• انتشار: 1400/04/11 - 12:03
  • تعداد بازدید: 961
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در شورای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش تصویب شد؛

تشکیل شورایی برای بررسی افزایش گروه‌های تحت پوشش، تشکیل شورای فراگیر سازی آموزش‌وپرورش و تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی استان‎ها

شورای سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و اعضای این شورا تشکیل شد و در این نشست تشکیل شورایی برای بررسی افزایش گروه‌های تحت پوشش، تشکیل شورای فراگیر سازی آموزش‌وپرورش و تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی استان‎ها به تصویب رسید.

4746.mp3 تشکیل شورایی برای بررسی افزایش گروه‌های تحت پوشش، تشکیل شورای فراگیر سازی آموزش‌وپرورش و تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی استان‎ها

 به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛ دکتر سید جواد حسینی در این نشست در خصوص افزایش تعداد گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حال حاضر 7 گروه دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی، با آسیب شنوایی، چندمعلولیتی، جسمی حرکتی، با آسیب بینایی، با اختلال‌های رفتاری هیجانی و با مشکلات ویژه یادگیری را تحت پوشش دارد.

وی افزود: پیشنهاد سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی ایجاد سه گروه کودکان و دانشآموزان با اختلال طیف اتیسم، گروه نارسایی کمبود توجه و بیش‌فعالی و گروه آسیبهای گفتار و زبان است.

وی افزود: خدمات آموزشی و توان‌بخشی به کودکان و دانش‌آموزان طیف اتیسم در حال حاضر در قالب گروه کودکان و دانش‌آموزان با اختلال هیجانی رفتاری ارائه می‌شود، بااین‌حال به دلیل ماهیت نوروسایکولوژیک این اختلال، ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی مستلزم ملاحظات تخصصی و ویژه‌ای است.

وی گفت: به استناد پنجمین راهنمای تشخیصی آماری اختلال‌های روان‌شناختی، یکی از شایع‌ترین اختلال‌های دوره کودکی و نوجوانی اختلال نارسایی توجه و بیش‌فعالی می‌باشد که به‌عنوان یکی از اختلال‌های عصبی تحولی، خود زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات شناختی و اجتماعی کودکان و نوجوانان است.

وی گفت: تکانشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی، نه‌تنها عملکرد تحصیلی و ارتباطی این گروه از کودکان و دانش‌آموزان در محیط مدرسه را با چالش جدی مواجه می‌کند، بلکه اولیای مدرسه و سایر دانش‌آموزان را نیز به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و براین‌اساس در بسیاری از نظام‌های آموزشی، این گروه از دانش‌آموزان به‌عنوان یک طبقه مجزا خدمات توان‌بخشی شناختی و اصلاح رفتار را دریافت می‌نمایند.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه بی‌تردید بسیاری از کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در معرض آسیب‌های گفتار و زبان هستند اظهار کرد: کودکان و دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی؛ با آسیب شنوایی؛ جسمی حرکتی؛ طیف اتیسم و حتی کودکان با مشکلات یادگیری ویژه از آسیب‌های گفتار و زبان رنج می‌برند و علاوه بر این میزان شیوع آسیب‌های گفتار و زبان در میان دانش‌آموزان عادی نیز بسیار بالاست.

وی گفت: این در حالی است که توانایی‌های بنیادین گفتار و زبان، همچون آگاهی واج‌شناختی و استدلال کلامی و توانایی برقرار ارتباط کلامی روان، پیش‌نیاز عملکرد موفق اجتماعی و تحصیلی کودکان و دانش‌آموزان در محیط مدرسه و اجتماع است.

  معاون وزیر با اشاره به دستور کار دوم شورای سازمان مبنی‌بر تشکیل شورای فراگیر سازی آموزش‌وپرورش گفت: بی‌تردید یکی از افتخارات نظام آموزشی در جمهوری اسلامی ایران، اجرای برنامه تلفیق و فراگیر سازی هم‌راستا با نظام‌های آموزشی مترقی در جهان است. بااین‌حال دستیابی به اهداف این برنامه فاخر مستلزم هماهنگی، هم‌اندیشی و هم‌راستایی ارکان نظام آموزشی کشور و فراتر از آن دستگاه‌های برون‌سازمانی است.

وی افزود: براین‌اساس در آیین‌نامه اجرایی طرح تلفیقی فراگیر، شورای راهبردی فراگیر سازی آموزش‌وپرورش پیش‌بینی نشده است و ایجاد این شورا در هم‌افزایی در انسجام عینی طرح کمک شایانی خواهد بود.

 حسینی در خصوص دستور کار سوم و تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی استانها گفت: یکی از چالش‌ها و مشکلات روی میز که باعث اختلال در فرایند کیفیت‌بخشی و پشتیبانی از فعالیت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است، عدم هماهنگی درون و برون‌سازمانی است.

وی افزود: عدم وجود ساختار اداری در سطح استان‌ها و مناطق آموزشی کشور یکی از دلایل روشن این عدم هماهنگی است.

وی گفت: براین‌اساس، تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی استانها بدون تحمیل بار مالی و تشکیلاتی باهدف تسهیل، تسریع، هماهنگی و هم‌رأیی در فرایند اجرای برنامه‌های سازمان ضروری است.

وی تصریح کرد: ضمن آنکه ارتباط ساختاری از سطح استان به مناطق فقط از طریق رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان برقرار است درحالی‌که رؤسای مناطق احساس مسئولیت و نقش چندانی ندارند و ایجاد این شورا در سطح استانی و مناطق این ارتباط ارگانیک را تسهیل می‌سازد.

 شایان‌ذکر است در این نشست پس از بحث و ارائه نظرات اعضای شورا مصوب شد شورایی برای بررسی افزایش گروه‌های تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تشکیل شود و نظر این شورابه عنوان مصوبه اعمال شود. همچنین تشکیل شورای فراگیر سازی آموزش‌وپرورش و شورای هماهنگی و پشتیبانی توسعه آموزش‌وپرورش استثنایی استانها نیز در این نشست مورد تصویب اعضای شورای سازمان قرار گرفت.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4746
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید