• انتشار: 1400/03/18 - 09:51
  • تعداد بازدید: 1265
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
از سوی دکتر حسینی در شورای فرهنگ عمومی کشور تشریح شد؛

دستاوردهای طرح هدایت و برنامه وزارت آموزش‌وپرورش برای صیانت دانش‌آموزان از آسیب‌های فضای مجازی

معاون و جانشین وزیر در طرح هدایت در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به تشریح دستاوردهای طرح هدایت و برنامه‌های آموزش‌وپرورش برای صیانت دانش‌آموزان از آسیب‌های فضای مجازی پرداخت.

4631.mp3 دستاوردهای طرح هدایت و برنامه وزارت آموزش‌وپرورش برای صیانت دانش‌آموزان از آسیب‌های فضای مجازی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، دکتر سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه در وضعیت کرونا تمام تلاش جامعه جهانی و آموزش‌وپرورش ایران این بود که گرچه مدارس تعطیل شده‌اند جریان آموزشی تعطیل نشود، گفت: مهم‌ترین راهکار آموزش‌های مجازی بود اما اینکه این آموزش‌ها از چه طریق شکل گیرد و یا با چه امکاناتی برای همه دانش‌آموزان فرصت برابر ایجاد کند، مسئله اصلی بود.

 وی با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش شبکه شاد را با هدف ادامه آموزش‌ها در فضای مجازی ایجاد کرد، گفت: شاد شبکه‌ای مستقل، فراگیر، رایگان، منعطف و امن است که هم‌اکنون در این شبکه  115 هزار مدیر، ۷۲۷ هزار معلم و ۱۲ میلیون و ششصد هزار دانش‌آموز عضو هستند.

وی گفت: مطمئن‌ترین و کیفی‌ترین نوع آموزش در شبکه شاد ایجاد شد اما متأسفانه ۳۰ درصد از دانش‌آموزان مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و طرح هدایت با هدف تأمین این تجهیزات در آموزش‌وپرورش اجرایی شده است.

حسینی با بیان اینکه آسیب‌های فضای مجازی و استفاده از تجهیزات هوشمند آموزشی توسط دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت آموزش‌وپرورش است اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی در سه بعد به‌عنوان ابزار، محتوا و عمل ارتباطی آسیب‌زا است و صیانت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی از جمله دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش است.

وی گفت: طراحی نرم‌افزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ده میلیون سیم‌کارت دانش‌آموزی توسط وزارت ارتباطات و واگذاری آن از اول مهرماه، تولید تبلت‌های داخلی با سیستم‌عامل دانش‌آموزی و برگزاری دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان از جمله برنامه‌های اندیشیده شده وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه صیانت از آسیب‌های فضای مجازی است.

جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه به بیان محورهای اصلی طرح هدایت پرداخت و گفت: طرح هدایت از سه ماه پیش با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار آغاز شد.

وی افزود: در عصر کرونا راهبردهای ده‌گانه‌ای از سوی وزیر آموزش‌وپرورش تدوین شد که یکی از آنها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روش‌های اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.

حسینی با بیان اینکه جوهره اصلی سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است گفت: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین ۳ تا ۵ میلیون دانش‌آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این ممکن است موجب گسترش بی‌عدالتی شود و طرح هدایت با هدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش‌وپرورش اجرایی شده است.

حسینی با بیان اینکه ساختار طرح هدایت ساختاری خزانه‌ای و ماتریسی است اظهار کرد: این طرح از طریق هم‌افزایی و انسجام با بخش‌های مختلف کار را به‌پیش می‌برد و تلاش شده همه بخش‌های دخیل در طرح وظایف محوله را به‌خوبی به‌پیش ببرند.

معاون وزیر با بیان اینکه طرح هدایت شامل چند محور اصلی است اظهار کرد: شناسایی دقیق دانش‌آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت بود که این کار از طریق شناسایی دانش‌آموزان نیازمند از طریق مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان‌پذیر شد.

حسینی محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع ۳ میلیون تبلت دانست و گفت: تأمین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ده‌هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه‌ای در این محور به کار گرفته شده‌اند.

وی افزود: در تفاهم‌نامه با استانداری‌ها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و مؤسسات عمومی و غیردولتی نیز تعهد تأمین یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را داده‌اند.

وی گفت: در بودجه سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت دیده شده است که از این طریق نیز ۱۲۵ هزار تبلت تأمین خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مجموع تاکنون تأمین ۲ میلیون ۹۸۰ هزار تبلت با اعتبار ده‌هزار میلیاردی تعهد شده است.

حسینی با بیان اینکه تاکنون و در قالب طرح هدایت ۲۸۰ هزار تبلت تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شده است گفت: محور بعدی طرح هدایت نحوه تأمین تبلت‌ها است که با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از طریق همکاری با ۷ شرکت داخلی این تبلت‌ها از طریق تولیدات داخلی و واردات تأمین خواهند شد.

وی افزود: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت ۳ درصدی از عوارض گمرکی شرکت‌های واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیئت دولت به تصویب رسیده است و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.

معاون وزیر محور بعدی در طرح هدایت را تبلیغات دانست و گفت: تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی وزارت و آموزش‌وپرورش استان‌ها، روابط‌عمومی سایر دستگاه‌های اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تاکنون با راه‌اندازی پویش‌های مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانش‌آموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تأمین شده است.

حسینی محور بعدی در طرح هدایت را چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی دانست و گفت: در واگذاری تبلت‌ها اولویت با دانش آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویت‌های بعدی با دانش‌آموزان نیازمندی است که امکان آموزش‌های حضوری در مناطق آنان فراهم نیست.

وی گفت: مدارس پرجمعیت که تعداد محدودی دانش‌آموز کم‌برخوردار دارند نیز در اولویت‌های واگذاری قرار دارند.

معاون وزیر با جمع‌بندی موارد اجرا شده در طرح هدایت و بیان اینکه تاکنون ۲۸۰ هزار تبلت با اجرای این طرح تأمین شده است اظهار کرد: ایجاد فرصت برابر عدالت آموزشی برای تمام دانش‌آموزان، استفاده دانش‌آموزان مناطق محروم از آموزش‌های باکیفیت، تداوم آموزش در شرایط بحرانی و کرونا، زدودن مظهر خشن درد و رنج نداشتن کودکانه و جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان به‌ویژه دختران در مناطق محروم از جمله دستاوردهای طرح هدایت است.

حسینی در پایان خواستار ورود شورای فرهنگ عمومی در راستای توسعه مشارکت عمومی و اطلاع‌رسانی طرح هدایت شد و اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل هوشمند آموزشی و صیانت دانش‌آموزان از آسیب‌های فضای مجازی به کمک وزارت آموزش‌وپرورش بیاید.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار ریاست
  • کد خبر : 4631
کلمات کلیدی
مدیر سیستم

مدیر سیستم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید