• انتشار: 1399/02/14 - 15:14
  • تعداد بازدید: 860
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
با حضور دکتر حسینی صورت گرفت؛

تقدیر ویدئو کنفرانسی از 320 معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور

با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اعضای شورای معاونین، روسای و کارکنان ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها و 10 معلم نمونه از هر استان مراسم بزرگداشت هفته معلم و تقدیر از معلمین نمونه استان ها با حضور 650 همکار به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

2797.mp3 تقدیر ویدئو کنفرانسی از 320 معلم نمونه آموزش و پرورش استثنایی کشور

 


دکتر سید جواد حسینی در این نشست مجازی با بیان اینکه سومین روز ایام بزرگداشت هفته معلم "معلم و مرجعیت علمی و اجتماعی" نامگذاری شده است اظهار داشت: بر اساس نتایج بررسی های صورت گرفته شده معلمین به عنوان اولین قشر مورد اعتبار جامعه شناخته می شوند و همواره معلمین به عنوان مرجع علمی و اجتماعی جامعه هستند.


وی با بیان اینکه امام خمینی ( ره)  معلمی را شغل انبیا می دانستند اظهار داشت: بر اساس سخن امام خمینی (ره) معلمی شغل انبیاست اما باید به چرایی و فلسفه این جمله امام پرداخت.


معاون وزیر  با بیان اینکه پیامبران اولین معلمان هستند که از ذات باری تعالی حکم رسالت خویش را دریافت کرده اند اظهار داشت: در آیه 25 سوره حدید آمده است " لقدْ أرْسلْنا رسلنا بالْبيّنات وأنْزلْنا معهم الْكتاب والْميزان ليقوم النّاس بالْقسْط  "  خداوند متعال در این آیه می فرماید" همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند"


وی  افزود: بزرگترین رنج بشر نابرابری های اجتماعی و بی عدالتی است  و جامعه ای که در آن عدالت برقرار شود به توسعه خواهد رسید و در این آیه  استقرار عدالت یعنی حیات طیبه و جامعه توسعه یافته هدف رسالت پیامبران ذکر شده است.


وی گفت: بر اساس این آیه استقرارعدالت از طریق  استدلال و دلیل روشن ، کتاب که نشان شناخت و آگاهی و دانش افزایی است و میزان یا منطق میسر است


حسینی تصریح کرد:  این مدل پیامبران برای پیاده سازی عدالت، مدلی آموزشی و پرورشی است و تنها کسانی می توانند این مدل را پیاده کنند که مشی معلمی داشته باشند.


 معاون وزیر با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند "إنّما بعثت معلّماً" و این بدین معنی است که پیامبر اکرم معلم برانگیخته شده است، اظهار داشت:  پیامبر اکرم در این حدیث می فرمایند من  مبعوث شدم تا جامعه مترقی و همراه عدالت را با مشی معلمی پیاده کنم.


وی افزود: پیامبران رسولان آگاهی و رهایی ما از جعل هستند، آنان مشوقان و مروجان عدالت هستند و معلمین نیز چنین رسالت بزرگی بر عهده دارند و نباید به سادگی از این رسالت گذشت.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر اینکه در تجارب جهانی نیز رابطه معنا داری بین توسعه یافتگی و نظام تعلیم و تربیت دیده می شود افزود: آموزش و پرورش پیشرفته منجر به توسعه یافتگی جامعه می شود و کشور هایی نظیر ژاپن و مالزی که بر آموزش و پرورش تاکید ویژه ای داشتند اکنون در زمره کشورهای توسعه یافته دنیا قرار دارند.


وی افزود: با تمام وجودی که منابع اولیه ژاپن صفر است ولی در رتبه اول توسعه قرار دارد و این نیز حاصل توجه ویژه این کشور به آموزش و پرورش و معلیمن است و به همین دلیل است که معلمین در ژاپن و محله به عنوان سلاطین جامعه شناخته می شوند.


وی تصریح کرد: مالزی کشور دیگری است که تمامی سازمان ها و وزارتخانه ها در آن ملزم هستند برای طرح های خود پیوست آموزش و پرورشی هم تهیه کنند و این توجه ویژه به آموزش و پرورش است که مالزی را در مسیر توسعه قرار داده است.


