• انتشار: 1399/01/19 - 22:43
  • تعداد بازدید: 721
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
دکتر حسینی تاکید کرد؛

بسته تحولی "مدرسه انطباقی" ضرورتی برای کیفیت بخشی آموزش وپرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بسته تحولی "مدرسه انطباقی" منجر به کیفیت بخشی آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه خواهد شد.

2711.mp3 بسته تحولی "مدرسه انطباقی" ضرورتی برای کیفیت بخشی آموزش وپرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه

 


دکتر سید جواد حسینی در جلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش وپرورش استثنایی درتشریح و تبیین "بسته تحولی مدرسه انطباقی" اظهار داشت: مناسب سازی با هدف ایجاد محیطی بدون مانع و قابل دسترس جهت مشارکت افراد دارای معلولیت در همه حوزه های زندگی و فراهم آوردن فرصتهای برابر برای آنها در برخورداری از امکانات آموزشی و زندگی احتماعی، همانند سایر افراد انجام می شود.


 وی افزود: نظام تعلیم و تربیت باید برای رشد و توسعه انسان ها همه ظرفیت و امکانات را فراهم نماید و یکی از الزامات نظام آموزش و پرورش  دانش آموزان با نیاز ویژه تطابق سازی و مناسب سازی فضا و تجهیزات، محتوا و منابع، معلمان، دانش آموزان عادی، اولیا و مربیان است.


وی تصریح کرد: با پذیرش اصل تفاوت های فردی، نظام تعلیم و تربیت و مدارس باید شرایطی را فراهم آورند تا بر اساس نیاز دانش آموزان، مدارس انطباقی و مناسب سازی شده را شکل دهند و از این مسیر حواس و محدودیت های این دانش آموزان را جبران نمایند.


معاون وزیر با بیان ارکان و مولفه های مناسب سازی اظهار داشت: معلمین، فضای مدرسه، کتب درسی، والدین، دانش آموزان عادی، و تجهیزات آموزشی، پرورشی و توانبخشی باید مناسب سازی شده و بدین طریق شرایط تعلیم و تربیت تطابق سازی شده برای رشد همه جانبه دانش آموزان و مبتنی بر تفاوت های فردی را فراهم سازند.


وی افزود: کتب و مواد آموزشی دانش آموزان عادی متناسب با ویژگی ها و توانایی های دانش آموزان با نیازهای ویژه باید اصلاح و تغییر کند و  همچنین فضای مدارس عادی نیز به منظور حضور دانش آموزان با نیازهای ویزه باید مناسب سازی شود.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه در بسته تحولی "مدرسه انطباقی و مناسب سازی" سه برنامه پیش بینی شده است اظهار داشت: ایجاد شبکه جامع آموزش واطلاع رسانی تخصصی در بستر فناوری اطلاعات و رسانه ، توانمند سازی مدیران و معلمان، شناسایی، هدایت و بهره برداری از فرصتها وامکانات وخلق فرصت های مناسب با نیازها وعلایق و تفاوتهای دانش آموزان با نیازهای ویژه، تدوین و به روز رسانی استانداردها و دستورالعمل های مرتبط با فضای آموزشی، تربیتی و ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه و توجه به تفاوت های جنسیتی وسنی دانش آموزان  از جمله سرفصل های  این سه برنامه بسته تحولی "مدرسه انطباقی و مناسب سازی" است.


 حسینی با بیان اینکه تحقق اهداف برنامه های  بسته مدرسه انطباقی، مستلزم هم افزایی وانسجام درون سازمانی و دستگاههای ذینفع برون سازمانی است، اظهار داشت:  از جمله  دستگاه های برون سازمانی می توان به سازمان بهزیستی، شهرداری ها، وزارت بهداشت، دانشگاهها و آموزش عالی، صدا وسیما و وزارت ارتباطات، فناوری واطلاعات اشاره کرد.


وی در تبیین برنامه ایجاد شبکه جامع اطلاع رسانی تخصصی در بستر فناوری اطلاعات و رسانه گفت:  در این برنامه طراحی وتولید اپلیکیشن جامع آموزش وپرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه، راه اندازی سامانه ندای همراه ویژه معلمان و والدین دانش آموزان تلفیقی  وفراگیر و ایجاد پایگاه مجازی آموزش پیش بینی شده است.


حسینی  معلمان مدارس پذیرا و مدارس ویژه، والدین، دانشجویان، اساتید واقشار جامعه را مخاطبین این فعالیتها بر شمرد و اظهار داشت: 8 سامانه در سازمان و حدود 32 سامانه در وزارت آموزش وپرورش در حال حاضر فعالیت دارند، اپلیکیشن جامع آموزش وپرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه، با هدف یکپارچه سازی همه این سامانه ها طراحی خواهد شد.


وی افزود: همچنین آموزش مبتنی بر تلفن همراه امکان آموزش های تصویری وتعاملی دانش آموزان ویژه را امکان پذیر می کند، که قطعا برون داد آن تغییر نگرش جامعه نسبت به دانش آموزان استثنایی و آشنایی با خدمات آموزشی وتوانبخشی و حمایتی سازمان وتسهیل دسترسی به خدمات می باشد.


 معاون وزیر در تشریح  سامانه تحت وب ندای همراه نیز گفت: پاسخگویی ومشاوره در لحظه و رفع مشکلات آموزشی وتوانبخشی دانش آموزان تلفیقی وفراگیر و  ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی یادگیری از اهداف راه اندازی سامانه ندای همراه است.


 معاون وزیر  هدف از ایجاد پایگاههای مجازی و دیجیتالی آموزش را  دسترس پذیری و ایجاد فرصت برابرآموزشی دانست وگفت: در شرایط کنونی بحران بیماری کرونا، آموزش های مجازی فرصتی برای بردن مدرسه به منزل دانش آموزان و جبران وقفه پیش آمده در آموزش وپرورش دانش آموزان است.


وی با اشاره به لزوم ادامه آموزش های مجازی بعد از شرایط موجود گفت:برنامه های  آموزش مکمل، آموزش در منزل، بیمارستان و موسسات و  آموزش در مواقع بحران آلودگی هوا و بیماری دانش آموزان با نیازهای ویژه با استفاده از بستر آموزش مجازی تسهیل خواهد بود.


 رئیس سازمان آموزش وپرورش با اشاره به برون دادهای بسته تحولی مناسب سازی گفت: نهضت بریل آموزی، نهضت آموزش زبان اشاره، پرورش معلمان چند مهارتی، ایجاد شوق مشارکت در همکاران، ارتقای کیفیت آموزش وپرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه درسیستم آموزش تلفیقی وفراگیر از برون دادهای بسته تحولی مناسب سازی است.


حسینی ایجاد مدارس الگوی  پذیرای دانش آموزان تلفیق و فراگیر را نیز یکی دیگر ازفعالیت های این برنامه برشمرد وگفت: در این فعالیت به دنبال تامین همه جانبه عدالت آموزشی وارائه خدمات باکیفیت درمدارس پذیرا هستیم.


حسینی با اشاره به  نهضت توان افزایی اظهار داشت: نهضت توان افزایی به همه مخاطبین آموزش وپرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه  نظر دارد و به دنبال ارتقای بینش، نگرش، دانش ومهارت مخاطبین در ابعاد مختلف، تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه است.


وی در پایان گفت: علاوه به همه مواردی که عنوان شد، موج اف ام (FM) رادیو نیز به می تواند به آموزش وپرورش دانش آموزان در سیستم تلفیقی و فراگیر کمک نماید.


 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2711
کلمات کلیدی