• انتشار: 1400/07/21 - 12:01
  • تعداد بازدید: 1582
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

تعداد دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا در کلاس درس نباید بیش از ۶ نفر باشد/ ظرفیت کلاس اتیسم فقط ۳ نفر است

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره میزان ساعت آموزش حضوری دانش‌آموزان با نیاز ویژه در کلاس درس بیان کرد: هر جلسه کلاس درس در فضای آموزشی دوره پیش دبستان و پایه‌های اول تا سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه، چهارم تا ششم ۳۵ دقیقه و دوره‌های بالاتر تحصیلی را ۴۵ دقیقه توصیه کردیم.

5236.mp3 تعداد دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا در کلاس درس نباید بیش از ۶ نفر باشد/ ظرفیت کلاس اتیسم فقط ۳ نفر است

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی؛  "مجید هداوند" معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی  درباره شرایط آموزش حضوری در مدارس استثنایی اظهار داشت: پیرو بخشنامه وزارت آموزش و پرورش استلزاماتی درباره چگونگی حضور دانش‌آموزان استثنایی، در گروه‌های مختلف و در دوره‌های تحصیلی گوناگون به استان‌ها اعلام شده است.

وی افزود: ما تاکید کردیم که مدارس استثنایی طبق بخشنامه‌های وزارت آموزش و پرورش درباره الگوی فعالیت‌های آموزشی تربیتی مدارس در شرایط کوید ۱۹ و بخشنامه معاونت متوسطه در خصوص بازگشایی عمل کنند.

هداوند با اشاره به بازگشایی آرام مدارس استثنایی گفت: در ارتباط با دانش آموزان استثنایی تاکید شده، اصل بر سلامت و ایمنی دانش‌آموزان و معلمان است، بنابراین اعلام شده که آموزش به شیوه حضوری در مدارس به صورت خیلی آرام و تدریجی باشد.

وی با تاکید بر واکسیناسیون تمام افراد مرتبط با دانش آموزان استثنایی گفت: حتما مدیران مدارس نسبت به واکسیناسیون کامل نیروهای اداری آموزشی، توانبخشی مدرسه و رانندگان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان نظارت داشته باشند، زیرا دانش‌آموزان ما جهت ورود به مدرسه نیاز به سرویس ایاب و ذهاب دارند. در این زمینه حتی ابلاغ اعتبار هم به استان‌ها شده است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: همچنین باید پروتکل‌های بهداشتی را در سرویس‌های ایاب و ذهاب لحاظ کنند. علاوه بر این ما تاکید کردیم که دروس کارگاهی هنرستان‌های استثنایی و دوره دوم متوسطه کار و دانش خاص دانش آموزان با نیاز ویژه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فواصل اجتماعی به شیوه حضوری ارائه شود.

وی درباره ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان با نیاز ویژه بیان کرد: آموزش در مراکز آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به شکل حضوری است، زیرا آموزش آنها به شکل انفرادی است.

هداوند درباره ظرفیت آموزش حضوری برای مدارس استثنایی گفت: مدارس استثنایی با جمعیت تا ۵۰ نفر را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شوند. البته تاکید کردیم که تعداد مجاز در کلاس‌های دانش آموزان آسیب دیده بینایی شنوایی و کم توان ذهنی شش نفر بیشتر نباشد و اگر بیش از شش نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.

وی در خصوص میزان حضور سایر دانش آموزان در کلاس درس گفت: در گروه‌های طیف اتیسم، جسمی حرکتی و چند معلولیتی حداکثر باید سه نفر در کلاس درس حضور داشته باشند، اگر بیش از سه نفر باشند باید به دو گروه تقسیم شوند.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص زمان کلاس‌های حضوری بیان کرد: به مدارس اعلام شده زمان کلاس‌های حضوری را کوتاه‌تر در نظر بگیرند. همچنین امکان تهویه و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به عهده شورای مدرسه و مدیر مدرسه است.

هداوند خاطرنشان کرد: هر جلسه کلاس درس در فضای آموزشی دوره پیش دبستان و پایه‌های اول تا سوم ابتدایی ۳۰ دقیقه، چهارم تا ششم ۳۵ دقیقه و دوره‌های بالاتر تحصیلی را ۴۵ دقیقه توصیه کردیم.

وی افزود: اگر تعداد دانش آموزان بیش از ۵۰ نفر باشد باید گروه بندی‌ها مطابق بخشنامه الگوی فعالیت‌های آموزشی وزارتخانه انجام شود. اولویت تشکیل کلاس‌ها با نوآموزان و دانش آموزان پیش دبستانی پایه‌های اول و دوم است.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش گفت: نظارت بر نحوه آموزش دانش‌آموزان تلفیقی- فراگیر و همچنین دانش آموزان با کم توانی ذهنی که در مدارس روستایی و صعب‌العبور مشغول به تحصیل هستند به عهده مدیر مدرسه پشتیبان است. ما دستورالعمل ارائه خدمات توانبخشی را ارسال کردیم، به این منظور که در صورت باز بودن مراکز آموزشی به شکل حضوری، باید بحث غربالگری و معاینات دانش آموزان رو در رو انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون چند درصد دانش آموزان استثنایی در مدارس حاضر هستند؟ گفت: در این دو، سه هفته‌ای که از مهرماه گذاشته ما مدارس زیر ۵۰ نفر را بررسی کردیم، تقریبا بین ۳۰ تا ۳۵ درصد به شکل حضوری آموزش دیدند. سایر موارد هم به شکل ترکیبی و غیرحضوری بوده است.

هداوند در پاسخ به این سوال که آیا با شروع آموزش حضوری، رویه آموزش مجازی برای دانش آموزان استثنایی ادامه خواهد داشت؟ گفت: آموزش مجازی در هر صورت جزو لاینفک آموزش حتی پس از دوره کرونا خواهد بود.

وی افزود: ما ۳۲ پایگاه آموزش مجازی در استان‌ها راه‌اندازی کردیم که از این به بعد معلمان و همکاران توانبخشی ما بتوانند محتواهای الکترونیکی تولید کنند.

هداوند در پاسخ به این سوال که از سوی معاونت سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام شده که دانش‌آموزان استثنایی در اولویت دریافت واکسن هستند. واکسیناسیون این دانش آموزان به چه صورتی پیش می‌رود و تاکنون چه تعداد واکسینه شده‌اند؟ گفت: نزدیک به صد در صد معلمان ما دز اول واکسن را دریافت کرده و برخی هم اکنون دز دوم را دریافت می‌کنند، اما در خصوص دانش آموزان، ما پیگیری‌هایی کردیم که دانش‌آموزان استثنایی و خانواده‌های آن‌ها حتما تحت واکسیناسیون قرار بگیرند. بعد از اینکه دولت اعلام کرد که همه دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال می‌توانند واکسن بزنند، مشغول جمع آوری آمار هستیم.

معاون برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش در پایان گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز در مدارس خاص استثنایی ما هستند و نزدیک به هفتاد هزار دانش‌آموز به صورت تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی حضور دارند. تقریبا نزدیک به ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در بیش از ۱۷۰۰ مدرسه استثنایی در مهرماه ۱۴۰۰ هستند.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 5236
کلمات کلیدی
راضیه  آخوندی

راضیه آخوندی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید