بازدید معاون آموزشی سازمان و مدیر منطقه ای یونیسف از مدرسه عادی مناسب سازی شده برای دانش آموزان استثنایی
هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مدیر منطقه ای یونیسف، رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و کارشناسان مرکز امور بینالملل از مدرسه عادی مناسب سازی شده برای دانش آموزان استثنایی در شهر تهران بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مجید هداوند معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مصوبه مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است، گفت: این سازمان یکی از معاونت های وزارت آموزش و پرورش است و ۷ گروه از دانش آموزان با نیاز های را ویژه تحت پوشش قرار داده است.
وی افزود: به تازگی سه گروه به گروه های تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه شده است و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، دانش آموزان با آسیب گفتار و زبان و دانش آموزان با بیش فعالی و نقص توجه نیز به صورت گروه مستقل تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
هداوند با بیان اینکه این سازمان نزدیک به 150 هزار دانش آموز با نیاز ویژه را تحت پوشش قرار داده است، گفت: از این تعداد 80 هزار دانش آموز در مدارس خاص استثنایی و 70 هزار دانش آموز نیز به صورت تلفیقی فراگیر در 21 هزار پذیرا در حال تحصیل هستند.
وی تصریح کرد: 60 درصد دانش آموزان تحت پوشش در مدارس خاص استثنایی دانش آموزان با نیاز ویژه ذهنی هستند که در 1700 مدرسه خاص استثنایی در حال تحصیل هستند.
معاون سازمان با بیان اینکه آیین نامه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر درشورای عالی وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسیده است، گفت: آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر سابقه 20 ساله دارد و در این مدت پوشش تحصیلی دانش آموزان تلفیقی فراگیر ۸۰ برابر رشد کمی داشته است.
هداوند با اشاره به بسته تحولی مدرسه انطباقی گفت: در این بسته مناسب سازی مدارس عادی برای تحصیل دانش آموزان استنثنایی در مدارس عادی هدف گذاری شده است که این مناسب سازی ها در بعد فضا، تجهیزات، آموزش معلمان، آموزش والدین و آموزش دانش آموزان می باشد.
وی با بیان اینکه سال گذشته در هر استان یک مدرسه عادی مناسب سازی شد تا این مدارس به صورت الگو برای سایر مدارس باشند، افزود: هم چنین در سال جاری مناسب سازی 260 مدرسه در ۵ شاخص مانند رمپ، هندریل، سرویس بهداشتی وآبخوری و سکو هدف گذاری شده است و امید است این اقدام موجب توسعه آموزش و پرورش تلفیقی شود.
هداوند گفت: در سال گذشته آموزش زبان اشاره، آموزش خط بریل و آموزش مهارت های چندگانه به معلمانی که با گروه های مختلف دانش آموزان استثنایی در ارتباط بودند صورت گرفت که طی این آموزش ها 8 هزار معلم آموزش دیدند و این آموزش ها به نهاد های عمومی مانند پلیس و آتش نشانی نیز داده شد.
وی تصریح کرد: برای دانش آموزان استثنایی که در مدارس عادی تحصیل می کنند یک معلم تسهیل گر با عنوان معلم رابط در طول هفته به مدت 4 تا 8 ساعت در نظر گرفته شده است.
هداوند گفت: هم چنین سامانه ندای همراه با هدف مشاوره به معلمان، والدین و دانش آموزان و اپلیکشن جامع اطلاع رسانی در راستای تغییر نگرش راه اندازی شده است.
معاون سازمان به مناسب سازی کتب درسی برای دانش آموزان استثنایی اشاره کرد و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی کتب خاص تالیف کرده است و برای سایر دانش آموزان با هوشبهر عادی کتاب های عادی را مناسب سازی کرده است .
وی با بیان اینکه آموزش های مجازی در دوران کرونا روند سخت تری را برای کودکان استثنایی ایجاد کرد، بیان داشت: در این مدت سعی شد از طریق شبکه شاد و تولید محتوا مناسب برای این دانش آموزان روند آموزش برای این دانش آموزان ادامه پیدا کند و سال گذشته ۸ هزار محتوای آموزشی استاندارد در شبکه شاد بارگذاری شد.
معاون سازمان به اقدامات در حوزه آموزش خانواده ها اشاره کرد و گفت: در سال جاری برای آموزش خانواده ها بسته ای تحولی تدوین شده است تا آموزش والدین 7 گروه از دانش آموزان استثنایی در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: سال گذشته دستورالعمل اولیا همیار معلم تدوین شد تا یکی از اعضای خانواده جهت کمک به دانش آموز آموزش های لازم را ببیند.
وی با اشاره به اقدامات سازمان برای دانش آموزان با مشکلات یادگیری گفت: ۹۰۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور فعالیت دارند و سال گذشته به ۴۹ هزار دانش آموز با مشکلات ویژه یادگیری خدمات درمانی ارائه شده است.
وی در زمینه آموزش های شغلی به دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: دو مقطع پیش حرفه ای و متوسطه حرفه با ۳۶ رشته برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی ایجاد شده است و سایر دانش آموزان با هوشهبر عادی می توانند در مدارس فنی حرفه ای عادی آموزش های لازم را ببینند.
معاون سازمان به آموزش های منزل محور نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های سازمان آموزش به دانش آموزان جسمی حرکتی شدید در منزل است که امکان حضور در مدرسه را ندارند.
شایان ذکر مدیر منطقه ای یونیسف نیز در این دیدار ضمن تقدیر از اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت : این سازمان توانسته در زمینه پیشرفت کودکان با نیاز های ویژه اقدامات ارزنده ای داشته باشد.
نظر دهید