معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی:
دانشآموزان فاقد وسایل ارتباطی شناسایی میشوند/ برنامهریزی آموزشی در سال تحصیلی کرونایی
معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی تمهیدات لازم در زمینه بازگشایی مدارس در 15 شهریور 99 را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ مجید هداوند، معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی، درباره بازگشایی مدارس در ابتدای سال تحصیلی جاری گفت: 15 شهریور بنابر اعلام وزارت آموزشوپرورش برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 اعلام شده و سازمان آموزشوپرورش استثنایی هم به تبع آن در این روز اقداماتی را در دستور کار دارد.
او اظهار کرد: در مدارس استثنایی هم دستورالعمل بازگشایی مدارس را پیشنهاد دادیم که براساس آن برای استانها ارسال شود.
معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: طی این دستورالعمل شورای برنامهریزی و اجرایی در استانها با حضور کارشناسان مربوطه تشکیل میشود. ساماندهی نیروی انسانی، پیشبینی مقدمات اجرایی برای رفع مشکلات، جلسات آموزشی برای مدیران، معلمان، اولیا با تقویم اجرایی ویژه پیشبینی شده است.
شناسایی دانشآموزان مبتلا به بیماریهای خاص و معلولیت
هداوند گفت: در این دستورالعمل ملزومات در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی و حضور نوآموزان لحاظ شده است. این اقدامات با توجه به برنامههای فردی دانش آموزان و برنامههای هفتگی متناسب با حضور آنها پیشبینی شده است همچنین دانشآموزان مبتلا به بیماریهای خاص، زمینهای و مشکلات شدید رفتاری، معلولیت جسمی و حرکتی شدید باید شناسایی شوند.
به گفته او علاوهبر آن والدین کم سواد و دانشآموزانی که فاقد وسیله ارتباطی برای شرکت در آموزشهای آنلاین هستند شناسایی و نیازشان اعلام میشود.
هداوند درباره محتوای آموزشی شبکه شاد و اقدامات آن افزود: امید است به زودی بارگذاری محتوای آموزشی با کمک استانها انجام شود تا از شبکه شاد برای انجام تکالیف درسی نوآموزان و دانش آموزان با نظارت و هدایت والدین استفاده کنیم.
او با اشاره به برخی از تمهیدات اظهار کرد: اگر کلاسها دایر شود باز هم شبکه شاد به عنوان مکمل آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
روند آموزش در استانهای سفید، زرد و قرمز
معاون آموزشی، برنامهریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:براساس دستورالعملها، بحث خدمات توانبخشی در دورههای پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه، مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده و مراکز مشکلات ویژه یادگیری توضیح داده شده و سه وضعیت سفید، زرد و قرمز برای استانهای درگیر کرونا پیشبینی شده است.
او تصریح کرد: محتملترین وضعیت زرد است که در هر گروه و دوره تحصیلی توضیح داده شده تا دانشآموزان به چه نحوی در مدرسه حاضر شوند. برای مثال در وضعیت سفید روال عادی و در وضعیت زرد کلاسها به شکل نیمه حضوری و آموزش از راه دور انجام میشود.
سازمان مدرسه تشکیل میشود
هداوند گفت: خدمات آموزش و پرورش در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز تعطیل نمیشود و برنامهها به شکل ناتمام نیست، بلکه بر اساس برنامهریزیها سعی می شود تا سازمان مدرسه در ابتدای سال تحصیلی شکل بگیرد و قبل از آن مانور بازگشایی برگزار شود.
به گفته او دانش آموزانی که برای بار اول در کلاس حاضر شده در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی اول باید با معلمان آشنا شده تا بتوانند ارتباط مناسب را برقرار کنند و از هر نظر حضورشان موثر باشد.
او افزود: مدیران باید آمادگی تغییر وضعیت را داشته باشند و در صورتی که وضعیت قرمز در استانها اعلام شد بستههای آموزشی، آموزش در فضای مجازی و فعالیتهای مداخلهای را به شکل مجازی و با نظارت دقیق به دانش آموزان ارائه دهند.