• انتشار: 1399/07/09 - 16:54
  • تعداد بازدید: 736
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
از سوی دکتر حسینی در شورای معاونین شهرستان های تهران تشریح شد؛

توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی محور و نظریه امتداد سه اصل نظام تعلیم و تربیت/ سهم شهرستان های استان تهران از بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی

با حضور معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش نشست شورای معاونین آموزش و پرورش شهرستان های تهران برگزار شد.

3537.mp3 توسعه انسان مبنا، نظریه دارایی محور و نظریه امتداد سه اصل نظام تعلیم و تربیت/ سهم شهرستان های استان تهران از بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی

 


به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی دکتر سید جواد حسینی در این نشست که مدیران مدارس استثنایی شهرستان های تهران نیز حضور داشتند اظهار داشت: یکی از ویژگی های آموزش و پرورش شهرستان های تهران مواجهه با ترکیبی موزاییکی از جمعیت دانش آموزی است که پیچیدگی این جمعیت دانش آموزی  موجب سختی فعالیت در آموزش و پرورش می شود.


وی افزود: سیال بودن جمعیت، مهاجرت پذیری، کم بودن هویت ها، پایین بودن سطح رفاه، جمعیت بالای حاشیه نشین و بالا بودن میزان اتباع خارجی  از دیگر  مولفه آسیب زای شهرستان های استان تهران است  که کار مدیریتی در آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران را بسیار سخت کرده است.


وی تصریح کرد: با توجه به این ویژگی ها هویت یابی مکانی، سیاسی، قومی و جمعیتی تضعیف می شود و سرمایه اجتماعی در این  گونه جمعیت ها ضعیف شده و کار مدیریت را بسیار سخت می کند.


معاون وزیر رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت را ساماندهی مطلوب  نظام یاددهی و یادگیری دانست و افزود: ساماندهی با کیفیت نظام یاددهی و یادگیری موجب کاهش آسیب های اجتماعی، تحقق سلامت در همه ابعاد، توسعه همه جانبه ، افزایش وفاق و ترویج خوبی ها در جامعه می شود.


 وی افزود: همه اندیشمندان  نهاد اصلی تحول  را آموزش و پرورش، سازمان تحول را مدرسه، واحد تحول را کلاس درس  و عامل و کارگزار تحول  را معلمان و راهبران آموزشی می دانند و آنجه در جامعه رخ  می دهد ناشی از مدرسه دیروز است و کانون رقم خوردن آینده جامعه نیز مدرسه امروز است.


حسینی با بیان اینکه نگاه ما به تعلیم و تربیت باید نگاه  "توسعه انسان مبنا" باشد اظهار داشت: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از توسعه دوره های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان محور رسیده است و در این نگاه همه انسان ها نقش آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می گردد.


وی افزود:انسان ها به عنوان یک منبع انسانی هستند و زمانی می توانند در توسعه نقش موثری ایفا نمایند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه های انسانی تبدیل نماید و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.


وی افزود: امروزه در کشورهای توسعه یافته بیش از 80 درصد توسعه مبتنی بر منابع و سرمایه های انسانی است.


 ‏معاون وزیر با بیان اینکه بر اساس  نظریه توسعه انسان مبنا  همه انسان ها باید در توسعه نقش آفرینی کنند و از منبع انسانی تبدیل به سرمایه انسانی شوند اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت باید برای رشد و توسعه  همه انسان ها، ظرفیت و امکانات  لازم را فراهم نماید.


 حسینی با بیان اینکه " نظریه دارایی محور" نیز نقش بسیار مهمی در تعلیم و تربیت دارد اظهار داشت: این نظریه در مقابل با نظریه کمبود شکل گرفته است. همه انسان ها با یکدیگر تفاوتهای فردی دارند اما همه انسان ها ظرفیت ها و دارایی هایی دارند و تعلیم تربیت باید بر داشته ها و دارایی های انسان ها  بجای کمبودها متمرکز شود و با این نگاه است که آموزش و پرورش می تواند انسان ساز باشد.


معاون وزیر در ادامه با اشاره به " نظریه امتداد" گفت: توسعه امتداد پیکر موجود زنده است و تکنولوژی ها امتداد حواس انسان ها هستند. در نظام تعلیم و تربیت باید دانش آموزان را به گونه ای تربیت کنیم که امتداد توسعه باشند و با این نگاه تحول در چامعه شکل می گیرد.


حسینی در ادامه با تبیین مفهوم توسعه اظهار داشت: توسعه دگرگونی های کمی و کیفی از پیش تعیین شده است. نظام برنامه ریزی هسته اصلی توسعه است و حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب از اصول نظام  برنامه ریزی است.


معاون وزیر با بیان اینکه گاهی با شرایطی مواجه می شویم که نظام برنامه ریزی با چالش مواجه می شود اظهار داشت: در شرایط حال حاضر در  نظام برنامه ریزی به دلیل وضعیت  پیچیده ناشی از ویروس کرونا  دچار چالش شده ایم و با دگرگونی های سریع، عمیق، فراگیر و مبهم  مواجه هستیم که در واقع  نوعی نگرانی فراگیر همه سطوح جامعه  را در برگرفته است.


وی افزود: در شرایط حال حاضر در  نظام برنامه ریزی به دلیل ویروس کرونا دچار چالش شده ایم و نوعی از برنامه ریزی به وجود می آید که به آن نظام برنامه ریزی، پسا برنامه ریزی می گوییم.


وی گفت: در این نظام برنامه ریزی، ارزیابی پیشینی از کار پسینی انجام  می‌شود. این روش با دو رویکرد برنامه‌ریزی فرض بنیاد و  ادامه داشتن شرایط آموزش در هر شرایطی و داشتن سناریو برای آن شرایط و رویکرد تکنیک پابرجا با تاکید بر عدم تعطیلی هیچ ماموریتی از مأموریت های آموزش و پرورش انجام می‌شود.


 حسینی در ادامه  با بیان اینکه  در شرایط حاضر مدارس زیر ذربین نظارت خانواده ها و جامعه هستند و باید تلاش شود با لطمه نخوردن به سلامت دانش آموزان،کیفیت آموزش نیز  پایین نیاید اظهار داشت: شرایط موجود موجب دیده شدن بیشتر آموزش و پرورش شده است و  و قدر و منزلت  کار معلمان بیشتر دیده می شود.


وی افزود:  در شرایط حاضرتمام ارکان مدرسه شامل معلمان، دانش آموزان، مدیران و اولیاء مدارس باید نقش جدیدی برای خود تعریف کنند تا امر تعلیم و تربیت به خوبی به پیش برود.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه به تشریح  سهم شهرستان های استان تهران از بسته های تحولی آموزش و پرورش استثنایی ‌پرداخت و افزود: 92 درصد برنامه ها و فعالیت های سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی و توسعه مشارکت ها تاسیسی و نوآورانه است.


وی افزود: در خصوص  مدرسه انطباقی یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه اتیسم در سال جاری باید در شهرستان های استان تهران برای دانش اموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شود.


وی افزود: در قالب نهضت توان افزایی 2 هزار و 41 وسیله برای دانش آنش آموزان شهرستان های استان تهران با اعتباری بالغ بر 6.5 میلیارد تومان مورد نیاز است که سازمان آموزش و پروش استثنایی تامین نیمی از اعتبار را بر عهده می گیرد.


وی گفت: در قالب برنامه آموزش زبان اشاره و خط بریل نیز 200 نفر از مدیران، معلمان و کارکنان دستگاه های اجرایی آموزش زبان اشاره و خط بریل در شهرستان های استان تهران خواهند  دید.


معاون وزیر با اشاره به وجود ۴0 مرکز مشکلات ویژه یادگیری در شهرستان های استان تهران اظهار داشت:  70 مرکز دیگر برای رسیدن به استاندارد نیاز است که با راه اندازی 4 مرکز دیگر در سال جاری  از نیاز این استان به مراکز اختلالات یادگیری کاسته خواهد شد.


وی افزود: یک مرکز مشاوره خانواده دانش آموزان بانیازهای ویژه  در شهرستان های استان تهران وجود دارد  که با راه اندازی 4مرکز دیگر در این استان بخشی از  نیاز این استان مرتفع خواهدشد


معاون وزیر با اشاره به کمبود ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور اظهار داشت: ۱۵۰ مدرسه از این تعداد تا پایان سال کلنگ زنی خواهد  شد و در حال حاضر ۹۶ مدرسه از از ۱۵۰ مدرسه کلنگ زنی یا افتتاح شده است


وی گفت: بر اساس آمایش سرزمینی 3 مدرسه استثنایی در شهرستان های استان تهران مورد نیاز است که در صورت تامین زمین توسط استان، با مشارکت خیرین و از طریق سازمان نوسازی مدارس این مدارس ساخته خواهد شد.


حسینی تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان با نیازهای ویژه را  از اولویت های آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار داشت : 10 سالن ورزشی درون مدرسه ای دویست متری  در سال جاری از طریق مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس  در داخل مدارس استثنایی  شهرستان های استان تهران ساخته خواهد شد.


وی افزود: در سال جاری با استفاده از ظرفیت شیفت مخالف در ۳۵۰ مدرسه استثنایی کشور باشگاه بازنشستگان راه اندازی خواهد شد که باشگاه متعلق به شهرستان های استان تهران خواهد بود


 


وی افزود: راه اندازی یک پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی و سامانه ندای همراه، افزایش 30 درصدی مشارکت معلمان و اولیا و دانش آموزان، آموزش مهارت های چند گانه به ۱۰‌درصد معلمان استثنایی استان، افزایش ۱۵.۵ درصدی خدمات حمایتی به پیش دبستانی ها و افزایش 45 درصدی خدمات حمایتی به دبستانی ها  از دیگر  برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال جاری برای شهرستان های استان تهران است.


 

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ,اخبار ریاست
  • کد خبر : 3537
کلمات کلیدی