• انتشار: 1399/12/24 - 14:24
  • تعداد بازدید: 853
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
حسینی در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار شد؛

برگزاری هفته فرهنگی دانش‌آموزی استان‌ها/ ایجاد پاتوق کتاب و میز کتاب‌شناسی/ مناسب‌سازی سالن‌ها، اماکن و رویدادهای فرهنگی هنری

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ در بیستمین برنامه گفتگوی هفته که با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای معاونین وزیر آموزش و پرورش برگزار شد به ارائه چند پیشنهاد پرداخت.

4261.mp3 برگزاری هفته فرهنگی دانش‌آموزی استان‌ها/ ایجاد پاتوق کتاب و میز کتاب‌شناسی/ مناسب‌سازی سالن‌ها، اماکن و رویدادهای فرهنگی هنری

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست با تشکر ویژه از وزیر آموزش و پرورش به دلیل ایجاد فرصت گفتگو بین نهاد آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها و همچنین خیرمقدم به وزیر فرهیخته و اندیشمند فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروز دو وزارتخانه نزدیک به لحاظ انجام مأموریت مشترک با موضوع فرهنگ و گسترش سرمایه فرهنگی کنار هم برای گفتگو جمع شده‌اند.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه بدون شک فرهنگ را می‌توان ابزار اصلی فتح قلب‌ها و مغزها و صدها هزار کیلومتر فراتر از مرزها دانست، اظهار کرد: فرهنگ سازه بنیادین و پیش فرض حیاتی توسعه و تحول در ابعاد مختلف است و توسعه دانان آن را موتور محرک و پیشران تحولات پایدار و متوازن جامعه می‌دانند.

وی افزود: از سویی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز پیش از آن که جوهره یا ماهیت نظامی سیاسی و یا اقتصادی داشته باشد ماهیتی فرهنگی دارد. تحلیل ۵۶۰۰ شعار مردم در سال‌های پیروزی انقلاب نشان‌دهنده آن است که بیش از ۸۵ درصد آن شعارها فرهنگی بود.

حسینی در ادامه به بیان چند پیشنهاد با تأکید بر چالش‌های فرهنگی و ظرفیت‌های فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: هم رایی و هماهنگی در حوزه فرهنگ و سیاستگذاری‌های فرهنگی بین دو وزارتخانه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است زیرا یکی از چالش‌های فرهنگی در جامعه ایرانی تضادهای فرهنگی است اصولاً جامعه‌ای که تضادهای فراگیر، کسالت فراگیر و اضطراب فراگیر داشته باشد در مسیر سلامت و توسعه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه عناصر و مؤلفه‌های فرهنگ ایران معمولاً از سه آبشخور فرهنگ دینی و اعتقادی، فرهنگ ملی و فرهنگ غربی تغذیه می‌شوند و موارد زیادی وجود دارد که بین این عناصر تضاد وجود دارد اظهار کرد: به عنوان مثال ۳۰ ضرب المثل وجود دارد که در مقابل عنصر امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد و از جمله این ضرب المثل ها می‌توان به ضرب المثل «عیسی به دین خود موسی به دین خود» اشاره نمود.

وی گفت: برخی از ضرب‌المثل‌ها در مقابل فرهنگ تعاون و همکاری قرار دارد به عنوان مثال «اگر شریک خوب بود خدا هم برای خود شریک می‌گرفت» از جمله این ضرب المثل ها می‌باشد.

وی افزود: در فرهنگ دینی کار و تلاش چون جهاد در راه خدا تلقی شده است اما برخی از ضرب المثل ها نظیر «تا کار کنی کار هست، تا بار بری بار هست» در تضاد با فرهنگ کار و تلاش است.

حسینی گفت: در کنار این موضوع اگر تضادها و گسست‌های نسلی، تضادهای شهر و روستا، تضادهای حاشیه و متن، تضادهای زن و مرد، تضادهای گفتار و عمل و خصوصاً تضادهای سیاسی را بیفزاییم به عمق این موضوع که نیاز جدی جامعه گسترش فرهنگ وفاق، وحدت و همدلی است پی می‌بریم.

معاون وزیر با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ گستردگی و تنوع فرهنگی قومی زبانی جزو کشورهای کثیر المله است اظهار کرد: این موضوع توجه به عناصر مشترک فرهنگی برای افزایش وفاق و گسترش فرهنگ دینی و ملی ایرانی را ضروری می‌سازد که از آن تحت عنوان هویت دینی و ملی نام‌برده می‌شوند.

وی گفت: در سند تحول بنیادین نیز این موضوع به عنوان یک مقوله و جوهره اصلی مورد تأکید قرار گرفته است و در این راستا پرهیز از هویت تقلیلی و توجه به هویت ترکیبی ملی و دینی نکته بسیار مهمی است که باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: برای رهایی از سندروم آشفتگی و تضاد فرهنگی باید به این مقولات توجه نشان داد و هماهنگی و انسجام بین دو وزارتخانه در این راستا بسیار مهم و ضروری است.

