از سوی دکتر حسینی تشریح شد؛
تحلیل آماری فعالیت آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد/عضویت صد درصدی مدارس و 74 درصدی معلمان
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تمامی مدارس ، 73.4 معلمان و 50.7 درصد دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی عضو شبکه شاد شده اند و از این بستر برای آموزش استفاده می کنند.
دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه شیوع کرونا فضای تاریک، مبهم و از پیش تعیین نشده با کارکردهای پنهان بوجود آورد اظهار داشت: حرکت از سمت تاریکی به روشنایی و تبدیل کارکردهای پنهان به کارکردهای آشکار منجر به پذیرش و زیست با این فضا خواهد شد و شبکه شاد کارکردی آشکار از امر آموزش در این فضا می باشد.
وی افزود: شاد یک ابر پروژه فناوری اطلاعات در کشور است و علاوه بر کارکرد آن در این ایام در دوران پسا کرونا نیز کارکردهای زیادی خواهد داشت و می تواند مکمل آموزش های حضوری باشد.
وی با بیان اینکه دوام، ارتقاء و ماندگاری شبکه شاد مستلزم مشارکت تمامی ذینفعان است اظهار داشت: استمرار آموزش با روش های جذاب، استفاده از آموزش های ترکیبی و تلفیقی در این شبکه، ارزیابی محتواهای آموزشی بارگذاری شده در شاد و استفاده از ظرفیت استارتاپ های فعال در آموزش مجازی می تواند به ارتقای کیفیت آموزش در این شبکه منجر شود.
معاون وزیر با اشاره به فعالیت های آموزشی صورت گرفته شده در ایام کرونا اظهار داشت :اجرای 320 هزار ساعت آموزش مجازی (منزل محور و فرد به فرد) توسط 22 هزار و 500 نفر از کادر اداری، مدیران و معلمان آموزش و پرورش استثنایی، تشکیل 10 هزار گروه مجازی در 2 هزار مدرسه استثنایی و مدارس تلفیقی، ایجاد پایگاه و مدرسه مجازی در 7 استان، تهیه و تدوین 4 فیلم 100 واژه و عبارت به زبان اشاره وآموزش و مشاوره از طریق مراکز راهنمایی و مشاوره و 741 مرکز مشکلات ویژه یادگیری از جمله فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در ایام کرونا می باشد.
وی افزود: آموزش به بیش از 42 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح تلفیقی- فراگیر، ایجاد پارلمان مجازی معلمان و پارلمان مشورتی مجازی اولیاء، آموزش به 90 هزار نفر از اولیا از طریق 25 هزار ساعت مشاره تلفنی و برگزاری 2 هزار و 476 ساعت آموزش نکات بهداشتی از دیگر فعالیت ها می باشد.
حسینی با بیان اینکه پس از راه اندازی شبکه شاد تمرکز سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز بر ارائه آموزش ها در این شبکه قرار گرفت اظهار داشت: کارگروهی در ستاد و آموزش و پرورش استثنایی برای نظارت، بهبود کمی و کیفیی آموزش در شبکه شاد تشکیل شده است ودر همین راستا 5 استودیو ضبط فیلم و صدا در استان های کشور جهت تولید محتوای آموزشی استاندارد راه اندازی شده است.
معاون وزیر در ادامه با بیان آمار تحلیلی فعالیت آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد اظهار داشت: تمامی 2 هزار و 750 مدرسه استثنایی ثبت شده در سناد عضو شبکه شاد شده اند و 44 هزار و 760 معلم درس از 60 هزار و 95 معلم درس ثبت شده در سناد معادل 73.4 درصد معلم درس ها عضو شبکه شاد شده اند.
وی افزود: استان های خراسان شمالی، کرمانشاه، قم ، بوشهر، چهار محال بختیاری و خوزستان به ترتیب بهترین عملکرد در عضویت معلم درس در شبکه شاد را داشته اند.
حسینی با اشاره به تعداد کلاس درس های تشکیل شده در شاد اظهار داشت: از 11 هزار و 356 کلاس درس ثبت شده در سناد9 هزار و 760 کلاس درس معادل 85.9 درصد در شاد تشکیل شده است و استان های خوزستان، همدان، البرز، قم، کرمانشاه و لرستان به ترتیب بهترین عملکرد در این زمینه را داشته اند.
وی افزود: از 68 هزار و 804 دانش آموز ثبت شده در سناد 34 هزار و 865 دانش آموز استثنایی معادل با 50.7 درصد عضو شبکه شاد شده اند که استان های همدان، خوزستان، خراسان شمالی، لرستان و هرمزگان بهترین عملکرد را در این زمینه داشته اند.
حسینی در ادامه گفت: مدارس دوره اول و دوم متوسطه و دوره ابتدایی با حداکثر درصد به شبکه شاد پیوستهاند و دوره دوم متوسطه در مولفههای «کلاس درس» و «تعداد دانشآموز» رتبه اول را دارد که این نشان از اهمیت معلمان در ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان جهت شرکت در کنکور و دریافت دیپلم می باشد.
وی افزود: همچنین در بررسی متغیر دوره های تحصیلی پایینترین رتبه در تمامی مولفهها به دوره اول متوسطه پیش حرفهای تعلق گرفته است. دوره ابتدایی علیرغم کسب رتبه بالا در متغیر «معلم درس»، در متغیر «تعداد دانشآموز» عضو شبکه شاد رتبه پایین رادریافت نموده است