در سفر دکتر حسینی به استان اردبیل صورت گرفت؛
افتتاح چهل و نهمین مرکز مشاوره و توانبخشی کشور در آموزشگاه باغچهبان اردبیل / افتتاح باشگاه پیشکسوتان آموزشوپرورش استثنایی در شهر اردبیل
چهل و نهمین مرکز مشاوره و توانبخشی کشور و باشگاه پیشکسوتان آموزشوپرورش استثنایی در آموزشگاه باغچهبان اردبیل با حضور معاون وزیر آموزشوپرورش افتتاح شد.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این مراسم با بیان اینکه مراکز مشاورهای در حوزه استثنایی نسبت به مراکز مشاورهای عادی باتوجهبه ارائه خدمات توانبخشی از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار هستند اظهار کرد: نقش خانوادهها در آموزشوپرورش استثنایی بسیار پررنگ است و این مراکز علاوه بر خدمات مشاورهای به دانشآموزان و والدین آنان، خدمات توانبخشی نیز ارائه میکنند.
معاون وزیر یکی از فعالیتهای جدید سازمان آموزشوپرورش استثنایی را ایجاد مراکز جامع خدمات مشاوره، توانبخشی و راهنمایی خانواده دانشآموزان استثنایی در استانها دانست و گفت: تاکنون در سه استان این مراکز راهاندازی شده است و تا پایان سال تحصیلی تعداد این مراکز به 10 مرکز خواهد رسید.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی در ایام کرونا نیز ادامه دارد افزود: برای ارائه خدمات راه دور و برخط توانبخشی بهزودی سامانه جامع خدمات توانبخشی در آموزشوپرورش استثنایی راهاندازی خواهد شد و سامانه ندای همراه نیز با بهرهگیری از ظرفیت مشاورین خبره کشوری خدمات مشاورهای آنلاین به دانشآموزان استثنایی ارائه میکند.
حسینی در ادامه با اشاره به افتتاح 5 باشگاه پیشکسوتان آموزشوپرورش استثنایی در استان اردبیل، یکی از نقایص جامعه را جامعه کوتاهمدت یا جامعه کلنگی دانست و افزود: سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و انسانی سه سرمایه غیرملموس هستند و نود درصد توسعه جهان وابسته به این سرمایههای غیرملموس است.
وی افزود: عدم استفاده از تجارب سرمایههای انسانی و گسستگی این تجارب باعث بهوجودآمدن جامعه کوتاهمدت و سازمان پروژهای میشود.
حسینی گفت: در جامعه کوتاهمدت از نیروی انسانی که عامل اصلی توسعه است بهدرستی استفاده نمیشود و استفاده از تجربیات منجر به تجدید حیات شوندگی، تحرک، پویایی و توسعه جامعه و سازمانها میشود.
معاون وزیر راهاندازی باشگاه پیشکسوتان را دارای کارکردهای آشکار و پنهان دانست و افزود: اولین کارکرد این باشگاهها ابتنا و اتکا بر مدیریت دانش و استفاده از تجربیات زیسته پیشکسوتان است و راهاندازی باشگاههای پیشکسوتان، گامی در جهت حرکت بهسوی سازمان بلندمدت و پروسهای است.
وی افزود: جمعآوری نظرات و ایدههای پیشکسوتان و بهکارگیری آن در سازمان، حل و پیگیری مسائل صنفی پیشکسوتان، گفتگوی پیشکسوتان با یکدیگر، انتقال تجارب و ورزش پیشکسوتان از دیگر اهداف راهاندازی این باشگاهها میباشد.
وی تصریح کرد: پیشکسوتان آموزشوپرورش استثنایی ظرفیت بیبدیلی هستند که میتوانند بهعنوان راهبران بالینی مدارس فعالیت داشته باشند.
حسینی در پایان گفت: این باشگاهها با استفاده از ظرفیت شیفت مخالف مدارس استثنایی و جهت بهرهمندی ۱۲ هزار بازنشسته آموزشوپرورش استثنایی راهاندازی شده است و تا پایان سال تعداد آنها به ۳۵۰ باشگاه خواهد رسید.
نظر دهید