• انتشار: 1399/03/21 - 16:17
  • تعداد بازدید: 830
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
دکتر حسینی خبر داد؛

بزرگترین مجتمع آموزشی کشور ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی در یزد به بهره برداری خواهد رسید

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد، اعضای شورای معاونین اداره کل یزد و مدیران مدارس استثنایی شهرستان یزد نشست کارگروه توسعه مدیریت آموزش و پرورش استان یزد برگزار شد.

2978.mp3 بزرگترین مجتمع آموزشی کشور ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی در یزد به بهره برداری خواهد رسید

دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه
 استاندارد سرانه آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در کشور  ۲۸ متر مربع است ولی در حال حاضر این میزان ۱۰ متر مربع است اظهار داشت:
 ‏برای رسیدن به استاندارد ۲۱۰ مدرسه ویژه استثنایی در کشور مورد نیاز است که ۶ مدرسه مربوط به  استان یزد است و در صورت تامین زمین مراحل ساخت این مدارس با همت سازمان نوسازی مدارس آغاز خواهد شد.

وی افزود: با مشارکت خیرین بزرگترین مجتمع آموزشی در کشور ویژه دانش آموزان جسمی حرکتی در یزد به‌زودی به بهره برداری خواهد رسید.

معاون وزیر با بیان اینکه ۷۴۱ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در کشور وجود دارد اظهار داشت: بر اساس برآوردها  ۱۰۰۰  مرکز ویژه اختلالات یادگیری دیگر در کشور نیاز است و  سازمان آموزش و پرورش استثنایی توسعه کمی و کیفی  این مراکز را هدف گذاری کرده است.

وی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت شیفت مخالف مدارس و مشارکت معاونت آموزش ابتدایی علاوه بر ۱۳ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان یزد  ۱۶ مرکز جدید نیز  ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توجه جدی به دانش آموزان دیر آموز را یکی از سیاست های سازمان دانست و افزود: استفاده از ظرفیت مراکز ویژه اختلالات یادگیری بعنوان مراکز پشتیبان مدارس تلفیقی و بویژه  پشتیبان دانش آموزان دیر آموز می تواند منجر به ارتقای کیفیت آموزش این دانش آموزان شود
وی گفت: تالیف چهار کتاب ویژه دانش آموزان دیرآموز و کمک حرفه ای به این دانش آموزان از جمله فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در خصوص دانش آموزان دیر آموز است.
حسینی با اشاره به برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: توجه به حرفه آموزی و تدوین سند جامع آموزش های فنی حرفه‌ای، تولید و یا مناسب سازی هزار کتاب درسی و کمک درسی و اخذ مجوز استفاده  از  ۵۰۰ نیروی تخصصی توانبخشی در قالب نیروهای طرحی از جمله فعالیت های صورت گرفته شده در آموزش و پرورش استثنایی است.

وی گفت: مناسب سازی ۶۴ مدرسه اتیسم و پذیرا به عنوان الگو در تمامی استان ها، آموزش ۵ هزار نفر در قالب نهضت بریل آموزی و زبان اشاره،طرح آموزش همراه با تولید، راه اندازی رشته های جدید مهارتی و احداث سالن های ورزشی درون مدرسه ای  از جمله برنامه های سال جاری می باشد.
وی افزود: با هماهنگی سازمان امور استخدامی در حال حل مشکل نیروی های توانبخشی هستیم تا این نیروها نیز در رسته نیروهای آموزشی قرار گیرند‌.
معاون وزیر با بیان اینکه در قالب نهضت توان افزایی ۸۳ هزار قلم تجهیزات آموزشی، ورزشی و توانبخشی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی با همت خیرین تامین خواهد شد اظهار داشت: در سال جاری تامین این وسایل برای ده هزار دانش آموز با نیازهای ویژه هدف‌گذاری شده است.
حسینی در ادامه با بیان اینکه فلسفه آموزش و پرورش و مکتب فکری حاکم بر نظام آموزشی دانش آموزان با نیاز ویژه بر مبنای پذیرش‌ هفت اصلی است که محور تمام تصمیم گیری ها به شمار می‌رود اظهار داشت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمند سازی، توسعه فرصت آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است و این اصول مبنای توسعه آموزش و پرورش استثنایی است.

وی افزود: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر ازتوسعه دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می گردد.

 ‏وی گفت: وقتی از همه انسان ها و نقش آنها در توسعه سخن می گوئیم دانش آموزان با نیازهای ویژه را نیز شامل می شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش و پرورش نقش خود را در توسعه ایفا  می نمایند.

 ‏حسینی با بیان اینکه بر اساس  « اصل تفاوت های فردی»  انسان ها با یکدیگر متفاوتند اظهار داشت: آموزش و پرورش با این نگاه باید گروه های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آنها را فراهم سازد.

وی افزود: بر اساس اصل تطابق سازی معلمین، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم سازند.
معاون وزیر در ادامه گفت: رویکرد تلفیقی- فراگیر، تغییر جهتی است که نظام تعلیم و تربیت از سمت رویکرد تفکیکی به سمت رویکرد تلفیقی و ترکیبی مبتنی بر فراگیر سازی باید انجام دهد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح   «اصل توانمند سازی» اظهار داشت: باید شرایط توانمند سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه فراهم شود  و آنان را  به حداکثر ظرفیت رشدشان که هدف اصلی تعیم و تربیت است رساند.

وی افزود: بر اساس «اصل توسعه فرصت آفرینی» باید با پیوند نهادهای رسمی، دولتی و عمومی و استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت های آن ها در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی شرایط را برای پذیرش این دانش آموزان در جامعه فراهم آورد.

وی تصریح کرد: بر اساس اصل «تعادل سازی و ایجاد عدالت» و اتکا بر اصول قبلی  قادر خواهیم شد همه آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت و دانش آموزان با نیازهای ویژه را برای نقش آفرینی تربیت نماییم.
معاون وزیر در پایان با اشاره به اینکه سه بسته تحولی با رویکرد سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است اظهار داشت: علاوه بر  تدوین بسته های تحولی،  برنامه های سازمان در سال جاری نیز تدوین شده است که به لحاظ کمی، کیفی و میزان پوشش سند تحول  بنیادین  این برنامه ها ارتقا یافته است.


 



 



 


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2978
کلمات کلیدی