• انتشار: 1399/10/16 - 14:03
  • تعداد بازدید: 1732
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دکتر حسینی در شورای سیاست‌گذاری آزمون‌ها تأکید کرد؛

تشخیص و غربالگری بهنگام از طریق آزمون‌های روا، پایا و استاندارد

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، اعضای شورای سیاست‌گذاری آزمون‌های سازمان و حضور ویدئو کنفرانسی دکتر مینایی از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر فرامرزی از دانشگاه اصفهان، دکتر علی صمدی از دانشگاه ایرلند، دکتر هادی صمدی از دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر دستجردی از دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر عسکری از دانشگاه اصفهان نشست شورای سیاست‌گذاری آزمون‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد.

3868.mp3 تشخیص و غربالگری بهنگام از طریق آزمون‌های روا، پایا و استاندارد

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست با تأکید بر اینکه تشخیص مناسب و بهنگام منجر به مداخله بهنگام می‌شود اظهار کرد: تشخیص و غربالگری با تمامی ابزارهای استاندارد گام اول در مداخلات بهنگام است و لزوم تشخیص و غربالگری صحیح نیز وجود آزمون‌های روا، پایا و استاندارد است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه جدید شورای‌عالی انقلاب فرهنگی متولی آموزش و توان‌بخشی کودکان از بدو تولد تا ۶ سالگی نیز آموزش‌وپرورش است اظهار کرد: ساختاری ذیل معاونت آموزش ابتدایی برای نوآموزان از بدو تولد تا ۶ سالگی تشکیل خواهد شد و این مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی موجب غربالگری و تشخیص و مداخلات بهنگام از بدو تولد خواهد شد.

وی افزود: مداخله بهنگام و غربالگری یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری است و اضافه‌کردن آیتمی در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای مشکلات یادگیری و همچنین استفاده از نتایج غربالگری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت از جمله راه‌های دیگر مداخله بهنگام است.

حسینی در ادامه گفت: استراتژی اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کاهش هر چه بیشتر سن تشخیص و نگاه فعال به‌جای نگاه منفعل، نگاه پیشگیرانه به‌جای نگاه درمان‌گرایانه و دور شدن از انگ‌زنی و نگاه اصلاحی است.

حسینی با بیان اینکه در حوزه نوآموزان و دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری نیز باید ورود کامل پیدا کنیم اظهار کرد: عمل پیش‌دستانه در غربالگری و تهیه آزمون‌های استاندارد موردنیاز برای این حوزه، گسترش فعالیت مراکز مشکلات یادگیری به مدارس و خانواده‌ها و افزایش مخاطبین تحت پوشش مراکز مشکلات ویژه یادگیری با افزایش سن پوشش به ۱۷ سال و پوشش دانش‌آموزان دیرآموز و استثنایی موضوعات اصلی در این حوزه است.

 حسینی خواستار تشکیل دبیرخانه غربالگری و تشخیص ذیل شورای سیاست‌گذاری آزمون‌ها شد و افزود: به‌روزرسانی آزمون‌های مراکز جامع، ایجاد پایگاه‌های دائمی سنجش در استان‌ها، کاهش سن سنجش به قبل از پیش‌دبستانی و توانمندسازی آزمون گرها و آموزش مدام آنها از جمله مواردی است که شورای سیاست‌گذاری آزمون‌ها باید بر آنها تمرکز کند.

وی افزود: روایی سنجی و پایش مدام آزمون‌ها، به‌روزرسانی این آزمون‌ها و بررسی و استفاده از آزمون‌های استاندارد بین‌المللی از دیگر مواردی است که شورای سیاست‌گذاری آزمون‌ها باید به آنها ورود پیدا کند.

معاون وزیر با تأکید بر اینکه نگاه علم پایه یکی از استراتژی‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است اظهار کرد: مهم‌ترین شورایی که می‌تواند آموزش‌وپرورش استثنایی را وارد عرصه خدمات عالمانه و کارشناسی کنند، شورای سیاستگذاری آزمون‌ها است که مجموعه‌ای از متخصصین درون و برون‌سازمانی و اساتید دانشگاهی است.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3868
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید