• انتشار: 1396/09/12 - 09:05
  • تعداد بازدید: 514
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي:

اشتغال مهمترين مشكل دانش آموزان فارغ التحصيل مدارس استثنايي است

رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، اشتغال را مهمترين مشكل دانش آموزان فارغ التحصيل با نيازهاي ويژه درجامعه دانست.

593.mp3 اشتغال مهمترين مشكل دانش آموزان فارغ التحصيل مدارس استثنايي است


به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل به نقل از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، دكتر مجيد قدمي در نشست خبري با اصحاب رسانه كه به مناسبت روز جهاني معلولين برگزار شد، اظهاركرد: وجود سازماني مستقل به نام سازمان آموزش و پرورش استثنايي در آموزش و پرورش نشانه اهميت اين قشر از جامعه براي نظام جمهوري اسلامي است .



 


وي گروه هاي تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنايي را 7 گروه بر شمرد و افزود: آنجا كه معلوليت و اختلال باعث تفاوت فاحش در وضعيت فردي مي شود سازمان آموزش و پرورش استثنايي به ميدان مي آيد و به ارائه خدمات براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه مي پردازد.


 


تحصیل بیش از137هزاردانش آموز درمدارس استثنایی


 


قدمي آمار دانش آموزان ديرآموز را در سال تحصيلي جاری را 74 هزار و 175 نفر اعلام و تصريح كرد: آمار دانش آموزان تلفيقي ازحدود 57 هزار نفر درسال تحصيلي قبل به 62 هزار و 800 دانش آموز در سال تحصيلي جاري رسيده است .


 


وي ادامه داد: درحال حاضر 137 هزار و 29 دانش آموز در حال تحصيل در مدارس استثنايي و مدارس تلفيقي هستند و 23 هزار 574 نفر نيروي انساني آموزش های لازمه را براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه ارائه مي دهند.


 


رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي اظهاركرد: 16 هزار و 500 نفر از پرسنل آموزش و پرورش استثنايي در دوره ابتدايي و ما بقي در دوره هاي بعد به دانش آموزان ارائه خدمت مي كنند.


 


وي گفت: بيشترين گروه دانش آموزان با نيازهاي ويژه ، آسيب ديده هاي ذهني و كمترين آنها گروه هاي نابينا و اوتيسم هستند.


 


شناسایی به موقع دانش آموزان با نیازهای ویژه


 


قدمي شناسايي به موقع دانش آموزان با نيازهاي ويژه را يكي از سياست هاي اصلي سازمان آموزش و پرور استثنايي خواند و خاطرنشان كرد : براي پوشش بهتر برخي گروه هاي استثنايي از جمله گروه اوتيسم نيازمند همكاري ساير نهادها از جمله وزارت بهداشت و بهزيستي با آموزش و پرورش استثنايي هستيم .


 


وي ادامه داد : دوران طلايي براي تشخيص و درمان بسياري از اختلال هاي جسمي ، ذهني و حركتي سن 0 تا 6 سال است كه اگر خدماتي در اين دوره انجام شود ما نندكاشت حلزون كه لازمه اش اقدام قبل از 6 سالگي است؛ بسياري از دانش آموزان مذكور دررديف دانش آموزان عادي قرار مي گيرند .


 


معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است


 


رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، فراگير سازي را دومين سياست سازمان آموزش و پرورش استثنايي بر شمردو عنوان كرد : در دوره اي زندگي مي كنيم كه جامعه معتقد است معلوليت مشكل فرد نيست بلكه مشكل جامعه است بنابراین ازآنجا كه آموزش براي اين بخش از جامعه متفاوت از ساير افراد جامعه است بايد تلاش شود افراد معلول را به گونه اي آموزش دهيم كه براي زندگي درجامعه عادي آماده شوند .


 


وي گفت : در مناطقي كه مدرسه استثنايي داريم تعدادي از مدارس عادی را تعيين كرديم تا دانش آموزان ديرآموز در آنجا تحصيل كنند و از سوي مدارس استثنايي منطقه پشتيباني شوند و در موارد ضروري آموزش هاي  لازم را براي معلمان مدارس عادي درخصوص دانش آموزان با نيازهاي ويژه ارائه مي شود .


 


امکان افزایش بهره هوشی وجود دارد


 


قدمي از گرايش اغلب والدين براي تحصيل فرزندانشان در مدارس عادي خبر داد و افزود: اگرمعلم، اوليا، امكانات و تغذيه، مناسب و خوب باشد اين عوامل مي توانند بهره هوشي دانش آموزان را تا 10 درصد افزايش دهد و برخي دانش آموزان با نيازهاي ويژه را به سمت مدارس عادي سوق دهد و آنها بتوانند مانند ساير دانش آموزان به تحصيل بپردازند .


 


وي از توليد و در اختيار قرار دادن محتواي علمي براي معلمان مدارس عادي جهت تعليم دانش آموزان استثنايي خبرداد و تصريح كرد: انطباق برنامه هاي آموزشي با ويژگي هاي مخاطبين از جمله سياست هاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي است و در همين راستا كتاب هاي مدارس استثنايي در سازمان آموزش و پرورش استثنايي چاپ و توزيع مي شود .


 


وجود 8هزار دانش آموز چندمعلولیتی درکشور


 


رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي از وجود 8 هزار دانش آموز چند معلوليتي در كشورخبرداد و اظهاركرد: افزايش بودجه آموزش و پرورش استثنايي از 26 به 96 ميليارد تومان در 4 سال اخير نشانه توجه بيش از پيش دولت به كودكان با نيازهاي ويژه است .


 


وي ادامه داد: در سال تحصيلي جاري 3 ميليارد تومان جهت پرداخت هزينه هاي درمان ، دارويي و دندانپزشكي اختصاص يافته است .


 


قدمي سه گروه نابينايان، ناشنوايان و معلولان جسمي حركتي را گروه هاي تحت پوشش آموزش‌هاي فراگير برشمرد واعلام كرد: در فرآيند سنجش، بچه ها غربالگري مي شود و دانش آموزاني كه مشكوك باشند درمرحله بعد در تست هوش شركت مي كنند در نتیجه افراد داراي مشكل تحت پوشش قرار مي گيرند .


 


وي افزود: در سال تحصيلي جاري 65 هزار و 800 دانش آموز ديرآموز در مدارس عادي به تحصيل اشتغال دارند و محتواهاي آموزشي مورد نيازآنها نیز در اختيار معلمان مربوطه قرار گرفته است .


 


پرداخت سنوات ارفاقی


 


رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي از پرداخت سنوات ارفاقي به پرسنل اين سازمان بين سال هاي 88 تا 91 به زودي خبرداد و تصريح كرد: همه مجوزهاي قانوني جهت پرداخت سنوات ارفاقي همكاران استثنايي از سال 88 تا 91 آماده شده و منتظر تامين اعتبار هستيم.


 


وي با اشاره به خروج سالانه بين 600 تا 800 نفر پرسنل سازمان آموزش و پرورش استثنايي گفت: ورودي ما بين 200 تا250نفر است و كمبود نيروي انساني را از طريق مراكز توانبخشي تامين مي كنيم كه البته براساس قانون اين افراد تنها مجازند حداكثر 2 سال به كار گرفته شوند و براي به كارگيري بيشتر از 2 سال بايد از طريق آزمون جذب آموزش و پرورش استثنايي شوند .


 


سنجش بیش از113 هزار دانش آموزان


 


قدمي از سنجش 113هزار و 762 دانش آموز در بدو ورود به مدارس درطرح سنجش سال جاري خبرداد وخاطر نشان كرد: حدود 12 تا 13 درصد از افراد پس از سنجش به مراكز مورد نظر ارجاع داده مي شوند .


 


وي ادامه داد: بيش از 9 هزار 500 دانش آموزان درخواست جهش به پايه هاي بالاتر را داشتند كه پس از انجام مراحل مختلف آزمون در مجموع باجهش حدود 50 درصد متقاضيان به پايه‌هاي بالاتر موافقت شد .


 


رئيس سازمان آموزش و پرورش بزرگترين مشكل دانش آموزان با نيازهاي ويژه را اشتغال دانست و افزود: شوراي عالي معلولين بايد تشكيل شود و مشكل اشتغال افراد فارغ التحصيل را رفع كنند زيرا آمار قابل توجهي از جمعيت كشور در محدوده افراد با نيازهاي ويژه قرار دارند كه سازمان و نهادها بايد انگيزه كافي براي جذب آنها داشته باشند.             

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 593
کلمات کلیدی