معاون وزیر در ادامه با بیان چند پیشنهاد در این حوزه اظهار کرد: گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی با ایجاد میزهای کتاب شناسی در مدارس، ایستگاه‌های کتاب‌خوانی، تجهیز کتابخانه‌های سیار، ایجاد نمایشگاه کتاب دانش آموزی و مسابقات کتاب‌خوانی به شکل گروهی و خانوادگی از جمله موارد همکاری مشترک دو دستگاه می‌تواند باشد.

وی افزود: گردهمایی با موضوع کتاب‌خوانی گروهی و خانوادگی یک فعالیت فرهنگی وفاق آفرین است که می‌تواند گسترش یابد.

حسینی با بیان اینکه در مطالعه اخیر مؤسسه مطالعات اقتصاد و صلح که در آن شاخص جهانی صلح را بررسی نموده است بین صلح جویی و مهربانی و مطالعه رابطه معناداری پیدا شده است اظهار کرد: در این گزارش مهربان‌ترین کشورها ایسلند، دانمارک، اتریش، نیوزلند، سوئیس، فنلاند، کانادا، ژاپن، استرالیا و جمهوری چک بوده‌اند و قهرآمیزترین کشورها هم سوریه، عراق، افغانستان، سودان شمالی، کنگو، پاکستان، کره شمالی، روسیه و نیجریه بر شمرده شده‌اند.

وی افزود: جالب اینکه ایران با بیش از ۶ میلیون نزاع خیابانی در سال و بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در سال گذشته رتبه ۱۳۸ را گرفته است.

وی گفت: در این گزارش در مجموعه اروپا آرام‌ترین قاره جهان و آسیا دعوایی ترین قاره کره زمین گزارش شده است.

وی تصریح کرد: نتیجه گزارش نشان می‌دهد ۵ کشور آرام جهان در صدر کشورهای پر مطالعه قرار دارند و بدون استثنا سرانه مطالعه کشورهای خشونت‌آمیز و دعوا خیز بسیار پایین است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس یافته‌های این مطالعه اگر بتوانیم روزی ۳۰ دقیقه مطالعه مردم را بالا ببریم از سی و چهارمین کشور نزاع دوست دنیا به جمع ده کشور صلح‌دوست می‌پیوندیم اظهار کرد: نکته مهم این بررسی این است که مطالعه حالت ویروسی دارد و چنانچه یکی از افراد خانواده اهل کتاب و مطالعه باشد سایر اعضای خانواده بدان ویروس مبتلا می‌شوند.

معاون وزیر با بیان اینکه برای غلبه بر تضادها و واقع گرایی‌های فرهنگی با تأکید بر نظریه «کوره مذاب» باید تعارضات فرهنگی را به تشابهات تبدیل نماییم اظهار کرد: کوره مذاب بر این نکته تأکید دارد که برخی از عناصر فرهنگ از چنان جاذبه‌ای برخوردارند که امکان گسترانیده شدن آن از یک سو و امکان ذوب تزاحمات فرهنگی را از دیگر سو دارند.

وی افزود: در فرهنگ ایرانی مؤلفه‌ها و عناصر فرهنگی بسیاری وجود دارد که با شناخت درست آن به نسل جوان می‌توان همه خرده‌فرهنگ‌ها را در پرتو این عناصر به وحدت و یگانگی تبدیل کرد که از جمله آن می‌توان به وجود بارگاه منور رضوی، شاهنامه، فردوسی، حافظ و سعدی اشاره کرد.

وی گفت: تعداد زیادی از این مؤلفه‌ها می‌توانند در حکم کوره مذاب عمل نمایند و ترویج کننده فضائل و سوزاننده رذائل فرهنگی در جامعه باشند.

وی تصریح کرد: در این راستا برگزاری هفته‌های فرهنگی در مدارس استان‌ها به شکل موضوعی و چرخشی پیشنهاد می‌شود تا از این طریق این عناصر فرهنگی از بعد هنری و به شکل جذاب و متنوع به دانش‌آموزان شناسایی و معرفی شوند.

معاون وزیر یکی از نقطه‌های اتصال دو وزارتخانه را هنرستان‌های هنرهای زیبا دانست و اظهار کرد: این هنرستان‌ها در ۲۸ استان در حال فعالیت هستند که گسترش این هنرستان‌ها و ایجاد رشته‌های جدید هنری و فرهنگی نکته قابل توجه است که باید نسبت به آن اهتمام ورزیده شود.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی نماییم تا از ظرفیت هنرمندان و انجمن‌های هنری و فرهنگی برای برنامه بوم در مدارس نهایت استفاده صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: ایجاد و حمایت از کانون‌های فرهنگی هنری در مدارس و کانون‌های مساجد به کیفیت‌بخشی به ساحت‌های تعلیم‌وتربیت به‌ویژه ساحت اعتقادی و دینی و زیبایی‌شناختی و هنری کمک شایانی می‌نماید.

