حوزه هاست.


 معاون وزیر با ارائه 3 پیشنهاد اظهار داشت:  پیشنهاد اول این است که دست کم در هر استان یک مدرسه و در مجموع در استان ها 32 مدرسه  به عنوان  32 دبیرخانه فعالیت های مشترک وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ دو مدیرکل تعیین شوند و مسائل مشترک بویژه نهادینه سازی مصرف انرژی و آب را در دستور کار خود قرار دهند و پس از پایلوت در مدارس، نتایج مطلوب آن را به سایر مدارس تسّری دهند.


وی افزود:  دومین پیشنهاد این است که در راستای طرح آجر به آجر ، طرح مدرسه به مدرسه از طریق مدرسه سازی تخصصی دستگاهها کلید  بخورد و  در این راستا وزارت نیرو هم مانند سازمان انرژی اتمی به احداث مدارس با رویکرد فرهنگ سازی گسترش مصرف بهینه انرژی اقدام نماید.


وی گفت: سومین پیشنهاد این است که مدارس محیط بسیار مطلوبی برای استقرار پایگاههای انرژی خورشیدی می باشند. با استقرار این پایگاه ها در مدارس  می توان  هم به تولید انرژی مورد نیاز مدارس کمک کرد و  هم در مرحله بعد به مولدسازی سرمایه برای مدرسه کمک کرد.





 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3343
کلمات کلیدی