• انتشار: 1399/01/20 - 21:04
  • تعداد بازدید: 1007
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
حسینی تصریح کرد؛

بسته تحولی “توسعه مشارکت ها، تمرکز زدایی واجتماعی شدن” ،گامی به سوی ارتقاء سلامت وسرمایه اجتماعی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بسته تحولی توسعه مشارکت ها،تمرکز زدایی واجتماعی شدن ،گامی بلند به سوی ارتقاء سلامت وسرمایه اجتماعی آموزش و پرورش استثنایی است.

2718.mp3 بسته تحولی “توسعه مشارکت ها، تمرکز زدایی واجتماعی شدن” ،گامی به سوی ارتقاء سلامت وسرمایه اجتماعی


دکتر سید جواد حسینی درجلسه شورای برنامه ریزی سازمان آموزش وپرورش استثنایی با اعلام خبر رونمایی از بسته های تحولی وزارت آموزش وپرورش در آینده نزدیک گفت: سه بسته تحولی "مداخله بهنگام وطلایی" ، "مناسب سازی ومدرسه انطباقی" و "توسعه مشارکت ها، تمرکز زدایی واجتماعی شدن"  از سازمان آموزش و پرورش استثنایی در  بسته های تحولی وزارت  آموزش وپرورش آمده است.


معاون وزیر، با اشاره به یکی از پژوهش های کشوری در خصوص ادراک سازمانی گفت: در این پژوهش 60 درصد از سازمان ها پیوندی بین بودجه و استراتژی خود برقرار نکرده اند ، 89 درصد از مدیران درماه کمتر از یک ساعت به استراتژی های سازمان می اندیشند و 25 درصد از مدیران نظام پاداش های خود را مبتنی بر استراتژی های سازمانی پرداخت نمی کنند و تنها 5 درصد از کارکنان استراتژی سازمان را درک می کنند.


وی تاکید کرد: براین اساس هر قدر راجع به استراتژی های سازمانی گفتگو شود، تقریب ذهنی بیشتری صورت خواهد گرفت و در نهایت ادراک سازمانی مشترک ایجاد می شود.


وی تصریح کرد: تبیین بسته های تحولی و برنامه های سازمانی با تعریف نقش  همکاران در اجرای این برنامه های تعریف وتعیین می شود.


وی در تشریح لزوم اجرای بسته تحولی توسعه مشارکت وکاهش تمرکز واجتماعی شدن آموزش وپرورش گفت: نظام آموزش و پرورش بشدت متصلب و  متمرکز است و  این ابر وزارتخانه با هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی ومدیریت چند لایه فشار بر پیکر نحیف مدرسه شده است و این فشار نیز منجر به کمی گرایی، سطحی نگری و کاهش کیفیت می شود.


حسینی افزود: این رویه خلاقیت را ازبین می برد و منجر به کاهش انگیزه معلمان می شود و درنتیجه کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت افزایش می یابد.


 وی گفت: اجرای بسته توسعه مشارکت و کاهش تمرکز،  موجب جایگزینی فرهنگ مسئولیت پذیری ومشارکت به جای فرهنگ مقاومت و موجب  میل به جمع گرایی به جای میل به فردیت خواهد شود و همه کارکنان از ستاد تا مدرسه خود را در قبال همه کارهای انجام شده و برنامه هایی که باید اجرا شود، مسئول خواهند دانست.


رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور تصریح کرد: امروز مهم ترین مساله ساختاری آموزش وپرورش تمرکز وکاهش مشارکت است و باید آموزش وپرورش تبدیل به مساله دولت و جامعه ومردم شود.


حسینی عدم اجبار، آگاهی و مسئولیت پذیری را عناصر اصلی مشارکت برشمرد و گفت:  بزرگترین کار معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) جلب مشارکت مردم بود، امام خمینی توده ها را باور کرد ودر نتیجه آن انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.


وی افزود: مسئولیت پذیری، افزایش کیفیت آموزش وپرورش، دفاع از برنامه ها وتصمیمات، افزایش کارایی، فرار از فردیت، ایجاد تعلق خاطر نسبت اهداف وبرنامه ها، کاهش تعارضات از نتایج افزایش مشارکت است.


وی تصریح کرد: به عنوان نمونه  آسیب های اجتماعی در ایران در نتیجه گسترش کسالت وعدم شادابی اجتماعی  وتعارض وتضاد، مدل اضطرب واسترس فراگیر، افزایش یافته است.


وی با بیان نتایج افزایش مشارکت وکاهش تمرکز اظهار داشت: کاهش زمان اجرای پروژه ها، ارتقای توان نیروی انسانی و در نتیجه تسریع در تحقق اهداف سازمانی از نتایج افزایش مشارکت و کاهش تمرکز است.


 معاون وزیر با تشریح مبانی نظری مشارکت اظهار داشت: مشارکت واقعی به شهروندان اقتدار می دهد، چرا که شهروندان در تصمیم گیری، اجرا، نظارت وبهره برداری دخالت دارند.


وی گفت: در قانون اساسی مشارکت در سه سطح کلان، میانی و خرد دیده شده است و سه مدل مشارکت نمادین، مقطعی، مستمر ونظام مند، در قانون اساسی آمده است.


حسینی گفت: در مشارکت واقعی، مشارکت با مردم است،نه مشارکت به جای مردم، مشارکت تقاضامحور به جای عرضه محور، مشارکت برنامه ریزی شده است به جای مشارکت توده ای و اتمیزه شده و این مدل مشارکت تعریف شده و تشکیلاتی است.


وی تصریح کرد: این مشارکت  شاه کلید ارتقای کیفیت است و این شکل مشارکت با اعتمادسازی، نماسازی، ستادسازی، ظرفیت سازی، نهادینه سازی شکل خواهد گرفت.


رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه نتیجه مشارکت با مولفه های یادشده به دو مفهوم بسیار مهم سرمایه اجتماعی و سرمایه اجتماعی منتج می شود اظهار داشت: باید تلاش کرد این مولفه ها هم درجامعه وهم آموزش وپرورش افزایش یابد.


معاون وزیر ارتباطات، اعتمادات، تشکیلات، تسهیلات واطلاعات را پنج شاخص سرمایه اجتماعی دانست و اظهار داشت:بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین سرمایه می داند و بازتولید سایر سرمایه ها نیز درسایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است. هرقدر مشارکت بالا برود،سرمایه اجتماعی نیز توسعه خواهد یافت.


وی با اشاره به مفهوم سلامت گفت: سلامت جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی از مولفه های سلامت است و در این میان مهم ترین رویکرد سلامت اجتماعی است، که مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و درنهایت انطباق اجتماعی از نتایج سلامت اجتماعی است.


معاون وزیر با تشریح ابعاد بسته تحولی "ارتقای مشارکت وکاهش تمرکز: اظهار داشت:  در این بسته تحولی مشارکت در ابعاد درون سازمانی وبرون سازمانی مد نظر قرار گرفته است و در سطح درون سازمانی مشارکت معلمان، مدیران، کارشناسان، بازنشستگان، مدارس، مناطق وادارات و در سطح برون سازمانی مشارکت دانشگاهها، حوزویان وصاحبنظران، اولیاء، دستگاهها وسازمانهای دولتی و دستگاهها وسازمانهای عمومی دیده شده است.


 وی افزود: پارلمان مجازی معلمان، مشارکت اولیاء در قالب پارلمان مشورتی اولیاء، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تاستاد، شبکه سازی انجمن ها  وتشکل های اجتماعی وعلمی معلمین، حضورنمایندگان معلمان در کارگروهها، طرح قشربندی حرفه ای معلمان، مدرسه یاری اولیاء، مشارکت پیشکسوتان، مشارکت استانها، مشارکت دانش آموزان در قالب پارلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه،  مشارکت مدیران ومدارس وکارشناسان از برنامه های دورن سازمانی جلب مشارکت ذینفعان آموزش وپرورش است.


معاون وزیر در تبیین طرحهای جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار داشت: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح 100 دبیرخانه 100 مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی، گسترش کمی وکیفی مدارس ومراکز غیردولتی تعریف شده است.


وی افزود: توسعه کمی وکیفی سازمانهای مردم نهاد درقالب شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامه های توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.


وی تصریح کرد: مشارکت صاحب نظران ودانشگاهیان نیز در قالب برنامه های طرح رصد وکاربست تعریف شده است، همچنین طرح توانبخشی بانک زمان به صورت انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولین در زمان توانمندی و جبران خدمات ایشان در قالب ارائه کارتهای اعتباری مشتمل بر زمان نیاز به دریافت خدمات، دربرنامه های جلب مشارکت های برون سازمان گنجانده شده است.


 معاون وزیر فعالیت در سطوح نمادینه سازی،ستادینه سازی ونهادینه سازی را از استلزامات جلب مشارکت در سطوح دورن وبرون سازمان برشمرد وگفت: دراین راستا شورای راهبردی توسعه مشارکته ای سازمان با وظایف تعریف شده تشکیل خواهدشد،


وی افزود: ذیل این شورا، کارگروه مشارکت معلمان وصاحب نظران، کارگروه مشارکت دانش آموزان، کارگروه مشارکت اولیاء وکارگروه مشارکت پیشکسوتان بخش خصوصی ومردمی ودستگاههای دولتی وعمومی تشکیل می شود.


وی تصریح کرد:برای هریک از کارگروه ها وظایف وکارکردهایی تعریف شده است که هریک در قالب برنامه های عملیاتی تدوین خواهدشد.


 وی مخاطبین بسته تحولی توسعه مشارکت وکاهش تمرکز را کارکنان آموزش وپرورش استثنایی، دانش آموزان، والدین، مشاوران، گروههای توانبخشی، اقشار جامعه برشمرد واظهار داشت: گستره این برنامه ها از ستاد تا مدرسه پیش بینی شده است و امید است با اجرای این بسته تحولی، شاهد ارتقای کمی وکیفی آموزش وپرورش استثنایی و تحقق تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه باشیم.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار استان ها,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2718
کلمات کلیدی