حسینی یکی از دغدغه‌های همیشگی وزارت آموزش و پرورش را گفتمان‌سازی و اتصال مفاهیم سند تحول بنیادین به جامعه و گروه‌های مختلف اجتماعی دانست و اظهار کرد: در این راستا با همکاری دو وزارتخانه سالی یک فیلم با سناریوهای مشخص و جذاب منبعث از سند تحول بنیادین می‌تواند ساخته شود و به اکران در آید.

وی گفت: همکاری مشترک بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت آموزش و پرورش در تولید محتوای بازی‌های اثر گذار رایانه‌ای که در اصطلاح فنی به آن بازی‌های جدی می‌گویند بسیار مهم و اساسی است.

معاون وزیر با بیان اینکه در حوزه رسانه‌های دیجیتال همکاری مشترک بین مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال و آموزش و پرورش خصوصاً در بخش تولید محتوا ضرورتی انکارناپذیر است اظهار کرد: همکاری تخصصی بین انجمن‌های هنری نظیر انجمن خوشنویسان ایران و انجمن سینمایی جوانان ایران با آموزش و پرورش بسیار مهم و اثرگذار است و همکاری مشترک در جام باشگاه‌های کتاب وزارت ارشاد و انتخاب سالانه پایتخت کتاب ایران به ویژه در حوزه دانش‌آموزی از دیگر موارد مهم همکاری مشترک می‌باشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در حوزه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چند قلمرو می‌توان نقطه‌های اتصال و همکاری‌های مشترک را گسترش داد اظهار کرد: همان گونه که می‌دانیم نگاه اکثر افراد جامعه به دانش‌آموزان معلول نگاه نقص محور بجای نگاه دارایی مبنا است. تلاش در جهت تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از ضروریات است و باید تلاش کنیم این نگرش از طریق ابزارهای هنری، سینما، موسیقی و ابزارهای تجسمی تغییر یابد.

وی با بیان اینکه برای تحقق جامعه دوستدار انسان، بدون مانع، در دسترس، فراگیر و همگانی باید به سمت مناسب‌سازی جامعه در ابعاد مختلف برای معلولین و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه حرکت کنیم اظهار کرد: مناسب‌سازی اماکن، سالن‌ها، نمایشگاه‌ها،جشنواره‌ها و کتابخانه‌های عمومی از جمله ضروریات است و وجود افراد مسلط به زبان اشاره و خط بریل و همچنین وجود کتاب‌های درشت خط و صوتی در کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نیز ضرورتی انکارناپذیر است.

حسینی افزود: با استفاده از مدل مسابقات ورزشی ملی و بین المللی به شکل پارالمپیک در حوزه مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری هم می‌توان ورود پیدا کرد و پارا جشنواره‌ها و مسابقات در دو سطح ملی و بین‌المللی را شکل داد.

معاون وزیر پیشگیری از بروز معلولیت‌ها را از جمله محورهای مهم قابل‌توجه دانست و اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه می‌تواند با استفاده از ابزار هنری نظیر فیلم در حوزه افکارعمومی و با تولید محصولات فرهنگی اثرگذار بسیار مؤثر ظاهر شود.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر حوزه‌های آموزشی و پرورشی در حوزه توان‌بخشی هم وظایف مهمی را برعهده دارد اظهار کرد: کار در این حوزه با استفاده از ظرفیت هنری به ویژه هنر درمانی، ضریب نفوذ فعالیت‌های توان‌بخشی را به طور معناداری افزایش می‌دهد.

وی در پایان تصریح کرد: امید است در این حوزه‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های مشترک و مطلوبی را با وزارت آموزش و پرورش در قالب تفاهم‌نامه و کارگروه‌های مشترک کاری رقم زند.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4261
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

2 نظر برای این مطلب وجود دارد

فاطمه ابارشی

فاطمه ابارشی

99/12/24 - 15:05

دستمریزاد به جناب دکتر حسینی که همیشه دغدغه ی تعلیم و تربیت را دارند. برای جناب دکتر آرزوی صحت و سلامتی و توفیقات روزافزون از درگاه احدیت مسئلت دارم.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Ahmadi

Ahmadi

99/12/24 - 21:35

سلام، گاهی به دلیل رخوت و اندیشه های فرسوده بخش های دولتی به حال ایران افسوس می خورم، لیکن از خواندن این همه ایده ناب، خلاقانه و نوآورانه در یک نشست دولتی آنهم در حوزه بسیار با اهمیت فرهنگ و آموزش به وجد آمدم و شگفت زده شدم. امیدوارم شرایط اجراپذیری، اجرایی سازی و اجرای آنها نیز فراهم شود. ان شاءالله

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید