• انتشار: 1399/07/02 - 09:00
  • تعداد بازدید: 1392
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
از سوی رئیس گروه برنامه ريزي آموزشي و درسي كودكان با مشكلات ويژه يادگيري صورت گرفت؛

بررسی مشکلات ویژه یادگیری کودکان و دانش آموزان در شبکه آموزش سیما

با حضور آزیتا محمودپور رئیس گروه برنامه ريزي آموزشي و درسي كودكان با مشكلات ويژه يادگيري و رفتاری در شبکه آموزش سیما مشکلات ویژه یادگیری کودکان و دانش آموزان بررسی شد.

3516.mp3 بررسی مشکلات ویژه یادگیری کودکان و دانش آموزان در شبکه آموزش سیما


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛  محمود پور در این برنامه در پاسخ به سوال مشکلات ویژه یادگیری چیست اظهار داشت: این اصطلاح فقط مختص کشور ما نبوده وبر اساس تعاریف بین المللی که با عناوین اختلال یادگیری خاص به کار می رود شامل آن دسته از کودکان ودانش آموزان است که دارای هوشبهر طبیعی و حتی بالاتر از طبیعی بوده و در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه همچون دقت، توجه، حافظه، ادراک، تفکر و حل مسئله دچار مشکل می باشند.


وی افزود: این کودکان معمولا  مشکلات ذکر شده را به صورت ضعف در مهارت های آکادمیک و تحصیلی از قبیل خواندن، نوشتن، ریاضی و محاسبات نشان می دهند.


 محمود پور با بیان اینکه شناخت دانش آموزی که این مشکلات را دارد برای خانواده و معلم بسیار مهم است، اظهار داشت: دانش آموزانی  که ظاهری عادی و طبیعی دارند، از  هوشبهر نرمال برخوردارند و در مدرسه عادی هم تحصیل می کند اما در زمینه های یادگیری با توجه به اینکه آموزش مناسب و کافی را دریافت می کنند مشکل داشته و به شیوه معمول و مرسوم در کلاس درس ارتباط نمی گیرند با توجه به درجه ی شدت مشکلاتشان خفیف، متوسط و شدید ،می بایست خدمات متناسب را دریافت نمایند.


وی افزود:ارائه خدمات به دانش آموزان با درجات خفیف توسط والدین و معلم کلاس امکان پذیر بوده لیکن برای درجات متوسط و شدید حتما می بایست به مراکز مشکلات ویژه یادگیری ارجاع داده شوند


محمود پور با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی، متولی اصلی ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به این گروه از دانش آموزان می باشد اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در کنار سایر گروه های تحت پوشش با تاسیس 748 مرکز دولتی و غیردولتی در اقصی نقاط کشور در این راستا قدم برداشته است.


رئیس گروه برنامه ريزي آموزشي و درسي كودكان با مشكلات ويژه يادگيري درخصوص نقش والدین و معلم مدرسه در خصوص این دانش آموزان گفت:  نقش والدین و معلم مدرسه درجهت رفع مشکلات ویژه یادگیری در درجه اول برقراری ارتباط و تعامل بهینه با دانش آموز است تا با ایجاد رابطه عاطفی شرایط را برای اجرای فرایند آموزشی فراهم نمایند


وی افزود: دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود و به معلم سپرده می شود، سال های طلایی آموزش مهارت ها را در خانه  و خانواده طی کرده است و پیش نیازهای مربوط به آموزش را می بایست کسب نموده باشد، حال اگر والدینی شرایط و محیط غنی را برای آن فرزند فراهم کرده باشند، معلم مدرسه با سهولت و بدون چالش به امر آموزش می پردازد .


وی تصریح کرد: سال های طلایی رسیدگی و توجه به فرزندان  قابل جبران نیست پس آن را جدی بگیریم و از تکرار جمله ی " در مدرسه هر آن چه لازم است را می آموزد " پرهیز کنیم.


محمود پور در ادامه گفت: نقش معلم مدرسه در کنار تعامل و ارتباط مناسب، شناخت ویژگی ها و ابعاد رشدی دانش آموز در هر پایه تحصیلی است. وقتی معلم در زمینه رشد زبانی، رشد جسمانی، رشد حرکتی، رشد شناختی و رشد عاطفی دانش آموز اطلاعاتی ندارد چگونه می تواند برای دانش آموز برنامه آموزشی طراحی کند.


 محمود پور در خصوص تفاوت بین اصطلاح مشکلات یادگیری و اختلال یادگیری  اظهار داشت: وقتی صحبت از اختلال به زبان می آید بار منفی آن باعث عقب نشینی والدین گشته و بدین جهت نام مراکز در ایران با نام مشکلات ویژه یادگیری طراحی شده است .


وی افزود: وقتی صحبت از مشکلات یادگیری و اختلال یادگیری است یک واژه عمومی بوده و شامل تمام مشکلاتی  است که به نوعی باعث می شود تا یادگیری دانش آموز صورت نپذیرد، لیکن وقتی مشکلات ویژه یادگیری یا اختلال یادگیری خاص مطرح می شود منظور فقط دانش آموزانی است که در برخی از زمینه ها از جمله زمینه های تحصیلی خواندن، نوشتن و ریاضی مشکل دارند و در سایر جنبه های زندگی همانند همسالان خود می باشند.


رئیس گروه برنامه ريزي آموزشي و درسي كودكان  در پاسخ به سوال مدت زمان درمان مشکلات ویژه یادگیری گفت:  با توجه به اینکه این فرایند آموزشی تک ساحتی نبوده و در ارتباط و تعامل عوامل مختلف شکل می گیرد ، مولفه هایی از قبیل تفاوت های فردی دانش آموزان ، میزان مشارکت و همراهی والدین ، توانمندی و مشارکت  معلم مدرسه و پذیرش خود کودک می تواند درتعداد جلسات مداخله و مرتفع شدن مشکل دخیل باشد ودانش آموزانی که از حمایت بهتری برخوردارند قطعا زودتر به نتیجه خواهند رسید


 


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3516
کلمات کلیدی