 معاون وزیر با بیان اینکه "در نظریه سرمایه انسانی رسالت آموزش و پرورش  تبدیل  منابع انسانی به سرمایه انسانی است"  اظهار داشت: سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه جوامع است و پر بازده ترین سرمایه گذاری در تمامی ابعاد، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است و بیش از پنجاه درصد سرمایه ملی کشورها ناشی از سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است


وی  در ادامه گفت: آموزش و پرورش نهاد تحول است، مدرسه سازمان اصلی تحول، کلاس درس واحد تحول و معلم نیز عامل تحول است و  باید مدرسه که سازمان اصلی تحول است ‌را دریابیم.


حسینی مهمترین بعد اصلی مدرسه را نیروی انسانی شامل دانش آموزان و معلمان دانست و افزود: ۶۶ درصد اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین بر منابع انسانی تاکید دارد و مدیریت و رهبری در مدرسه عامل  اصلی تحول در مدرسه است


وی گفت: آموزش و پرورش باید به گونه ای عمل کند که پیوند بین  مدرسه زندگی  یا مدرسه مهارتی با آموزش و پرورش ارگانیک و جامعه برقرار شود.


معاون وزیر با تاکید بر اینکه معلمان جامعه باید از منزلت و مرتبت  لازم برخوردار باشند اظهار داشت: عامل و منبع اصلی تحول در جامعه معلمان آن جامعه هستند به همین دلیل باید اذعان کنیم که تحولات جامعه با تحولات کیفی در منابع انسانی آموزش و پرورش یعنی معلمان رقم خواهد خورد.


وی  با بیان اینکه  از دید مقام معظم رهبری معلمان در بالاترین رتبه جامعه قرار دارند و  بالاترین سرمایه گذاری ها باید  در آموزش و پرورش صورت گیرد اظهار داشت:  باید اذعان کنیم حد هیچ جامعه ای از حد معلمان خویش بالاتر نخواهد رفت  و  معلمان جامعه میزان الحراه جامعه هستند و لذا باید  مدام انگیزه ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان ارتقا یابد


حسینی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا با تمام مشکلاتی که برای جامعه ایجاد کرد، فرصت هایی نیز ایجاد کرد و یکی از این فرصت ها استفاده از فناوری های نوین در آموزش است افزود: استفاده از فناوری های نوین علیرغم تمامی مزایا، مشکلاتی خصوصا برای برخی از طیف های دانش آموزان با نیاز های ویژه  دارد که باید به مرور این مشکلات حل شود.


وی افزود: شبکه شاد شبکه ای امن، ویژه و اختصاصی آموزش و پرورش است که بایدبه مرور بر ظرفیت های آن اضافه شده و مشکلات احتمالی آن نیز حل شود.


وی تصریح کرد: ایجاد بانک جامع آموزش های مجازی از طریق جمع آوری آموزش های همکاران و تولید محتوای آموزشی از جمله برنامه های ارتقای آموزش های مجازی است.


معاون وزیر ‏تسهیل زمینه های مشارکت معلمان در تصمیم گیری وتصمیم سازی را یکی از سیاست های راهبردی سازمان آموزش وپرورش استثنایی دانست و افزود: ‏به همین منظور در کنار دو بسته تحولی «مدرسه انطباقی» و «مداخلات بهنگام طلایی»‌ در سال جاری بسته «توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن » برای گسترش زمینه های مشارکت در ابعاد کمی و کیفی معلمان فرهیخته  طراحی و هدف گذاری شده است.


وی افزود: راه اندازی پارلمان مشورتی معلمان، مدیران، دانش آموزان و  اولیا، طرح های جام ، کاربست مطالعات ملی و بین المللی و نظام تصمیم گیری از‌کف تا ستاد، قشر بندی حرفه ای معلمان، راهبران بالینی و ایجاد گنجینه مدیریتی سازمان از جمله طرح های مشارکتی در آموزش و پرورش استثنایی است.


 



 



 



 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 2797
کلمات کلیدی