• انتشار: 1399/04/01 - 23:13
  • تعداد بازدید: 624
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
از سوی دکتر حسینی تحولات اداری و سازمانی تشریح شد؛

بکارگیری ۳۳ درصد زنان در پست های مدیریتی، ۲۸ هزار نفر ساعت آموزش کارکنان، رشد ۷۵ درصدی مراکز ویژه اختلالات یادگیری و افزایش ۱۷ برابری پوشش تحصیلی

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونین نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

3026.mp3 بکارگیری ۳۳ درصد زنان در پست های مدیریتی، ۲۸ هزار نفر ساعت آموزش کارکنان، رشد ۷۵ درصدی مراکز ویژه اختلالات یادگیری و افزایش ۱۷ برابری پوشش تحصیلی


 دکتر سید جواد حسینی درنشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص نقشه راه اصلاح نظام اداری اظهار داشت: تفاهم‌نامه سه ساله اصلاح نظام اداری دوره پایانی دوم را طی می کند و در حال ورود به دوره سوم می باشد که در قالب ۹ برنامه باید پیگیری شود.


 ‏وی افزود: مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی، خدمات عمومی در فضای رقابتی، مدیریت سرمایه انسانی، بهبود نظام و فناوری های نوین مدیریتی، توسعه فرهنگ سازمانی، صیانت از حقوق شهروندان، ارتقا پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد اداری و مدیریت بهره‌وری در نظام اداری و اجرایی از جمله برنامه های ۹ گانه می باشد.


وی گفت: این برنامه ها در قالب شاخص های عمومی باید از سوی دستگاه ها برنامه ریزی و اجرایی گردد.


معاون وزیر با بیان اینکه برای تحقق این برنامه ها در آموزش و پرورش استثنایی شورای راهبری  تحول اداری با ۵ کمیته شکل گرفته است اظهار داشت: این کمیته ها شامل کمیته ساختار فناوری و مدیریت، سرمایه انسانی، دولت الکترونیک، صیانت و سلامت اداری و استقرار نظام مدیریت عملکرد در سازمان شکل گرفته است که کیفی شدن فعالیت آنها مورد انتظار است.


وی گفت: تاکنون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با چرخش های تحول آفرین در برخی حوزه ها  از جمله چرخش از سمت تصدی گری در امور به توسعه مشارکت ها و مدیریت فرآیندی، از سوی اطلاعات سنتی به سوی اطلاعات سامانه ای، از ارائه خدمات توانبخشی به سمت خدمات توانبخشی و حمایتی، از کیت های آموزشی به سمت چند رسانه ای، از آموزش های نظری به آموزش های مهارتی و کاربردی، از کتاب های عادی و مناسب سازی شده به سمت کتاب های مناسب سازی شده و ویژه، از سوی مدارس ویژه  به سمت مدارس ویژه و پذیرا، از رویکرد آموزش تفکیکی به سمت تلفیقی و فراگیر سازی و از سوی معلمان تک مهارتی به سمت معلمان چند مهارتی جهت گیری تحولی خوبی را آغاز و هدف‌گذاری نموده است.


وی افزود: تعداد برنامه های سال ۹۹ آموزش و پرورش استثنایی از لحاظ کمی و کیفی تحول یافته است. برنامه ها از ۶ برنامه به ۱۳ برنامه و فعالیت ها از ۱۸ فعالیت به ۴۶ فعالیت افزایش یافته است و همچنین پوشش برنامه ای در سه زیر نظام به  پوشش همه زیر نظام های سند تحول بنیادین ارتقا یافته است.


حسینی افزود: ۶۳ درصد کل برنامه ها و ۷۳ درصد برنامه های بسته های تحولی نوآورانه و تاسیسی هستند.


معاون وزیر با بیان اینکه با توجه به رویکرد مهارتی و حرفه ای ۲۲۴ شایستگی مهارتی در قالب ۳۶ رشته مهارتی در متوسطه حرفه ای تدریس می شود اظهار داشت: در حوزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه دولت الکترونیک فعالیت های زیادی از جمله تولید محتوای الکترونیکی، راه اندازی میز خدمت الکترونیکی، راه اندازی بیش از ۴۶ سامانه تحت وب ، توزیع تبلت بین دانش آموزان گروه کم بینا، توسعه مشارکت ذینفعان سازمان در قالب پارلمان های  مجازی اولیا، مدیران، معلمان و دانش آموزان و طرح جام در آموزش و پرورش استثنایی انحام شده است.


وی افزود: در راستای تضمین و بهبود کیفیت در مدارس استثنایی و اجرای مصوبه ۶۷۳ شورای عالی آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی تهیه و به استان ها ابلاغ شده است.


معاون وزیر با اشاره به سهم زنان در مدیریت در آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: ۳۳ درصد مدیران کلیدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را زنان شایسته تشکیل می دهند.


حسینی با اشاره اهمیت ارتقای نیروی انسانی اظهار داشت: در راستای ارتقای صلاحیت ها و توانمند سازی نیروی انسانی نزدیک به ۲۸ هزار نفر ساعت آموزش به بیش از ۱۲ هزار نفر در قالب ۲۹۷ کارگاه  داده شده است.


وی افزود: در راستای مشارکت و توانمند سازی معلمان و گروه های آموزشی ۱۷ دبیرخانه ملی نیز به استان ها واگذار شده است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: در راستای همکاری درون و برون دستگاهی و به منظور توسعه مشارکت ها با سازمان بهزیستی ، کمیته ملی پارالمپیک، معاونت های ابتدایی، توسعه منابع انسانی، پرورشی، تربت بدنی ، شرکت صنایع آموزشی ایران، مرکز ملی فرش ایران، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان نهضت سوادآموزی، وزارت بهداشت و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تفاهم نامه های همکاری منعقد شده است.


وی افزود: به منظور توسعه کمی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری با راه اندازی ۷۴۱ مرکز نسبت به سال ۱۳۹۳ تعداد این مراکز ۷۵ درصد رشد داشته است.


حسینی تصریح کرد: با ایجاد کارگروه خیرین مدرسه ساز استثنایی و راه اندازی انجمن خیرین حامی دانش آموزان استثنایی کمک های بسیار خوبی از بخش مردمی تاکنون جذب شده است.


معاون وزیر با اشاره به ورود سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عرصه فناوری های نوین و استفاده از فضای مجازی برای آموزش در عصر کرونا اظهار داشت: ارائه ۵ میلیون ساعت آموزش در فضای مجازی، راه اندازی ۷ پایگاه آموزش مجازی، دریافت بیش از ۱۷۰۰ محتوای آموزشی از استان ها جهت بارگذاری در فضای مجازی، راه اندازی ۷ استودیو برای تولید محتوای آموزشی، گسترش فعالیت های آموزشی منزل محور ، ساخت فیلم به زبان اشاره  برای حوزه سلامت از جمله اقدامات نوآورانه در این زمینه بوده است.


وی افزود: تجهیز اتاق های بازی تمامی مدارس ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی، راه اندازی ۱۶ مرکز مشاوره، توسعه فعالیت های قرآنی و تربیت بدنی نیز از دیگر جهت گیری های خوب سازمان آموزش و پرورش استثنایی می باشد.


حسینی در ادامه گفت: ارائه خدمات حمایتی در ۱۶ عنوان، ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای، تولید بیش از ۳۵ درس افزار و کیت، برگزاری جشنواره های تولید محتوای الکترونیکی، افزایش ۱۷.۵ برابری پوشش تحصیلی و ۸۰ برابری آموزش های تلفیقی فراگیر از دیگر فعالیت های تحولی آموزش و پرورش استثنایی می باشد .


وی افزود: تدوین ۳ بسته تحولی در راستای سند تحول بنیادین در سال جاری نیز در راستای تحولات کمی و کیفی و ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد توجه قرار گرفته است.


  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار موضوعی,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3026
کلمات کلیدی